9 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

9 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

YURTTA OLUP BİTENLER tesiri de bir dereceye kadar karşıla- ması muhtemeldir. Bay Krutçef, silahsızlanma mese- leşinde dialogu tekrar başlatmıştır. Fakat, Başyoldaşın bilmesi gereken bir nokta da, Batıyı kontrol konusun- da olsun silahsızlanmanın atomik »a klasik silahlar bakımından muvaze- neli olması hususunda olsun tatmin olmadıkça, tamamen haklı olarak gö- rünmesine imkan olmayacaktır. Japonya Yine gençler Geçen haftanın ortalarında 15 bin üniversite talebesi Japon Başba- kanı Kişi'nin resmi o ikametgâhınla önündeki polis barajını asıyor, par- maklıklan yıkıyor, İkametgâhın bah- çesi içindeki polisleri de kaçırdıktan sonra, orada bulduğu arabaları pa- ramparça ediyordu. Folla, gençlerin içer İşin aslında, Japon talebelerinin Koreli ve Türk arkadaşlarından il- ham aldıkları söylenemezdi. Çünkü Japonyada bir demokrasi mücadelesi yoktu. Demokrasi, bütün müessese- Ileri ve ana hürriyetlerle birlikte yer- li yerindeydi. Hattâ Japon gençle- rinin parlömanter demokrasiye ria- yet eden meşru bir hükümeti devir- sokaklara dökülmelerini i. Japon gençlerinin, beğenmedikleri fillerine karşı iste- dikleri gibi protestoda bulunmaları, bu maksatla açık hava toplantıları tertiplemeleri şüphesiz en tabii hak- larıydı. Ama meşru demokratik mü- esseselere hürmetkar bir Başbakanı devirmek için, onun resmi ikametga- hına saldırmaları da hiç şüphesiz ca- la görülemezdi. Vaktiyle Amerikaya karşı açılsa savaşın bellibaşlı idare- cilerinden olmasına ve eski emper- yalist mazisine rağmen Kişi'nin bu- gün artık bu maziye aut çevirdiğini söylemek için ortada birçok ciddi se- bepler de mevcuttu. O kadar ki Baş- bakanın ikametgahına (o saldırmakla kanuna karşı gelmiş olan Üniversite talebelerine polis ateş açmak lüzu- munu hissetmemişti. Çünkü bu ka- dar ciddi olaylara rağmen, asayişi iade etmenin silâh kullanılmasını ge- rektirmediğini hükümet pekâlâ tak- dir ediyordu. Pekçok polis dayak ye- di. Fakat, ne idarecilerin ne de polis- lerin aklına tabancalarını ve kılıçla- rım kullanmak gelmedi. Başbakan Kişi'nin ikametgâhının bahçesini harap eden ünlversitelile- rin isteği, yeni imzalanan Japon - A- merikan ittifakının Japon Dieti -Meclis- tarafından tasdik edilmesini 30 önlemek idi Japon üniversitelerinde Sosyalist Partisi oçok tutuluyordu. Sosyalist Partisi ise, Japonyanın nötralist bir siyaset takip etmesine taraftardı. Bu taraftarlığın Hür Dün- yanın bugün içinde bulunduğu şart- lar bakımından akıllıca bir hareket olduğunu söylemek kolay değildi. Ja- ponya, Sovyetlerin bir üçüncü dünya harbi çıkarlarını önlemekte, A- merikaya verdiği deniz vs hava üs- leriyle pek önemli bir vazife ifa edi- yordu. Halbuki, Japonya nötralist olursa bundan as kendi emniyeti, ne de Hür Dünyanın emniyeti bakımın- dan hiçbir şey kazanmayacaktı. Hafta sonuna doğru, "Tke'ın ziya- retim İstemiyoruz", "Mahut andlaş- mayı yırtın", "Kişi defolsun" sayna- larıyla tekrar nümayiş yapan talebe ler, yine polislerle dövüşlüler, beş ağır yarak kaydedildi. Polis 16 kişiyi tevkif etti. Fakat nümayişler dinmek bilmiyordu. Öte yandan Başbakan Kişi, yeni Japon - Amerikan İttifa- kım illa ki Dietten geçirmek kara- rındaydı. Diet müzakereleri hararet- le devam ediyordu. Hafta sonunda Sosyalist Partisinin 150 mebusu top- tan Diet üyeliğinden istifalarını ver- diler. Bu karan derhal toplanan Sos- yalist Partisi Büyük Kongresi itti- fakla tasvip ederken büyük işçi kon- federasyonu Sohyo da, milli grev ka- rarını ilan ediyordu. Amerikan as- kerlerinin 15 yıldır yaptıkları şıma- rıklıklar, maalesef? neticesini verme- ğe başlamıştı. TÜRKİYE KREDİ BANKASI Sermayesi 20.000.0001T. L Merkezi İstanbul Şubeleri! İstanbul (o İzmir Samsun Beyoğlu Ankara Konya Galata Yenişehir Iskenderun Kadıköy Osmanbey Adana Çapa Edirne Hasköy Beyazıt (Ankara) Mersin Bursa Bakırköy HERNEVİ BANKACILIK MUAMELATI BÜTÜN YABANCI MEMLEKETLERDE MUHABİRLER Telgraf adresleri: Umum Müdürlük: Bankorgen- İstanbul Şubeler: Banker AKİS, 9 HAZİRAN 1960