9 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

9 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

tan sonra durumu Türk halkına ve Türk köylüsüne duyurmak vazifesi, Toprak Mahsulleri Ofisinin bağlı ol- sın konferansına davet etmek oldu. yni gün. B ar un ka- rarı bütün memleket radyolarından vatandaşın, (köylünün ve dünyanın bilgisine ulaştırılıyordu. Cihat tren, Türk köylüsüne alışmadığı bir lisan- la hitap ediyordu. Hububat fiyatları arttırılmayacaktı. Buna imkan yok- tu. Teni Hükümet işbaşına gelir sl mez Toprak Mahsulleri Ofisinin du- rumunu esaslı bir tahlile tâbi tutmuş ve bütün Devlet müesseseleri gibi, Toprak Mahsulleri Ofisinin de mali durumunun bir bataklığa döndüğünü, görmüştü. Yeni Hükümet, millette ve Türk köylüsünün bir milli müessese ola nasıl bir batağa saplandığını ve bu bataktan kurtulmanın Türk eko- nomisi ve bütün bir milletin istikba li için ne kadar önemli olduğunu an- laması halinde, kendisinden istenecek fedakârlığa katlanabileceğini peka- lâ biliyordu. Cihat tren, Toprak Mah- sulleri Ofisinin üçer aylık taksitle- re bağlı alarak Merkez Bankasına tam 1 milyar 11 milyon lira borçlu olduğunu, ayrıca 4 milyon liralık dış borç taksitinin önümüzdeki kampan- ya devresinde ödenmesi gerektiğini, bunlara 34 milyon liralık senevi ya- tırım masrafının, 96 milyon liralık ithal buğdayı kargılığının ve 71 mil- yon liralık işletme masraflarının ilâ- vesi lazım geldiğini izah etti. Cihat İren, ayrıca köylüden fedakarlık is- tenirken, Devletin de kendi kemerini sıkmaktan geri kalmadığına sözleri- ne ilave ediyordu. Gerçekten, Tica- ret Bakanı, beş aylık kampanya dev- resinde Ofisin İşletme masraflarında» 11 milyon lira, lüks ve plânsız yatı- rra masraflarından ise 13 milyon fi- re tasarruf yapılacağını bildiriyor- du. Nihayet, İren hububat fiyatları- na zam yapılmaması sayesinde, hu- bubat ihraç fiyatlarımızın dünya fi- yatları seviyesinde olacağını ve böy- lelikle Toprak Mahsulleri Ofisinin ihracattan ziyan etmesinin de önle- neceğini belirtiyordu. Yeni Hüküme- tin aldığı kararları halka izah etme- si bu kadarla da bitmedi. Çarşamba günü bu sefer Devlet Bakanı Şefik İnan mikrofonun başına geçerek, alı- nan kararın sebeblerini açık kalpli- likle ve cesaretle Türk halkına tek- rar tekrar açıkladı. Bu, 10 yıldır Tür- kiyede ilk defa rastlanan bir durum- du. Kemer sıkma Öte yandan, Maliye Bakanlığında da kemer sıkma esas üzerinden 28 Toprak Mahsülleri Ofisi İsrafa Paydos çalışmalar hummalı bir şekilde ode- vam ediyordu. Gerçi, yeni Maliye Ba- kam Ekrem Alicanın elindeki dos- yaları dibine kadar esaslı surette biz- zat etkik edip her mülâhazayı din- lemeden karar vermeme itiyadı âle- min malümuydu. Alican bu sebebten , Hazine durumu, Devlet büt- çesi, âmme sektörü ve Türkiyenin genel iktisadiyatı hakkında en ince teferruatımı kadar bilgi edinmeden konuşmak istemiyordu. Bu yüzden, durum hakkındaki bilgisi ciltler do- lusu kitap yazmasına müsait olduğu hâlde yabancı gazetecileri kabul et- mekten kaçmıyor, Türk gazetecileri- nin mülakat ve basın toplantısı tek- KİTAPLAR ALEMİ Seçim Haberleri Bülteni Sinci sayısı çıktı Her ay yayınlanmakta ve yeni çıkan belli başlı kitapları tanıtmaktadır. bütün sayılan Osmanoglu, Ber- kalp, Tümen ve Bilgi Kitabev- lerinde ve Büyük Postahane ya- nındaki gazete bayiinde satıl- maktadır. Yıllık abone bedeli karşılığı I liralık posta pulu gönderebi- lirsiniz. P.K 193 - Ankara liflerim aile. nazikhane bir şekilde red- dediyordu Fakat sızan haberlere bakılırsa, Alicanın üzerinde durduğu ilk konu, 1960 bütçesinin hakikaten dank bir hâle getirilmesi idi. Menderesin, bir aralık kazanacağım sanıp hazırlan- dığı seçimlere bir yem olarak atarım çülşüncesiyle şişirdiği bu o bütçeden 600 milyon Ura civarında bir tasarruf sağlamanın zaruri olduğu söyleniyor- du. Hâlen Maliye Bakanlığının eks- perleri bu tasarrufun kesin miktarı- rinde çalışıyorlardı. Gerçi nazar! ba- ımdan doğru olan şey, bütçenin masraf ve bilhassa yatırım fasılların- dan tasarrufa gitmektense vergilen arttırmak ve bilhassa zirai gelir ver- gisini ihdas etmek suretiyle varidatı masraf hacminin mak olacaktı. Aksi hi bütçesinden yapılacak ekonomiyi geriletici ve yatırım hac- mini düşürücü bir tesir yaratmasın- dan endişe edilebilirdi. Fakat vergi- leri arttırmak ve bilhassa zirai gelir vergisi koymak konusu çok daha u- sun çalışmaları gerektiriyordu. Hal- buki, memleketi enflâsyon belâsın- dan kurtarmak İlk hedef ve ilk bü- yük zaruretti. Çünkü başını almış giden enflâsyon, kalkınmanın önün- den kaldırılması gereken ilk engeldi. Herhalde, İren ve İnandan sonra Alican da konuştuğu zaman, D. P. devrinde kalkınan sadece Mende- res ve hempaları olduğunu, millet bir kere daha bütün açıklığıyla anlaya- caktı AKİS, 9 HAZİRAN 1960