17 Ağustos 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

17 Ağustos 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt; XVILL, Sayı: 313 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 17 AĞUSTOS 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Açıklığın ferahlığı Dvisrin en selâhiyetli ağzı, haftanın başlarında, kim ne derse desin memleketin en mühim meselesi ve vatandasın zihnini en ziyade meş- gul eden konu olan seçim tarihi üze- rinde resmi açıklamayı yaptı. Seçim- ler 27 Mayıs 1961 tarihinde olacaktır. Cemal Gürsel, muhtemelen bundan evvelki bir beyanatındaki ihtiyatsız- lığı hatırlayarak Türk milletinin san- dık başına gideceği ünün belki bir, geçen İki ay uzayabileceğini belirtmek ol- gunluğunu da göstermiştir. Bu he- sapla, önümüzdeki yaz bitmeden Türkiyede demokratik sistem tekrar işlemeye başlayacaktır. Bir askerin ağzından çıkan bu şeref sözüne inan- mamak için hiç bir sebep yoktur. Zi- ra vaziyet, şimdi kısmen aydınlan- mıştır ve Gürsel artık karanlıkta ko- nuşmamaktadır. Nitekim geçen haf- tadan bu haftaya her yerde gö- il buydu ve duyulan sâdece de- n bir memaunlu ktu. Zira bir takım ER "Seçim Demokrasi" gi- bi dahiyane ikiler ileri (osürdükleri, intikal devresinin yıllar yılı devamı için derelerden sular taşıdıkları, hat- tâ bir zamanlar ciddi insan oldukları intibaını verenlerin simdi külah kap- ma peşinde tornistanlar o yaptıkları ve sütunlardan kendilerine yakışma- yan sesler çıkardıkları bugünlerde bir endişenin yüreklere kök salmak- ta olduğu açık bir hakikatti. Cemal Gürsel aşağı yukarı kesin bir tarihi resmen Oo açıklamakla gönüllere su serpmiş, bir asil hareketin soysuzlaş- tırılması istikametindeki çalışmala- rın Milli Birlik İdaresinde akis bul- madığım, 27 Mayıs hareketinin isti- kametinin değişmediğini ortaya koy- muştur. Aslına bakılırsa yeni idare İşe üç ay içinde seçim yapılacağı vaadiyle başlamıştır. Fakat bunun talihsiz bir vaad olduğu, tatbik kaabiliyetinin bu- lunmadığı herkes o tarafından kabul edilmiştir. Nitekim Ağustosun 27. günü aklı başında hiç kimse çıkıp da "Hani seçim?" demeyecek, bunu bir samimiyetsizlik saymayacaktır. Üç ay içinde, bir geçici idarenin başar- mam gereken işlerin tamamlanama- yea hususunda, hiç kimsenin te- reddüdü yoktur. Nitekim Cemal Gür- selin bu sefer koyduğu -ve artık uza- tılması sâdece prestij yıkacak- müh- tson derece mantıki, ölçülü bir mühlettir. Bir yılda Cemal Gürsel ve arkadaşları memlekete o idealist bir idarenin örneğini verecekler, demok- ratik rejimi sıhhate kavuşturacaklar, bir takım büyük davaların temelleri- ni atacaklar ve yerlerini, o şereflerin en büyüğüne bürünmüş hâlde, mille- tin seçtiği temsilcilere bırakacaklar- dır. yısıyla Cemal Gürsel ve arkadaşları aklıselimin bugünkü idareye hâkim kaldığı hakikatiydi. Demokrasi Parti peşinde Geçen haftanın sonlarında bir gün, Büyükadadaki oOAnadolu Klübü- nün eski binasının tarihi oturma sa- lonunda orta boylu, bembeyaz saçlı, iri burunlu, yaşlı fakat dinç bir adam genç muhatabına "— Delikanlı, yaşındayım. ben yetmişsekiz Bundan sonra ne ba- Cemal Gürsel denizde Açıklığın Türk milletinin ebedi şükranına hak kazanacaklar ve 27 Mayıs tecrübesi uzun bir istikbal için nirengi nokta- larının en kıymetlisini teşkil edecek- Gerçi bu hafta Gürselin açıklama- sına rağmen kendi kendilerine gelin güvey olanlar, Milli Birlik idaresini "bütün dertlere çâre bulmaya", yâ- ni hep işbaşında kalmaya teşvik e- denler ümitlerini kesmiş (değillerdi. Bunların bir kısmı vazifeye çağırıl- mayı da iştiyakla bekliyor, kendileri- ni ortaya atıyorlardı. Ama görünen, Jerahlığı ğımsız olarak', ne de bir partinin ba-| şında veya saflarında politikaya ka- rışmak niyetinde değilim" dedi. açık beyanı yapan, İstanbulun sakıt müstakil milletvekili -D.P. lis- tesine girerek milletvekili olmuştur- Ali Fuat Cebesoydu. Bir AKİS mu- habiri kendisini oOAnadolu Klübünde Ziyaret etmiş ve bir partinin kurul- ması için ciddi şekilde faaliyet gös- terdiği yolundaki (o haberlerin sıhhat derecesini sormuştu. Emekli General Cebesoy bunu şiddetle yalanlamıştı. Rivayeti kendisi de duymuştu. Ora- AKİS, AĞUSTOS 1960