5 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

5 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

ler. Vakit öğleyi çoktan geçmiş, her- kes istirahata' çekilmişti. İşte bu sı- rada bir GMC gelerek sokağın başın- da durdur önden giden jipten taban- calar ellerinde genç subaylar atladı- r. Âskerler süngü takmışlardı. Bir bir anda sardı Ev Hasan Polatkanın eviydi. Bir su- bay kapıyı çaldı. Bayan Polatkan ev- de yoktu. Subay kapıyı açan genç kızdan Bayan Polatkanın çağırılma- sını istedi. Bir komşusuna gitmiş bu- lunan Bayan Polatkan aceleyle gel- di. Subaylar iyi muamale ediyorlar- dı. Evin aranması için emir verilmiş- ti, İlk İhbar evde "gizli bir toplantı yapıldığı omerkezdeydi Fakat bu- nun aslı faslı olmadığı derhal anla- şıldı. Subaylar her tarafı dikkatle gözden geçirmeye başladılar. oSabık MaliyeBakanının zengin bir gardro ba sahip bulunduğu anlaşılıyordu. Bu arada Bayan Polatkanın normel sa yılacâk miktardaki mücevherlerine el konuldu. Aramanın zaptı için bir hakim subay getirildi, mücevherlerle kıymet takdir etmek üzere de bir kuyumcu celbedildi.Ev 'bu suretle bodrumundan tavan arasına kadar süzgeçten geçirildi. Bu esnada bazı İhbarlar vuku buldu.Rivayete göre İhtilalden bir kaç gün sonra bir ka- dın evden, elinde bir çantayla çıkar- ken görülmüştü. Bir başkası subay- lara Polatkanın Tandoğan meydanı üzerindeki Meydan apartmanın araş- kurmalarını dinlediler pi ayşiye etti. Subaylar müddet kordon altında kaldı. Alışve rişe çıkması gereken o evlâtlık (o bak- kala Süngülü bir erin nezaretinde gönderildi Kapının önünde İstanbul plâkalı bir yeşil Subaylar obunun sorduklarında Polâtkanın küçük kar değine ait bulunduğunu öğrendiler. Evde ele geçen eşya giyim eşyası- nın aşırı bolluğu ohariç- normaldi. Akşama doğru, arama bittiğinde as- keri kordon kaldırıldı. Ankaradaki bütün Bakan evleri bu şekilde teker teker gözden geçi- rildi ve bulunanlar zabıtlarla tesbit edidildi Bakan olmayan Demokrat bü- yüklerin evlerinde ve bunların o ça- lınma mahallerinde de titizlikle ara- malar yapıldı. Doğrusu istenilirse haftanın sonunda bu şekilde ele geç- miş bulunan vesikalar göz kamaştıracak miktarı bulmuştu: Bil- hassa vesikalar atasında son derece alâka uyandırıcı olanları vardı. Hü- kümet buhların en kısa zamanda ve kesin şekilde, delilleriyle açıklanma- sına karar verdi. İhtiyat Tedbirleri Şehirlerde bunlar cereyan ederken, Bu hafta uçaklarda ve hava mey- danlarında da subaylar ciddi tedbir- ler aldılar. Hakikaten haftanın orta- larında uçakla İstanbuldan Ankara- ya gelenler Yeşilköyde uçağa girdik- lerinde bir binbaşıyla (o karşılaştılar. Binbaşı gayet nazik şekilde silah araması yapılacağını söyledi. Yolcu- lar uçağın giriş mahallihde ;ellerini havaya kaldırıyorlar, binbaşı üzerle- rini yokluyordu. Elde tâşınan bütün çantaları hostesler açtırıyorlar ve kontrol ediyorlardı. Tedbirin gayesi, silahlı bir suçlunun havada pilotu tehdit suretiyle uçağı yurt dışına ihtimalini önlemekti; Böyle hâdiseler çok görül- düğünden hiç bir suçlunun kaçama- ması için ciddi tedbir almış bulunan- lar uçakları da kontrol altında tut- mayı faydalı görmüşlerdi. . Bundan başka,. şehirden şehire u- çakla gidenlerin eşyalarında da araş- tırmalar yapıldı. Bavullarda aranan, mücevher, -para ve kıymetli eşyaydı. Gayrımeşru şekilde servet (o yapmış olanların korku içinde yaşadıkları ve ellerindekini emin mahallerde sakla- maya çalıştıkları biliniyordu. Tüc- cardan haraç alma muamelesini i tanbulda idare etmiş, İnönün A- masya kongresine gönderdiği me- YURTTA OLUP BİTENLER Hasan Polatkan Gardrobu zengindi seajdâ bâhsettiği vurguncu iş adamı zümresinin açık temsilcileri olarak portakal oçıkmış Menderesin Muhalefet liderine hakaret küstah telgraflar göndermiş olan Sait İbrahim Esi ile Raif Dinçkök haftanın başlarında Tevfik olunarak Davutpaşa kışlasına, ideal arkadaş larının arasına gönderildiler. Bu ara- da hayret uyandıran, İş Bankasının başında haraç alma maumelesinin başlıca vasıtası oOOolarak o kullanılan Ahmet Dallının vazifesinden alınma ması oldu. Hâlbuki ekibin başkanı Medeni Berk'de, diğer vasıtaları Ke mal Âygünler Emin Kâlafatlar,Rı- fat Kadızadeler de vezaret altına oktan o sokulmuşlardı.Ahmet Dallı tarafından tazyike maruz bırakılmış olanlar alakalılara haftanın sonunda başvurarak Oo vaziyeti o anlattılar. Zaten hafta İçinde gazete,almak' için kuyruğa giren vatandaşların el, lerine, geçirebildikleri gazetelerde en fazla yer alan haberler sabık iktidar mensuplarının suiistimalleriydi. He- men her gazetenin birinci sahifesin- de, birkaç yerde birden,D.P.koda manlarının nerelerden neler çaldık ları, hangi şirketlere ortak oldukla- rı, dışarıdaki bânkalarda kaçar lira- ları bulunduğu haber veriliyordu Bu tip hadiseler o kadar çoktu ki hafta sonunda gazetelerin Ankara muhabirleri birkaç milyon lirayı as mayan suiistimalleri küçük polis ha- . herleri" "gibi'"görmeğe' ve üzerlerinde fazla durmamağa başladılar.' Hükü-