6 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

6 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

YURTTA OLUP BİTENLER. ları savuran karakteri pek Demokrat Ege, Yeni Asır ve Ege Ekspresin, Menderesin son İzmir seyahatini bol resim ve büyük manşetlerle ove- ren gün görmemiş, el değmemiş nüs- halarından tomar tomar bulunmuştu. Hem 'kel, hem fodul Bütün bunlar, genç ve dirayetli Em- niyet Müdürü Nevzat Emrealpin müstesna soğukkanlılığını o kaybet- mesine sebep olamamıştı, İtidalini muhafaza suretiyle maceraperest D. P. lilerden yüz küsur kadarıyla teker teker veya gruplar halinde mesleği- ne has sabırla görüşmüş, cüretkârlık- tan ve mecnunane teşebbüslerinden vazgeçmelerini otelkine uğraşmış, i- kazlar yapmış, ihtarlarda bulunmuş ve basiretli hareket tavsiye etmişti, Fakat yakışıklı Emrealpin gayretleri Kötü niyetli D.P. lilerin akıllarını başlarına toplamalarının okarıncala- rın ıslık çalması kadar imkansız hale geldiğine kanaat getiren emniyet teşkilâtı, mukabil zecri tedbirler al- mağa mecbur kalmıştı. Çarşamba gecesi 37, perşembe gündüz de 27 azılı D.P. li, polislerce yakala- narak, İzmirin Davutpaşası veya Harp Okulu olan askeri poligona se- ril sefil gönderildi. o Askeri poligon barakalarında nezaret altında tutu- lanların adedi, daha önce mevcut 11 kişiyle (o birlikte, 75 e yükseliyordu. Son olarak yakalananların listesi ti- tizlikle süzgeçten geçirildiği zaman, 64 kişinin hepsinin de gayrı meşru kazanç yolları tıkanan ve isimleri muhtelif oteşekküllerdeki (o yolsuzluk hâdiselerine karışan tanınmış mide- İzmirde "İhtar Gösterisi" Fareler deliklere saklandı boşa gitmiş, ekseriyeti orta tabaka avamfirip partizanlar olan D.P. liler, anlaşılması imkânsız inatla diren- mişlerdi. Koltuklarına böylesine sıkı sarıl- malarnı sadece siyasi iktidar hırsı telâkki etmek imkânsız olan sergü- zeştçi ' D.P. lilerin hazırladıkları parlak plân şuydu: 2 Temmuz cu- martesi günü saat 14 te, DP. nin İz- mir şehri dahilinde en kudretli bulun- duğu yer diye bilinen Tepecik ve Eşrefpaşa semtleriyle (Karşıyakada ayrı ayrı gruplar halinde toplanıla- cak ve üç koldan yürünerek Cumhu- riyet Meydanında birleşilecekti. Da- ha sonra ne yapılacaktı, kararlaştı- rılmamıştı. Hareketin başarısı ve ha- vasına göre bir yol takip edilecekti. 24 çiler oldukları gibi, şayanı dikkat bir gerçek ortaya çıkıyordu. Reaksiyo- nerler GMC'lerle askeri poligona sev- kedilirlerken toplanan kalabalıklarca yuhalanarak lanetlenmişler, resimle- rini çekmek istiyen foto muhabirleri- ne küstahlığı hâlâ elden bırakmıya- rak bağırmışlar ve çirkin hareketler yapmışlardı. Dirayetli tedhişçilik Meselâ 64 bedbahttan biri, Kosova, son sözünde "Komiteci" olduğunu beyan etmekten çözülmesi güç bir iftihar duyan çetebaşı Baya- rın, neredeyse tebeşir büyüklüğünde 200 mermisiyle bir Smith - Wesson tabanca hediye suretiyle taltif ettiği bir Kervancıydı. En mütekâmü bir Salih Smith - Wesson olan bu cehennem pasaportu, bir Sten makineli tabanca kadar tesirli ve meraklılarının "Ya- lan Söylemez" kelimeleriyle (o tasvir ettikleri tiptendi. Menfur 64 sanıktan hepsi de istintak edilmiş ve ifadeleri alınmıştı. Fakat emniyet teşkilâtının kasırgalı faaliyetine rağmen bazı ha- yati suallerin cevabı hâlâ meçhuldü. Akamete uğratılan hareketin eleba- şısı, kurmay heyeti kimdi? Şebeke hangi merkezden idare ediliyordu? Maalesef bilinmiyordu. Durum, DP, nin tedhişçilikteki dirayetini ne de- rece ileri götürdüğünü gün gibi açı- ğa çıkarıyordu. Meselâ bir D.P. O- cak Başkanının üç kişiye hareketi haber verdiği ihbar ediliyordu. Üç kişi ve menfi propagandacı D.P. O- cak Başkanı Emniyet Müdürlüğüne getirtiliyor ve kısa bir soruşturma- dan sonra ihbarın sıhhati anlaşılıyor- du. D. P. Ocak Başkanına hareket haberini kimden aldığı sorulduğu za- man, "Köşe başındaki kasaptan" ce- vabı alnıyordu. Ne var ki Emniyet Müdürlüğüne çağrılan köşe başında- ki kasabın da benzer suale verdiği cevap, D. P. Ocak Başkanından" oluyordu ve tahkikat böylece tıkanıp kalıyordu. Cumartesi gelip .çattığı ozaman, polislerle işbirliği yapan Silâhlı Kuv- vetler, en çelimsiz bir kıpırdanışın da- hi derhal başını ezmek azmiyle fev- kalâde emniyet tedbirleri almışlardı. Gönderilmesinden vazgeçilmesine rağ men hâlâ Seferihisarda muhafaza edilen 11. Kore Değiştirme Tugayın- dan celbedilen 4 tabur asker, biri ih- tiyatta tutulmak şartıyla Eşrefpaşa, Tepecik ve Karşıyaka semtlerinde halkın gözünden ırak mevkilere mev- zilendirilmişti. Bütün gün boyunca, zaten ümid edildiği oveçhile tek bir hâdise, bir sineğin uçuşunda bile herhangi bir fevkalâdelik (o kaydedil- medi. Zira müteşebbisler, herşeyden evvel böyle hareketleri o muvaffaki- yete ulaştıracak yüreklerdeki hürri- yet ateşi ve imanının verdiği cesaret- ten yana züğürttüler. Menderesi kurtarma hareketine karşı alınan mukabil tedbirleri İz- mirlilerin canı gönülden ve tam ma- nasıyla desteklemediklerini söylemek yalancılık olacaktır. Köstebek tah- rikçilerin Oomeydana o çıkabilecekle- rine bir nebze ihtimal vermemekle beraber, emniyet teşkilâtının göster- diği hassasiyet (o anlayışla karşılan- mıştır. Oysa ki İzmirliler, milli inkı- lâbı benimsememiş ve ohazmedeme- miş nümayişçilerin, neler söyliyebi- leceklerini cidden merak etmektey- diler AKİS, 6 TEMMUZ 1960