6 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 36

6 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 36

İtalyanlar, Fransızlar ve ötekiler Onuncu Berlin Film Festivalinde İtalyan ve Fransız sinemaları da enteresan filmlerle temsil edilmiştir. Genç İtalyan rejisörü Dino Risi'nin "TI Matatore - Sanatçı" adlı eseri ya- yen bir oyuncuyu (Vittorio man) ele almaktadır. Duilio Colettı'- nin "Sotto Dieci Bandiere - On Bay- rak Altında" sı ise büyük bi cu kadrosunu bir araya getirmesiy- le alâka toplamaktadır. Fransızlar da festivalde genç re- jisörler tarafından temsil oolunmak- tadır. Jean Goddard'ın "A Bout de Souffle - Nefes Nefese" adlı o filmi yeni dalga cereyanının temiz düzen- lenmiş örnekleri arasında gösterile- bilir. Jean Seberg'in bile oyuncu ola- rak kendisinden bir şeyler katabildi- gi genç rejisörün filmi, kendisine ko- nu olarak gençlik çevresini seçmiş- . tir. Genç rejisör Philippe de Broca'- nın "Les Jeux de I'Amour - Aşkın Cilveleri" de Jean Pierre oCassel, Genevieve Cluny gibi genç oyuncula- rı bir araya getirerek, seks konusu- nu gençlik çerçevesinde işlemekte- dir. Tatlı bir komedi olan "Aşkın Cilveleri" Festivalin ilk gecesi gös- terilmiştir. Batı Almanya tarafından düzen- lenen Festivalde ise Almanyayı tem- sil etmek yine emektar Helmut Kautner'e düşmektedir. Halen Al- man sinemasının üç büyükleri 'sayı- lan Kautner, Harold Braun ve Wolf- gang Staudte bir birlik kurarak, toplumsal bakımdan olduğu kadar sanat cihetinden de değer taşıyacak filmler çevirmeği ve birbirlerini des- teklemeği kararlaştırmış bulunmak- tadırlar. Bu birlik çerçevesinde bir modern Hamlet versiyonu yapmış olan Kautner'in X. Berlin Festivali- ne katılan filmi "Das Glas Wasser - Su Bardağı" adım taşıyor. Festivalin önemli adayları arasın- da son yıllarda başarılı çıkışları ile milletlerinin dünya sinemacılığında parlak bir yer almasını sağlayan iki rejisörün eserlerinin adı — anılabilir. Arjantin rejisörü (oLeopoldo Torre Nilsson "Fiestanın Sonu", Yunan re- jisörü Mihal Kakoyannis ise ("Son İlkbahar" adlı filmleriyle X. Berlin Film Festivalinde bir kere daha ken- dilerini göstereceklerdir. ve şüphe- siz her festivalde olduğu gibi bütün filmler seyredilip, kazananlar (o belli olduktan sonra iyi olduğu zannedilen filmlerden bir kısmının tam bir u- mut kırıklığı yarattığı ve belki de hiç umulmayan filmlerin başarı ka- zandığı görülecektir. "AKİS" okurları bu sayıyı aldık- ları gün, Berlin Festivalinin sonuç- ları da açıklanmış olacaktır. 36 SPOR Transfer Pazar açıldı... Tanınmış bir futbolcu foto muha- birlerinin üst üste parlayan flâş- ları karşısında önüne uzatılan kâğı- da süratle imzasını attıktan sonra, hemen arkasında duran iki genç ve cüsseli adama "Artık serbestim değil mi? Nezaret sona erdi ve çok şükür rahata erdim" diyordum... Hâdise geçen hafta cuma günü sabahı Kadıköy Noterliğinde cereyan ediyordu. Eski Galatasaray - Kara- gümrüklü milli futbolcu Kadri, Fe- nerbahçe ile resmi mukavelesini im- zaladıktan sonra 10 gündür yanından bir dakika bile ayrılmayan iki neza- retçisi Ahmet Ekol,ile H. Semai Şa- turoğluna "Artık serbestim değil mi?" diyordu. Doğrusu bu transfer işinde Fenerbahçeliler son dakikaya kadar tereddütteydiler. Halbuki Kadri, bütün tahminleri yanıltan bir sportmenlikle, sessiz ve sakin I Tem- muzu beklemiş ve yeni klubü Fener- bahçe ile 40 bin lira mukabilinde 2 yılık mukavele imzalamıştı. Bu su- retle Kadri, I Temmuz cuma günü saat 9.30 da imzaladığı mukavele ile yılın ilk büyük transferini yapmış oluyordu... Hilminin transferi Fenerbahçelileri bir hayli yordu. I Temmuz sabahı Hil minin ağabeyleri Hüseyin ile Hüsnü Kiremitçi, genç futbolcunun nezaret altında bulundurulduğu Fenerbahçe futbolcularının kamp yaptıkları Ma- no Palas oteline gelmişlerdi. Hattâ Hilmi, ağabeylerinin gelişlerini u- aktan görmüş ve nezaretçilerinin bir anlık gafletinden istifade ile kaç- . "Berbere git- kapıdan çıkmak üzere olduğu bir sırada Fenerbahçe- nin açıkgöz futbolcusu Mikro Mustafa Mikro Mustafa "alarm işa- reti"ni vermişti. futbolcu sü- ratle içeri alınmış ve ağabeyleri de yanında olduğu halde kendisi ile ye- niden müzakerelere girişilmişti. Gö- rüşmeler 2,5 saatten fazla sürmüştü. Fenerbahçeli idareciler Hilmiden ziya de büyük ağabeyi Hüseyin Kiremit- Yaz Tatilleriniz İçin ERDEK DİNLENME KAMPI Hizmetinizdedir. BROŞÜR İSTEYİNİZ. Dünya Seyahat Acentesi Tel : 24588 - 27954 çiyi ikna etmekte zorluk çekmişlerdi. Aslında koyu bir Galatasaraylı olan Hüseyin Kiremitçi 60 bin Lira istiyor ve paranın peşin olarak ödenmesini şart koşuyordu. Saat 11.30 da Kadıköy Noterli- ğine gelindiğinde Hilmi hâlâ müte- redditti. Faruk lIlgazın gayretli ko- nuşmalarından sonra nihayet muka- ii imzaladı. Herkes derin bir çekmişti ama asıl memnun o- Lili haftalardır opeşlerini takipten helak olmuş bulunan gazetecilerle iki Fenerbahçeli nezaretçi idi. Sarı- lâcivertli oidareciler iki futbolcuya verilen transfer oücretlerinin 40 ar bin lira olduğunu söylüyorlardı ama, hakikatte ödenen miktar bunun as- gari 10-15 bin lira fazlasıydı... Amatör transferi İstişare (oOHeyetinin almış olduğu, transferlerle ( ilgili son kararlar, spor çevrelerinde asla tasviple karşı- lanmamıştı. Bilhassa amatör trans- ferin dondurulması,- yüzlerce kulüp ve binlerce futbolcunun elini kolunu bağlamıştı. o Kulüpler, Âo kadrolarını genç elemanlarla takviye edemiyor, genç futbolcular kendilerine istikbal vaad eden transferler yapamıyorlar- dı... Bu kararın gayesi Roma Olimpi- yatlarına katılacak olan amatör fut- bol milli takımımızın dağılmasını ön- lemekti. Hakikatte bir kaçı müstes- na öbürlerinin gizli profesyonel fut- bolcular olduğunu İstişare Heyeti azalarından başka bilmeyen kalma- mıştı. O halde hangi amatör futbol- cuların muhafazasına gayret edili- yordu? 1952 Helsinki Olimpiyatların- dan önce Yaşar Doğu, Celâl Atik ve Gazanfer Bilge gibi büyük şöhretle- rin profesyonel olduğunu iddia ile memleketimizi olimpiyat güreş şam- piyonluğundan mahrum eden İstişa- re Heyeti âzası Burhan Felek, şimdi acaba neden böyle sessiz duruyordu?.: Kaldı ki, bütün amatör sporcular mağdur durumda bırakılacağına, Futbol Federasyonunca amatör mil- li takım kadrosu"ilân edilir ve olim- piyat dönüşü bu o futbolculara ayrı bir transfer yapmak hakkı verilebi- lirdi. Amatörlere tanınan şarta bağ- lı transfer kararı, türlü suistimallere değiştirmek şartiyle transfer kapacak, göstereceği makul mazeret.. Futbol Federasyonu ile İstişare He- yeti tarafından tetkik edildikten son. ra lisansı çıkarılabilecekti. Yani, kos- koca İstişare Heyeti sanki hiçbir işi yokmuşcasına (o futbolcuların trans- ferleriyle meşgul olacaktı!.. AKİS,6 TEMMUZ 1960