27 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

27 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Şişman, sevimli, sualini dikkatle saçları dökülmüş politikacı dinledikten sonra neşeyle güldü ve kahkahasını İzmirde Seçim! karşısındaki genç adamın kısa Jasılalarla uzattıktan sonra cevap verdi: "— Ebe C. H. P. AKİS muhabiri C. H. P. İl Başkanı Dr. Lebit Fehmi Yurdoğluna önü- müzdeki leceğini seçimlerde İzmirde , hangi siyasi sormuş ve sevimli İl Başkanını pek neşelendirmişti. teşekkülün seçimleri kazanab Yururdoğlu cevabı bu kadar kısa kesmedi. C. H. P. nin seçimleri neden kazanabileceğini, bunun muhtelif sebeplerini izah etti. Deliller ileri sürdü ve seçimlerin bir müddet geri kalmasından ötürü C. H. P. nin bu müddet zarfında elde edeceği Lebit cağınız mülakat, kazançları anlattı. Yurdoğlu ile AKİSin İzmir muhabirinin yaptığı aşağıda okuya- Türkiyenin her zaman uyanık ve hareketli bölgesi olan Eğede şartların D. P. aleyhine ne derece inkişaf ettiği hakkında bir fikir vermektedir. İzmirin çalışkan ve sempatikti dığını ilâve etmektedir. “İzmirde, ilk yapılacak genel seçimleri, C. H. P. ka- zanacaktır. Çünki . P., davranışı, tutumu ve bütün imkânlarıyla adetâ halkı kendisinden O uzaklaştırmak Üzere çırpınıp duruyor. İzmirliler hergün, (İktisadi ve siyasi durum daha fena olamaz) diye düşünüyorlar. Fakat bir gün sonra bakıyorlar ki, daha fena olması mümkünmüş... “Bütün Türkiyenin başka bölgelerinde belki önce kendisini hissettirmiyen iktisadi güçlükler, 1967 den sonra çeşitli mahsulleri olan Ege Bölgesi, üzerinde ta- hammül edilmez bir ağırlıkla daha ziyâde çökmeğe baş- lamıştır. “Enflâsyonist politikanın mahzurlarını, başlangıçta para bolluğu çiftçiye, esnafa ve işçiye hissettirmiyor- du. Piyasada aradıklarım bulamamanın üzüntüsünü, ceplerindeki kâğıt paranın, bolluğu ile avunarak gider- meğe çalışıyor görünüyorlardı. 4 Ağustos kararlarmdan sonra, bir parasızlık buhranı geldi çattı. Hayat pah lılığı, işsizlik ve kredi azlığı, istisnasız her sınıf halkı çenber içine aldı. Mütemadiyen daralmağa devam eden bir çenber, İktidarın 10 senelik hatalı iktisadi tutumunu vatandaşa daha iyi anlatıyor... “1946-50 yıllarında İzmir, hürriyetin ve demokratik nizamın yerleşmesi uğrunda çok güzel, fevkalâde canlı kaynaşmalara öncülük yaptı. D. P. liderlerinin heye- canlı ve iddialı beyanlarıyla coşarak onları destekledi. Hürriyete gönülden bağlandı. Halbuki bugün tam bir hayal kırıklığı içindedir. Hıncını almayı, hırsını tahmin etmeyi, muhalefeti yepyeni bir coşkunlukla desteklle- mekte buluyor. Ancak, bugünkü kıpırdanılın daha şu- urlu, daha tecrübe geçirmiş bir görünüşü ve*. Başkanı, kak kazanacaklarını rahatça söylemekte ve buna bütün İzmirlilerin bu seçimlerde seçimi muhak- inan- “674 köyümüzde C. H. P. ekseriyet İtibariyle kuv- vetlidir. Köylerimizde cepheler teşekkül etmiştir. Biz 1950 ve 1954 genel seçimlerinde şehir merkez ve kasa- balarında mühim açıklar verdik. 1954 te İzmirin içki- den D-. P. nin yarısı kadar bile rey alamadık. Bunun ku- suru kimsede değildir. Hata, bizzat tek parti sistemi- nin bünyesindeydi. O zaman siyasi hayat; kenar mahal- le halkına ulaşmayı icap ettirmiyordu. Sâdece şehrin ileri gelenleriyle siyaset yapılıyordu. Gazete okumayan, dertleri çok olan kenar mahallere meselelerimizi an- latacak yaygın bir teşkilât kuramamıştık. 2 ilçe nüfu- suna sahip mahalleler halkı ille sâdece tek -ocakta çan- tan 3- 4 kişi yaaa teması kâfi görmüştük. D. P. kurulusunda hem tamamen boş bıraktığımız böyle mıntıkalarda ço siri yayıldı, teşkilâtlandı ve der- hal rey, üstünlüğünü sağladı. "1934 ten sonra D. P. den ümidini kaybeden kenar mahalleler, bize doğru gelmeğe başladı. 1957 i mütea- kip, akış dalıa fazla hızlandı. Meselâ geniş gecekondu- lara sahip Tepecik mıntıkasında 27 senede açtığımız ocaklardan daha fazlasını, halkın yardım ve desteği ile birkaç ay zarfında meydana getirmiş bulunuyoruz. Binbir menfi propaganda ve iftira ile bizden uzak bi- rakmağa çalıştıkları göçmen kardeşlerimizin ortaya koyduğu yepyeni bir teşkilâtımız var. “Esasen 1937 de, İzmir şehrinde büyük bir değişme mevcuttu. Genel seçimlerde gerçek durumu tesbit ede- medik. Kütüklerin perişanlığı yüzünden sâdece şehir merkezinde rey kullanamıyan vatandaş 80 bin- dir. Seçim Kanununun ruhu çiğnenerek ortada binlerce çift yazılmış kart dolaşırken, D. P. ekseriyetli Seçim AKIS, 27 NİSAN 1960