6 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

6 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 6, Cilt: XVTI, Sayı: 307 Yazı İşleri Rüzgârlı Sokak Ovehan Kat 3 Daire 7 Tel 18992 P. K 588 - Ankara İdare : Denizciler Caddesi — Rüzgarlı Mi Tel : 13221 İstanbul Bürosu Cağaloğlu, Türkooağt G. Gürsoy Han Tel : 87 18 07 Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve yazı işlerini fiilen idare eden mes'ul müdür Kurtul ALTUĞ * Karikatür TU AN Fotoğraf : Hüseyin EZER Uruz MAKULÜ Associated Press Türk Haberler Ajansı Klişe Doğan Klişe * Müesese Müdürü 3 Mübin TOKREK Abone sartları ş 3 aylık (13 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira I senelik (52 nüsha) : 40.00 lira İlan şartlan m ra 3 renkli arka kapak : 2.500 TL. (İlan münderecatından mes'uliyet kabul edilmez) İlân işleri : Telefon : 15221 * Dizildiği yer : Rüzgârlı Matbaa Basıldığı yer: Güneş Matbaacılık T.A.O. Basıldığı tarih: 5.7.1960 Fiyatı I Lira Kapak resmimiz Celalettin Kurelman Adaletin Kılıcı Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, “Evvelâ bir şükran borcuna ödemek istiyoruz. Şu son bir hafta içinde al- dığımız mektuplar altı yıllık çalışmalarımızın en büyük mânevi mükâ- fatım teşkil etmiştir. Bunların bilinde şöyle deniliyor: "Istırap yılları- nız boyunca cefaya katlanmanızdaki asaleti hayranlıkla takip ettik. Mücadele azmimizin kırılmazlığı, fikir selabetiniz bizi size bağladı. Bu memlekete insanların pirzola olmadığını, vura vura yumuşatdamaya- cağını, yepyeni zihniyete sahip, en dayanılmaz silâhı geniş kültür olan bir neslin yetişmiş bulunduğuna siz öğrettiniz. Fikirlerinizin muvaffak olduğu 27 Mayıs gününden itibaren okuyucunuz olarak sefaya karşı tu- tumunuzun cefaya karşı tutumunuz kadar asalet taşıyıp taşımayacağı- nı merak ediyorduk. Bunun cevabını tahminimizden AKİS kapışılırken mecmuanızın fiyatını indirmeden ilân kabul etmeme- nizin mânâsını, biliniz ki hepimiz anlamış bulunuyoruz. Hele dünkü ikti- dar gibi yarınki iktidarı da daima ikaz edeceğiniz şüphe götürmez bir hakikat olarak ortaya çıkmıştır. İnsanlar böyle günlerde belli olur. Al- lah size dünyanın büyük iyiliklerini nasip kılsın". Bu neviden sayısız mektup hepimizi şevk içinde, neşe içinde bırakmıştır. Çalışma gücümü- zü arttırmış, "okuyucu ne anlar!" düşüncesine bir tek an İltifat etmemiş olmamızın mükâfatını teşkil etmiştir. Bu mecmuanın kanaati şudur ki okuyucu her bir satırın mânasını anlar, her tutumu hakiki manasıyla değerlendirir, notunu ona göre verir. Bizim için en kıymetli not şu zatın veya bu zatın değil, okuyucunun, dolayısıyla Türk umumi efkârının notu olduğuna göre duyduğumuz iç huzurunun enginliğini herkes kolaylıkla anlayabilir. Okuyucularımızın daha temiz bir mecmua arzularını da unutmuş değiliz, bu hafta' o istikamette yeni bir deneme yapıyoruz. Ne- ticeyi görecek ve ona göre davranacağız. * Bu sayısında AKİS, yazılarına alışılmamış bir fasılla başlıyor: DENİZ- CİLİK. Fasıl, görülmemiş bir nüfuz ticaretinin bütün teferruatı ve mesulleri ortaya serilmiş korkunç hikâyesidir. Hikâyenin kahramanla- rından biri halen Yassıadada devleti babasının çiftliği haline getirmiş ol- manın cezasını beklemektedir. Fakat aynı ehemmiyette rol oynamış di- ğer bir kaç kişinin yanına bu marifetin kalıp kalmayacağı son derece alâka çekici bir sualdir ve hakkaniyet onların bu yaz sıcağında partö- nerlerini ada sefasında yalnız bırakmamasını gerektirmektedir. Lâfı çok edilen meşhur "İpar Filosu"nun nasıl teşkil edildiği görüldüğünde her- kesin gözü faltaşı gibi açılacaktır ve herkes kendisine niçin kendisinin de böyle bir filoya sahip bulunmadığını soracakta*. Cevap basittir: Zira herkes bir Ali İpar değildir, zira herkesin Fatin Rüştü Zorlu diye bir partöneri yoktur, herkes bir Nihat Âli Üçüncünün delâletim sağlayamaz. DENİZCİLİK yazısının bu sayının başında yer almasının başka bir sebebi daha vardır. İnkılâp hareketinden beri suiistimaller, hazan tah- kik etme güçlüğünün icabı, mübalâğa ediliyormuş nevünden bir zannı- umumi efkârın bir kısmında doğurmuştur. "Hâdiselerin doğrusunu AKİS yazar" diye bu mecmuayı alanlar mübalâğalı saydıkları bazı hâdiselerin -Bayarın 103 milyonu gibi. AKİS'te de yer aldığını görünce bir şüpheye düşmüşlerdir. AKİS buna ait bir görüşmenin Bakanlar Kurulunda cere- yan ettiğim bildirmiştir ve haber budur. Doğrudur. İlk tahkikat devan ettiğine güre deliller açıklandığında hâdisenin hakiki mahiyeti ortaya çıkacaktır. Ama, işte, bizim tarafımızdan tahkikatı yapılarak, rakkam- ları toplanarak, tafsilâtı derlenerek takdim edilen dört başı mamur bir rezalet. İlk günlerin heyecanı, yerini normal bir hayata terkettiğine gö- re AKİS bundan böyle elinde bulundurduğu dalavere hikâyelerini bu haftaki DENİZCİLİK faslının çerçeve örneği içinde takdim edecektir. * AKİS'in radyo programları büyük alâka topladı. Bu programlar Anka- ra ve İstanbul radyolarında salı akşamları yayınlanmakta devam ede- cektir. Biz yayın saati olarak Ankarada 18.55'i İstanbulda 22'yi radyo idarelerinden rica etmiş bulunuyoruz. Program zaruretleri mini olma- dığı takdirde "Haftanın Akisleri" programı o saatlerde yayınlanacak, bir mâni çıktığında bunlar biraz erkene alınacaktır. Okuyucularımıza salı aksamları radyoları başında bulunmalarını tavsiye ederiz. Saygılarımızla AKİS