17 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

17 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

sonuna kadar orada kaldılar. Beş ay- danberi erkeklerini ilk defa görüyor- lardı ve şüphesiz bunun ıstırap ve- ren bir tarafı vardı. Bu da, İstikba- lin politikacıları için ibret yerine ge- çecek bir levha teşkil etti. Zira ı1stı- rabın kaynağı, aynı erkeklerin hu- dutsuz, bitmek bilmeyen ihtirası, memleketi olduğu gibi ailelerini de hüzne garkeden gafletiydi. o Kendi düşenlerin ağlama hakları ellerinden uçtuğuna göre, manzara ne kadar acıklı olursa olsun o yürekler fazla- sıyla sızlamadı. Müstakbel politikacı- ların esleri bundan ders çıkarmalıy- dılar: Ters yola sapıldığında, ailele- lanma değil, ikaz, ikaz, ikazdı ve geç gelen pişmanlık, görülüyor ki fayda vermiyordu. koyuldu, ilk isim Celal Bayar, ikin- cisi Adnan Menderesti. Yoklama da Meclisteki (oyoklamaları (o hatırlattı. Ancak salonda, ismi okunan ayağa kalkıyor ve orada bulunduğunu bel- li ediyordu. Meclise uğramadığı için bu fırsatı hele son yıllarda hiç bula- mamış olan düşük Başbakan ismi o- künduğunda suni bir nezaketle aya- ğa kalktı. Ellerini, ezile büzüle uğuş- turuyordu. ikinci isim Medeni Berk yerinden ya kadar, hattâ ondan bile sonra a- yakta kaldı. İyi niyetli olduğunu gös- termek için neredeyse canhıraş çığ- lıklar atacaktı. Düşük Menderes bir defa daha acıma değil, iğrenme his- sinin yüreklerde doğmasına yol açtı. Sanık yoklamasından sonra avu- kat yoklamasına geçildi. 29 avukat salonda hazırdı. Halbuki daha çok Bayar yemek yiyor Milleri yutacak kadar büyük bir iştiha! Düşük aileleri cuma günü Yassı- adadan bir büyük teselliyle ayrıldı- lar: Gözleri ile gördüler ki onlara da- ğıtılan adalet onların dağıttıkları a- dalet gibi olmayacak, düşüklere bü- tün savunma imkânları tanınacaktır Hattâ fazlasıyla... Hukuk manevraları aşkanlık makamını İşgal eden Sa Bijim Başolun "Türk milleti adı- na..." diye açış konuşmasının baş- ladığında saatler tam 10.20'yi göste riyordu. Hâkimler heyeti, düşükler yerlerini aldıktan hemen sonra sa- lona dahil oldu ve onlar içeri girince herkes ayağa kalktı. Salim Başol Yüksek Adalet Divanının, sanıkları Türk milleti adına oyargılayacağını belirttikten sonra yoklama yapılaca- gım söyledi ve önündeki üstede bu- lunan isimleri teker teker okumayva AKİS, 17 EKİM 1960 olmaları lâzımdı. İçlerinden bir kıs- mı gelmemişti. Meselâ Saffet Nezihi Bölükbaşı, meselâ Okur, meselâ Ne- cip Türegün yoklardı. Menderes iki avukatla temsil ediliyordu. Samet Ağaoğlunun kız kardeşi Süreyya A- gaoğlu - mahut Alman eniştenin eşi- bütün düşük kadın milletvekillerinin vekâletlerini almıştı. Ama kardeşini o savunmayacaktı. Samet Ağaoğlu, İstanbulun eski basın savcılarından birine vekâlet vermişti. masını ise bizzat yapacaktı. Avukat- ların yoklaması tamamlandığında Menderesin avukatları atraksiyonla- rına başladılar. Başkan, Yüksek Soruşturma Ku rulunun kararnamesini okutturacak- tı ki Talât Asalın söz istediği gö- rüldü. Başkan, Menderesin avukatı- na kararnamenin okunmasını takl- Tarih içinde AKIS B' haftadan itibaren AKİS, Yassıada duruşmalarının so- nuna kadar,.mutlaka biriktiril- mesi gereken bir mecmua, hü- viyeti taşıyacaktır. Zira, ara-. dan seneler geçtikten sonra, bu tarihi duruşmaların hikâyesini aşvuracd, lardır. Gündelik gazetelerde, mecburen dağınık ve bölük pör- çük çıkacak tafsilât sâdece A- KİS'Te, üstelik başka bir yerde bulunmayacak geniş malümat- la birlikte derli toplu halide ya- yınlanacaktır. — Duruşmalar bo- yunca çıkacak AKİS'ler ayrı bir seri halinde ciltlendiğinde kü- tüphaneler son derece alâka çe- kici bir vesikayla zenginleşmiş olacaktır. AKİS, duruşmaların hakiki manası ve cereyan tar- zının sâdık hikayesiyle beraber hâdisenin havası, akisleri, tef- sirleri, tepkilerini aksettirecek- tir. A ucak, teknik imkânsızlıklar ve son derece çiya m ma temposu, üsteli VAN sayıların başka baskılarının ya- pılmasına mâni teşkil edecek- tir. Bu bakımdan kütüphaneler- de böylesine canlı bir koleksi- yon bulundurmak isteyenler AKiS'i ilk yayınlandığı gün al- maya o çalışmalıdırlar. o AKİS, her hangi bir kâğıt ziyanını ön- lemek maksadıyla her sayısını ancak talep edildiği miktarda basacak, bayilerin tahmin ha- tası mecmuanın bulunmaması na yol açacaktıt. Sayın okuyucularımızın dik- kat nazarına durumu, özür di- leyerek arzederiz.