5 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

5 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Haftanın İçinden D. P Kalmalıdır Bundan, hemen hemen tam onbeş yıl evvel bir Ma yıs günü. devrin oOCumhurbaşkanı oOİsmet İnönü ta- rafından söylenilen nutukla açılan, çok partili sistem, şu anda Türkiyede.en nazik anlarını yaşıyor. e Bugün kü idarenin Demokrasi kaidelerine uygun bir rejim olduğunu söylemak elbette, ki imkansızdır. Zaten bunu iddia eden bir kimse de mevcut değildir. Meşru şekilde işbaşına. gelen fakat vatana hiyanete kadar. alçalan ve gayrımeşru hale düşen bir iktidara .karşı .millet namı- na Türk Ordusu ayaklanmış, meşru bir fiiliidare kur muştur. Hareketin, , bütün diğer askeri ihtilâllerden farkı, .bizim inkılâbımızı gerçekleştirenlerin daha ilk anda geçici bir sistem kurduklarını,'seçimlere nezarete ten başka gaye .tanımadıklarını, bu seçimlerin netice sinde milletin itimadına sahip olacak partiye iktidar devredeceklerini "bildirmiş' olmalarıdır.Bu satırların yazıldığı anda 27 Mayısın üzerinden tam bir hafta geç- miş bulunuyordu. Bir hâfta içinde, işbaşında .bulunan- ların sözlerinden şüphe edilmesini gerektiren bir tutu- nan göze' çarpmadığını söylemek dürüstlüğün icabı- dır-Her şey gösteriyor ki sayın Cemal Gürsel ve arka- daşlari seçimleri tam bir tarafsızlık altında;eşit şart lar için de yaptırttıktan cenra kışlalarına çekilecekler,' Atatürkün kurduğu ananeyi devam..ektirecekler, poli tikaya karışmayarak vatanperver bir sivil hükümetin sadık ve itaatkâr yardımları olarak .memlekete. hiz metlerin en büyüğünü yapacaklardır; Doğrusu isteni lirse Türkiyenin saadetinin buna.bağlı (bulunduğunu görmemek 'imkânsızdır Şimdi Ordunun şeref sözünü tutacağı muhakkak olduğuna.göre günün. meselesi seçimlesin cereyan tar. zıdır. İtiraf etmek lâzımdır ki bilhassa bâzı- C.H.P çev- relerinde beliren temayül seçim koşusuna D.P. nin alıntı maması ve bugünkü 'Muhalefetin yarının İktidarı ol masını tehlikeye' düşürebilecek bir alternaitifin.orta dan kaldırılmasıdır. Aslına bakılırsa ve normal hukuk hudutları -içimle kalınırsa D.P ye biri takım tahditler kenması âdeta zarurettir.' oOCemiyetler kânunu hiçe sayan, senelerdir kongresini toplamayan, siyasi teşek kül olmaktan çıkıp bir' çete halini alan.D.P. nin mem lektin siyasi hayatından uzaklaştırılması mevcut mevzuat karşısında tabiidir Bu fikri kvvetlendirmek için mantık yolunun yolcuları elbette memlekatte bir başka -partinin -daha bulunduğunu, bu bakımdan D.P. tein ortadan kalkmasıyla Türkiyede. çok partili rejimin tahrip edilmiş -sayılmayacağını söyleyeceklerdir. Hat- tâ mevzuatın yeni yeni partilerin kurulmasına mani bulunmadığını ileri sürecek olanlar da çıkacaktır. Ancak, insaf ile düşünülürse bunun'"Nasıl olsa C.K.M.P. var, Onun içki C.H.P.' yi kapatmanın hiç. bir mahzuru yok- tur" diye tek partili sistem hayranlarının, şakşakçılık. ğını yapan bazı muteber zevatın. mantık oyunundan zerrece farkı yoktur. Zira açık şekilde ortadadır ki memleketimizde yerleşmiş; ananesini yapmış sadece iki bayük parti vardır. bunların biri C.H.P.ve öteki D.P dir.her hangi birine dokunmak çok partili sistemi tahrip etmekten başka şey değildir. Hattâ partilerden birine musallat olmuş idarecilerin suç işledikleri sabit, bulunsa bile.. Zira demokratik .sistemlerde partiler ile idarecilerin birbirine karıştırmamak başlıca esaslar- AKİS, 5 HAZİRAN 19690. Metin TOKER dan biridir. Bu sistemlerde nasıl hükümette geçer ida- re kalırsa, idareciler geçer partiler kalır. D.P. nin va- tana hiyaneti ancak mantığın, zorlanmasıyla sabit ha- le gelir. Demokratların, başlarında bulunanları, gaye leri aşikâr bulunduğu halde değiştirmemeleri elbette k cezalandırılması gereken bir gaflettir. Ama nihayet bir gaflettir ve bu gibi hareketlerin cezasını seçimler de. millet verir. Ancak D.P. nin,-seçimlere kabulü için bir ameli- yat' geçirmesi şarttır. Bu ameliyat son derece vahin bir ameliyat olacaktır. D.P. İçinde vatana hıyanet su- çuna,pek çok kimse bulaşmıştır. Bunların artık mem- leket hizmeti görmeleri 'elbette ki bahis mevzuu değil- dir. İnsan içme- çıkmaya yüzü -kalmamış bulunanların milletten rey talep etmelerinden daha komik bir şey bulunamaz. 27 Mayıs 1960 tarihinde D.P. Meclis Gru- bundaki yerini muhafaza eden-herkes -bu, topraklar üzerinde siyasi faaliyet göstermek hakkından kendisi- ni ebediyen mahrum bırakmıştır.. Mazeret söylemek elbette ki kolaydır ve bu Grubun bir çok âzası "Ben Menderesi tasvip etmiyordum' diyecektir. Ancak B.M, Mumin son celselerinin hiç birinde, bir rejim darbesi teşkili eden kanunların geçişi sırasında e aleyhte rey kullanan Demokrata., rastgelinmemiştir. Demokratla- rın en kabadayıları reye katılmamakla iktifa etmişlerdir. Şimdi vaziyet şudur: D.P. nin bir milli parti ola- rak kalmasında, zaruret vardır. Bu partinin mesuliyet yüklenmemiş, tesirli rolü olmamış mensupları arasın- da nöbeti devralacaklar bulmak imkânsız değildir El- bette ki D.P. nin Meclis Grubu sıralarında oturanlar böyle 'bir haktan kendilerini" mahranı etmişlerdir've kendilerine Yaylacılar adını yakıştıranlar belki. müf- ritlerden bile günahkârdırlar. Ancak D.P. nin siyasi parti olarak yaşama hakkını kaybetmiş bulunduğunu söylemek haksızlıktır. Yeni idarenin taraf tutmayan murakabesi- altında secini günü' gelip çattığında 'D.P. yi yarışçılar altında görmemek tarafsız --herkesi üze- cektir. Bu partinin o ilk seçimlerde bir varlık göstere- ceğini ve bir itimadı sağlayacağını sanmak elbette ki hayaldir. Ama, ne olursa olsun, - D.P. ye hayat hakkı tanımak çok partili sistemin samimi taraftarları için vazifedir. Bugün Demokratlara düşen iş,- partiyi eline almaya çalışan, fakat aslında gırtlaklarına kadar me- suliyete gömülmüş bir takım tatlı su kahramanlarına metelik vermemek, her şey hallolunduktan sonra orta- ya çıkanlara aldırmamak, yeni ve tertemiz-şahsiyetle- rin etrafında en vatanperverâne duygularla -birleşmek- ten ibarettir. Çok ümit edilir ki yeni idare rakipsiz koşmak is- teyen bir takım C.H.P. lilefin telkinlerine uymayacak, vazifelerini yapmamış olan imkân sahibi Demokratla- rı tasfiye etmekle - beraber parti olarak D.P. ye ilişme- yecek ve bu milli siyasi teşekkülün cemiyet hayatında bir rol deruhte etmesine mâni olmayacaktır. Bir çocuk için bile aşikârdır ki önümüzdeki bu ilk seçimlerde böy- le bir normal hayata kavuşsa da D.P. nin şansı fazla olmayacaktır. Ama yeni idare için mesele önümüzde- ki ilk seçimlerde şu veya bu partinin kazanması değil, memlekette demokratik' hayatın en normal şekilde iş- lemesini sağlamaktan ibarettir.,