17 Ağustos 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 36

17 Ağustos 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 36

5S P Olimpiyat İyi başladı ama.. Jeldntan sonraydı. Merkez Danış- ma Kurulu ve Milli Olimpiyat Ko- mitesi Ankarada toplanmış iki gün devamlı olarak çalışmıştı. Açıklanan kararların içinde en çok Milli Olim- piyat Komitesinin kararı dikkati çekmişti. 1960 Roma Olimpiyatlarına gidecek Türk kafilesi 115 kişiden 47 kişiye indirilmişti. Olimpiyat Komi- tesi, birçok kollarda başarı sağlama- mızın imkânsız olduğuna kanaat ge- tirerek bu kararı vermişti. Karar, isimleri bu toplantıda silinen idareci ve sporcular hariç, tasviple karşılan- mıştı. Çünkü Olimpiyatlarda başarı sağlayabileceğimiz kolların güreş ve binicilik olduğu herkesin malümuy- du. Ancak, Milli Olimpiyat Komitesi güreş ve binicilik dışında, görgüleri- nin artırılması .için, futbol, atletizm yelken kollarına da şans tanımış, Ro- ma'ya Amatör Milli Futbol Takımı- mız ile 5 atlet ve 3 yelkencinin götü- rülmesini de uygun görmüştü. iyi gitmedi.. Olimpiyat kafilemiz evvelki (o hafta- nın başına kadar değişmedi. Ev- velki haftanın başından itibaren her gün gazetelerde kafileye bir veya iki haberleri görüldü. vermişti. Gü- reli de kendisine yapılan müracaatle- ri geri çevirememiş, Olimpiyat kafi - lemiz günden güne artmıştı. Açıkça- sı girişilen pazarlıkta, cömert davra- nan Beden Terbiyesi Genel Müdürü olmuştu. Önce beş atlet ona çıkarıl- arkasından kafileye 1 yüzücü, 1 futbol hakemi, 2 güreş hakemi, 2 atletizm antrenörü, 4 ordu temsilci- si, iki masör, | doktor;. 2 atlet -ki bunlardan biri Ekrem Koçaktır- ve 4 idareci daha eklenmişti. Böylece ka- file 90 kişiyi aşıyordu. Oysa Olimpiyat gibi, dünyanın en büyük spor organizasyonunun y önce kurulmuş bir düzeni varda. Her- halde olimpiyat oyunlarım “tertiple» Meselâ, olimpiyatları takip gazetecilerin adları, komiteye bir yıl evvelinden bildirilmişti. Komi- te bildirilen isimlere göre müsabaka ve haberleşme yerlerinde yer ayıra- caktı. Yine olimpiyata katılacak mil- bildirilen re göre yerler, ayrılmıştı. Bu düzene Ekrem Koçak Sonradan girdi... bütün milletler uymak mecburiyetin- deydi. Meselâ Amerika, o olimpiyat şampiyonluğu muhakkak olan bir atletini üç gün öncesine kadar kad- rosuna alamamıştı. Olimpiyat o seç- melerinde ilk üçe giremeyen Dünya gülle atma rekortmeni Bill Nieder'i kadroya dahil edebilmek için Ame- rikalılar günlerce çâre düşünmüşler nihayet, dünya rekortmeni Cumar- tesi günü o Californiyada gülleyi 20 metre 06 Cm fırlatınca, kadrodaki güllecilerden Pave Davis'in (o yerine takıma alabilmişlerdi. Olimpiyatlara 47 kişilik kafile ile katılacağımız bildirildiğinden, Tür- kiye için olimpiyat köyünde, 47 kişi- lik yer ayrılmıştı. Bunun sonradan artırılması da imkânsızdı. Beden Ter- biyesi Genel Müdürlüğü tarafından oganizatör İtalyanlara bir rica ya- zısı gönderilmiş, Türk kafilesinin ço- galdığı bildirilmişti. İtalyanlardan gelen cevap ise oldukça düşündürü- cüydü. Programın çok önceden tesbit edilip, bildirilen listelere göre (o yer ayrıldığı, yapılacak birşeyin olma- dığı yazılıyordu. Bu demekti ki, Ro- mada Türk kafilesinin ta kalacaktı. yersiz kalanlar için yer ayırtmakta buldular Yeni rekorlar Amerikalı atletlerin, Cumartesi gü- nü arka arkaya 4 rekor kırmaları spor dünyasının en önemli hâdisesini teşkil etti. Kaliforniyaya bağlı bir şehirde cereyan eden müsabakalar- da kırılan rekorların hepsi muhteşem e e Zenci atlet sse Owens'in 1936 yılında 8 metre santim atlayarak iie ettiği Dün- ya uzun atlama rekoruna çok Zor yaklaşılabilmişti. 24 yıl içinde hiçbir atlet bu rekoru kırmağa muvaffak olamamıştı. yarlığına erişmişlerdi. cut rekoru zorluyordu. Fakat kimse bu rekorun 8 m2l1l cm. gibi, 8 cm farkla kırılacağım da tahmin etmi- yordu. İkinci rekoru ise, Dünya gülle at- ma rekortmeni Bill Nieder tesis edi- yordu. Bir zamanların şöhreti Parry O'Brien'i 1 yıl içinde ilk plândan si- len Bill Nieder, olimpiyat seçmelerin- de ilk derecelere giremediği çin, o Amerika takımına alınmamıştı. Ni eder'in asıl gayesinin gülleyi 20 met- reden fazla atmak olduğu bütün sporseverlerin malümuydu. Bir defa- sında 19.99 metrelik atışıyla arzusu- na yaklaşmış, fakat rekoru henüz kabul edilmemişti. Nieder Cumarte- si günü dördündü hakkını kullanır- ken hem Dünya rekorunu kırıyor, hem de gülleyi 20 metrenin üstüne atan ilk atlet ünvanını kazanıyordu., imi 20 metreyi tam 6 cm geçmiş- 107 kilo ağırlığındaki Conolly'nin de çekici 70 metrenin üstüne fırlat- ası, Nieder'in rekora kadar önem- liydi. Conolly yıllardan beri Dünya çekiç atma rekoruna sahipti. Birkaç defa demirperde gerisi atletleri Co- nolly'nin rekorunu kırmışlar, Conolly rekoruna sonradan yine sahip olmuş- tu. Son defa 70 metre 33 cm lik atı- şıyla kendi rekorunu 1 metre 65 cm geçiyor, Dünya atletizm tarihine kı- rılması güç bir rekor kazandırıyor- du. AKİS, 17 AĞUSTOS 1960