5 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

5 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

Muntazam bir asker Türk Ordusunun asil bu yana Devlet ve Hükümet baş- kanlıklarını uhdesine alan Orgene- ral Cemal Gürsel halen lıkta kalmaktadır. tazam bir hayatı olan Gürselin belki de ilk defa olarak günlük yaşayışı biraz karışmıştır. Ama büyük mesu- liyetleri omuzlarına Gürsel (oBaşbakanlıkta günlerde itiyatlarının birinden vaz- hareketinden güneşin seyretmektedir. dır ve yapısı itibariyle babasına son derece benzemektedir. Her gün çok erken saatlerde kal- kan General Gürsel hususi doktoru- na bunun sebebini şöyle izah etmek- tedir: "— İnsanların bu güzelliğin mey- dana geldiği saatlerde uyumalarına şaşıyorum doktor! Kalkmak ve ta- biatin bu güzelliğini doya doya sey- retmeli." Gürsel, Başbakanlıkta yeni bir rejimin doğuşu için gayret sarfetti- ği şu sıralarda güneşin doğuşunu müteakip hafif bir kahvaltı o yap- maktadır. Kahvaltısı sadece ve sa- dece birkaç, mevsim meyvasından ibarettir. Uzun zamandan beri bu şekilde (kahvaltıya kendisini alıştır- mış olan General, meyvesini yedik- ten sonra az şekerli bir kahve içmek- tedir. Bu alışkanlığının en sıkıntılı devri D.P. iktidarının kahveyi orta- dan kaldırdığı osıralara orastlamış, ancak General her zaman olduğu gi- bi o sıralarda da durumundan şikâ- yetçi olmamıştır. Günün erken saatlerinde yatak- tan fırlayan 65 yaşındaki bu dinç as- ker yaz ve kış, her sabah banyo yap- mak ve her gün traş olmak itiyadın- dadır. Böylelikle günün bütün yor- gunluğunu kolayca kaldırabileceği kanaatindedir ve hakikaten çalışır- ken yorulmak bilmemektedir. Küçük bir unutkanlık ibik Hükümet Başkanının maka- mında çalışan General Gürselin bu odada yaptığı ufak bir değişiklik geçen haftanın içinde (o Başbakanlık binası koridorlarında en fazla sözü edilen mevzu oldu. İki hususi kalem dairesinden geçilerek girilen (büyük ve geniş odanın dekoruna sadece küçük bir hediyeyi ilave etti. Bu 30 Orgeneral Gürsel konuşuyor Silâhlı ilâveyle birlikte Cemal Gürselin gün- lük hayatına yeni bir şey o eklendi. İlâve edilen, Türk Gençliği tarafın- dan General Gürsele verilen ve genç- lerin kanlarıyla boyanmış Türk bay- rağıdır. Bayrak oGürselin çalışma masasının üzerindeki Atatürk port- resinin altına asıldı. Şimdi her yeni günün başlangıcında Gürsel bu bay- rağı öpmekte ve ondan sonra masa- sının başına geçerek çalışmaya baş- lamaktadır. Gürselin çalışma odasında, içeri girince tam kapının karşısına gelen duvarın dibine konulmuş bir omasa bulunmaktadır. Salonun diğer tara- fında uzun bir plan masası Vvar- dır. Yer zarif gri - mavi - bordo renkli haklarla süslüdür. Sabık Baş- bakanın odasında eskisine onazaran iki şey eksiktir. Birincisi gardropta bulunan pahalı kumaşlardan yapılı elbiseler, ikincisi her zaman odaya hâkim olan korku ve terör havası.. Sabık Başbakanın odasındaki küçük orta masası ve etrafındaki koltuklar değiştirilmemiştir. o General Gürsel Başbakanlıkta (o geçirdiği (ogününün büyük bir kısmını bu odada sarfet- mekle beraber, Milli Birlik Komite- sinin toplandığı büyük salonda bu toplantılara başkanlık etmektedir. Başbakanlıkta geçen günlerde en fazla sıkılan ve eziyet çeken bir adam vardır. Ufak tefek, sevimli bir albay olan bu şahıs Generalin husu- si doktorudur. Doktor Albayın hele en Ziyade sıkıntıya düştüğü zaman- lar yemek zamanlarıdır. Zira Gene- ralde bu günlerde kötü bir unutkan- lık başlamıştır. Sabah Oo kahvaltısını yapıp çalışmağa (başladıktan sonra bazı şeyleri unutmaktadır Bunların Kuvvetlerin sesi başında ise yemek gelmektedir. Bu arada General Gürsel dinlenmeği, her gün öğle yemeğinden sonra sıh- hati için elzem olan bir saatlik uy- kuyu da unutmaktadır. İşte ufak te- fek Albay bütün bunların tanzimi için oçırpınmakta, çırpınmaktadır. Albayı neşeli görenler artık kendisi- ne "Yemeği hatırlattın galiba, dok- diye takılmağa başlamışlardır. Devlet ve Hükümet Başkanı Cemal Gürsel akşam yemeklerini son dere- ce hafif yemektedir. Akşam bol mik- tarda meyva ile karnını doyurmak- tadır. " İyi bir briççi Gel Gürsel omuzlarındaki ağır yük dolayısıyle sevdiği bir şeyden daha uzak kalmıştır : Arkadaşlarıy- la beraber oakşamları (o çevirdikleri küçük briç partileri!.. Gürselle briç oynayanlar Generalin ne kadar iyi bir oyuncu olduğunu bilmektedirler. Ayrıca General briç kadar beziği de en fazla sevdiği zeytinyağlı enginardır. Devlet ve Hükümet Başkanının hayatında vukua gelen bu intizam- sızlık bir şeyi daha değiştirememiş- tir. Orgeneral Cemal Gürsel gene her akşam yatmadan evvel bir saat kadar kitap okumakta, ondan sonra uyumaktadır. Mili Komite Başkanı ve Türk Si- lâhlı oOKuvwvetler o Başkumandanının AKİS, 5 HAZİRAN 1960,