27 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

27 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

SPOR Transfer Fiat: 60 bin Orta boylu şakaklarındaki saçla- rı kırlaşmış hayli Ooyakışıklı rünen, sportmen vücutlu genç bir 8 numaralı Güzelhisar vapu- runun orta birinci mevki salonunda bir köşeye çekilmiş dalgın dalgın dü- şünüyordu. Günlerden pazartesi id., Güzelhisar vapuru ile Üsküdardan Köprüye gelmekte olan bu yakışıklı adama dikkatle bakanlar onun milli takım ve Fenerbahçenin şöhretli fut- bolcularından Yetkiner ol- duğunu hemen tanıyabilmişlerdi. Dünün şöhretli futbolcusu, o bu- günün genç idarecisi Müzdatı bu de- rin derin düşündüren sebeb acaba ne idi? Yüzünde büyük bir kaygının iz- leri açıkça okunuyordu. Derdini söy- leyecek, içini boşaltacak bir tanıdık bulmak için bir müddet çevresine ba- kındı ama hiçbir tanıdığa rastlama- dı. Tekrar dalgın gözlerle pencere- den dışarısını, Dolmabahçe sahilleri- ni seyre koyuldu. Düşünüyordu, bi- raz önce idarecilik hayatında ilk de- fa olarak bir transferişini başarmak için ziyarete gitmişti. Bir tanıdık vasitasiyle Üsküdarda Ahmediyede büyükçe bir terzi dükkanında trans- fer etmek istedikleri genç futbolcu- nun' babası ile görüşmüştü. Çevresin- de sevilen ve' Fenerbahçeli olarak tanınan Bay Müslim Uygur, "Bili- yorsunuz Oğlum ne kadar formda. Yaşı henüz yirmi bile değil, daha 10 yıl rahat rahat futbol oynayacak. Feriköy forvetine okazandırdığı hü- cum gücünü herkes görüyor." di- yordu. Feriköyün ve amatör milli takımın sağaçığı Samimin babası olan Bay Müslim Uygur oğlunun fut- boldaki büyük kabiliyetini sezmiş, bundan azami şekilde faydalanmak yollarını aramağa başlamıştı. Kara- rım da vermişti, Samimi bu yıl pro- fesyonel yapacaktı. Oğluna değerini biçmişti bile, 60.000 lirayı kim verir- se Samim gelecek yıl o takımın for- masını taşıyacaktı. Müzdatı şaşırtan da işte bu idi Sahalarda henüz yarım sezoncuk gö- rünen genç bir kabiliyet profesyonel- liğe geçmek için astronomik bir fi- yat istiyordu: 60.000 lira! Yıllarca yalnız renk aşkı için feragatle fut- bol oynayışını, kendisi gibi klübüne hizmet eden öbür arkadaşlarım dü- şünüyordu. Doğrusu ne kadar ha- yıflansa yeri idi! Şimdi de bir klüp idarecisi olarak böyle astronomik transfer isteklerini nasıl karşılaya- bileceklerini düşünerek daha çok üzülüyordu. Türk futbolünde bu çı- ğırı açanlar belki de yaptıkları kö- tülüklerden habersiz "Bütün futbol- cular beni baba gilbi sever, onlara her nimeti kucak kucak verdim" di- yerek övünüyordu.. Hakikaten -bü- yük Fenerbahçe'nin büyük reisi- Agâh Erozanın geçen transferde da- ğıttığı on binler Türk O futbolunun, klüplerinin ve hatta profesyonelliğin altından kalkamayacağı külfetli bir devrin anahtarı olmuştu. Alış veriş hızlanacak... Feriköylü ( futbolcu Samimin babası Bay Müslim Uygur, transfer pa- zarının açıldığını rahatça söylüyor "Müzdat bey, siz üçüncü klüp ola- rak müracaat ediyorsunuz. Daha ön- ce Galatasaraylılar 45.000 lira. Be- şiktaşlılar 50.000 lira teklif ettiler. Bizim kararımız ise 60 bindir. Bu ücreti siz verirseniz şimdiden kon- rat imzalayabiliz." diyordu. Hâdiselerin pek erken gelişmeye başlamış olması, önümüzdeki trans- fer ayında alış-verişin hayli hızla- nacağına bir delildi. Hakikaten Fe- nerbahçeliler yeni bir takım kurmak arzusunda idiler. Yedek futbolcula- rından başka Naci, Basri ve Avni gi- bi as futbolcularından birini de sa- tışa çıkarmaları kuvvetle muhtemel- di. Ayrıca, mukavelesi yenilenecek olan Lefter, Özcan, Osman, Niyazi, Mustafa gibi futbolcularına azami 30 bin lira transfer ücreti verilecekti. Zira bu bir prensip kararı olduğu kadar içinde bulunulan mali sıkın- tının da tabii bir neticesi idi. Tabi- atiyle de genç bir futbolcuya bir ham- lede 60 bini sayamazlardı ve Samim işi kendileri için başlamadan kapan- mış oluyordu.., Galatasaraylılar 7 futbolcusunu, Ertan, Zühtü. Cengiz, K. Ahmet Yüksel. Mete ve İsmaili satışa çıka- racak. İsfendiyar da futbolu yeniden bırakacaktı. Ergun ve Metinin yeni- den mukaveleye bağlanmaları ise kendilerine asgari 100.000 liraya mal olacaktı. Bunlardan başka takımda geniş ölçüde ıslahat yapmak zaruri hale gelmişti. Genç ve şampiyon Be- şiktaş takımının da birçok önemli gedikleri vardı. Meselâ bir santraha- fa bir.beke ve hattâ bir açık ile santrafora büyük ihtiyaç O hissedili- yordu. İşte bu sebeplerdendir ki klüp idarecilerinin gözleri Anadolu ya, ara ve İzmire çevrilmişti. Bilindiği gibi bölge dahilinde amatör transferi (durdurulmuştu. (Amatör bir futbolcu ancak kendi kulübünde profesyonel olabilirdi. Gerçi son gün- lerde amatörlere bölgesi içinde pro- fesyonel olma hakkının bu yıl için tanınacağından bahsedilmekte ise de buna pek fazla güvenilemezdi. Zira, ilk itiraz sesi Futbol Federasyonun- dan yükselecekti. Böyle bir iznin, ve- rilmesi Ağustos ayında Romada ya- pılacak olan Olimpiyatlara hazırlan- makta olan amatör milli futbol ta- kımımızın dağılması demekti. Çün- kü profesyonel klüpler birçok ama- tör oyuncuya şimdiden göz koymuş- lardı. Bekledikleri, transfer ayının gelmesiydi. (o Şimdiden önümüzdeki transfer (omevsiminin her bakımdan hareketli geçeceğini tahmin etmek güç değildi AKİS, 27 NİSAN 1960