20 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

20 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

hemen İKTİSADİ VE MALi SAHADA Para Musluklar açılıyor mu? Geçen haftanın başında, vazifesi Türk iktisadiyatının nabzını tut- mak olan bir önemli şahıs, endişesi- ni gizleyemeyen bir tavırla şunları söylüyordu: "Artık ne olacaksa ol- sun? Şu seçimler bir an önce yapıl- sın ve kuvvetli bir Hükümet iş başı- na gelsin. Yoksa, istikrar tedbirleri .pek yakında buhar olup gidecek!" Seçim endişelerinin, bundan bir bu- çuk yıl önce büyük tantanayla ilân edilen ve daha iki ay evvel yine tan- tanayla büyük muvaffakiyetle tat- bik edildiği millete bildirilen 4 Ağus- tos 1958 doğumlu meşhur iktisadi istikrar programım nasıl için için yediği ve geminin alabora olmak tehlikesiyle karşılaşmağa doğru git- tiği bundan daha iyi ifade edilemez- i. Türk istikrar programıyla yakın- olan yabancı çevrelerde, son zamanlarda, seçimlerle ilgili ola- en başka mevzu ko- nuşulmuyordu. Tehlike çanları, sadece kredi iste- yen tüccarın baskısına dayanama- yan iktidarın, kredi plâfonlarının na- sıl aşıldığından övüne övüne bahset- melerinden dolayı çalmağa başla- mamıştı. Bir başka davada para hacmi meselesiydi. Gerçekten, son işaretler -yani Devlet daireleri tara- fından neşredilen resmi rakamlar- Merkez Bankasının tekrar para bas- ma faaliyetine girişmek üzere olduğu intibaını yaratmaktaydı. Meselenin hikâyesi şundan ibaretti: İşin esası D.P. İktidarının yarı - değişmez Ma- liye Bakanı Hasan Polatkan, ge- çen Şubat ayında bütçe müzakerele- ri vesilesiyle Meclis kürsüsünden, tedavüldeki banknot hacminin 9 A- gustos (o 1958 deki seviyenin hemen altında olduğunu söylemekle övünmekteydi. Gerçekten, Maliye Bakanının söylediği doğruydu. Bank- not hacmi 9 Ağustos 1958 de 3 mil- yar 925 milyon lira iken, 30 Ocak 1960 günü bu rakam 3 milyar 746 milyon liraya inivermişti! Bir buçuk yıl içinde, banknot hacminde 179 milyon liralık azımsanamayacak bir azalmanın vuku bulduğu inkar edi- lemezdi. Gerçi, aynı Hasan Polat- kan ve mensup olduğu partinin bü- yük iktisat âlimleri, daha iki yıl ön- cesine varıncaya kadar, para hac- mindeki artışın büyük kalkınma hamleleri sayesinde hızla artan mil- li gelirimizdeki artışı takip ettiğini iddia etmekteydiler. Gerçi, şimdi Sayın Hasan Polatkan ve D.P. nin AKİS, 20 NİSAN 1960 Hasan Polatkan Bakanlara ne buyrulur ? sair büyük iktisatçıları, yine de mil- li gelirin hızla arttığı kanaatindeydi- ler ama, -her nasılsa- artık, para hacmindeki artışın milli (o gelirdeki çoğalmayı takip ettiğini ileri (osür- mekten vazgeçivermişlerdi. Bütün bunlar, bu görülmemiş tenakuzlar, elbette ki D.P. nin sayın başlarına her fırsatta hatırlatılmalıydı. Sayın Polatkana ve arkadaşlarına, istikrar programındaki gayenin mu- hakkak surette tedavüldeki para hacmini düşürmek olmadığı ve para hacmi olduğu yerde muhafaza edilse ve para hacmi, iş hacmindeki geliş- meleri ve devalüasyondan sonra bir miktar da artması makül karşılana- bilecek olan kredi talebini takip ede- rek biraz da artsa, bundan, iktisadi istikrarı, baltalayacak neticeler çık- mayacağı pekâla hatırlanabilirdi ve hattâ hatırlatıldı da. Ama, madem ki modanın ibresi artık istikran gös- teriyordu, para hacminin azalması tek başına bir övünme vesilesi olma- lıydı! Ya rakamlar;.. Fakat, meseleyi ve rakamları ciddi surette tetkik edenler, bir zaman- lar banknot hacminin bir roket gibi arşa doğru çıkmasıyla övünürken, şimdi aksi hadiseye alkış tutan Po- latkanın, bu son övünmesinde bile büyük hata payı olduğunu görmekte gecikmediler. Gerçekten, D.P. nin yarı - değişmez Maliye Bakanı, mu- kayeseleri için başlangıç noktası o- larak, hususi şartların tesiri altında fazlasiyle yükselmiş bir banknot hac- mi seviyesinin müşahede edildiği A- gustos 1958 ayım almıştı. Halbuki, bir yandan enflâsyonun iyice bacayı sarmasının doğurduğu iktisadi em- niyetsizlik, diğer yandan Irak ve Lübnan hadiselerinden ve bu hadise- lerle ilgili olarak Ortadoğuda Müt- tefiklesin ve (oOKuzey sınırlarımızda Sovyet Rusyanın yaptığı askeri ha- rekât ve hazırlıklardan telaşa düşen mevduat sahipleri, 1958 Haziranında bankalara hücum etmeğe ve mevdu- atlarını çekmeğe (o başlamışlardı. durumda Merkez Bankasının, son derecede müşkül mevkide kalan ti- caret bankalarının imdadına koşma- sı kat'i bir zaruret halini almıştı. Banka gişelerine oOÜüşüşen mevdu- at: sahiplerine "Paranızı iade, ede- miyoruz!" demek, daha da korkunç bir iktisadi çöküntüyü davet etmek- ten başka bir netice overmeyecekti. Bunun üzerine şerrin ehveni tercih edildi ve Merkez Bankasının ticaret karşılamak için onlara ikraz etmesi kararlaştırıldı. e Mayıs 1958 de 6 milyar 257 milyon lira olan mevduat hacmi Ağustos 1958 de 5 milyar 897 milyon liraya kadar düşü- vermişti. Bu düşmeyi doğuran mev- duat' çekme taleplerini karşılamak için de banknot hacmi, yeni Merkez Bankası emisyonları neticesinde, Ma- yıs 1958 de 3 milyar 253 milyon lira iken Ağustos 1958 de birdenbire S milyar 825 milyon liraya ulaşıverdi! Böylece, mevduat hacminde üç ay içinde vuku bulan 360 milyon liralık düşüşe karşılık, . banknot hacminde tam 470 milyon liralık çok hızlı bir 21