17 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

17 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

YURTTA OLUP BİTENLER rasında alınmıştı. Garnizon binası- nın bahçesinde, güneşli bir havada çekilmişti. Bayar açık renk bir elbi- se giyiyordu. Resim biraz yukarı- dan alındığından, düşük Cumhurbaş- kanı olduğundan daha kısa boylu gö- züküyordu. Fotoğraf intihara teşeb- büs etmeden evvel çekilmişti. (o Fiat 15 bin lira olarak tesbit edilmişti. Bayarın resmi müşteri buldu. Art- turmaya TI.H.A. ve Hürriyet katıldı. Ancak iki mües- sese bir bakıma anlaşmışlardı. T. H. A. resimleri a- lur da elinde ka- lırsa bunları aldı- gı fiata Hürriye- te devredecekti. Bu bakımdan çe- kişme olmadı. A- ma 15 bin liralık fotoğraf o İrtibat Bürosu mensupla- resme itibar gös- termediler Bundan sonra, bir evvelki müza- yedede rastlanan iri rakamlar boy gösterdiler. pozu 50 bin liraya satılığa (o çıkarıldı. Arka plânda bir hücumbotu görü- nüyordu. Bayarın etrafını o subaylar sarmıştı. Yassıada Kumandanıyla di- ger yüksek rütbe- 11 subayların profi li seçilmekteydi. Bayar şaşkındı. Ön planda gene iki Gel gelelim fiat alıcılara pek yüksek geldi. Yarana yaklaşan olmadı. Gene Bayarın Ada rıhtımında çe- kilmiş bir başka pozu aynı fiatla sa- tılığa çıkarıldı. Müşteri çıkmadı. Sa- kıt Cumhurbaşkanına ait iğer iki poza aynı fiat biçilmişti." Hayallerin ekranda ısrarla teşhir edilmesine rağmen, alıcılar iltifat etmediler. 32 Sıra Menderes serisine gelmişti. Resimler teker teker teşhire başlan- dı ve fiatları söylendi. İlk resim sa- bık Başbakanın ifadesi sırasında a- oldukça az kiymet biçmişler ve 10 bin liraya vermeği kabul etmişlerdi. Ama gene de müşteri bulamadılar. İkinci resim iki misil fiattaydı. Baş- Erol Simavi - Namık Gedik Hey gidi günler hey... bakanın İki subay arasında Adada yaptığı gezinti sırasında çekilmişti. Fiat olarak 20 bin lira takdir edil- mişti. Müzayedeye Hürriyet gazete- si sahipleri katıldılar. Verdikleri fiat 5 bin liraydı. İki taraf çekişmeğe başladı, neticede 10 bin lirada karar kılındı ve Menderesin fotoğrafı Hür- riyet gazetesinin arşivine dahil edil- di. Ondan sonra teşhir edilen resmin fiatı gene bir hayli yüksekti. 50 bin lira isteniyordu. Bu fotoğraf da Başbakanın Adaya ilk geldiği gece çekilmişti. e Menderesin son zaman- larda çekilen resimlerinin belki de en iyilerinden, en enteresanlarından biriydi. Sabık. Başbakan eni konu bitkin görünüyordu. Yüzündeki çiz- giler korkunun akisiyle şekillenmiş- ti. Etrafında (o subaylar ve süngülü askerler vardı. Alıcılar bunun da fi- atını fazla gördüler ve arttırmaya dahi girmediler. Ancak İrtibat Bü- mensupları doğrusu iyi bir formül düşünmüş- ler ve müşteri kı- zıştırmak için tak- tik hazırlamışlar- dı. Aynı pozdanl -çok az farklarla- bin lira isteniyor- du. Yani, bir alıcı 50 binlik fotoğra- fı almağa kalksa kay- bolmasın diye al- mak zorunda ka- lacaktı. Veya re- Menderes serisi - nin ucuz fotoğraf- larından biri teş - hir edildi. Sabık Başbakan askerler arasında (o görülü- yordu. Fiatın 10 bin lira olmasına rağmen resim kim seden itibar ogör- medi ve müzayede erdi. Ama arttırmanın resmen sona e€ri- şiydi. Işıklar yanıp basın omensupları yavaş yavaş dağılırken ikinci bir pa- zarlık Deniz Yarbayının odasında başladı. Hürriyetçiler ve T.H.A. nın sahibi OYarbayın odasına girmişler ve pazarlığa okoyulmuşlardı, irtibat Bürosu mensupları 11 resme 200 bin lira -evet 200 bin lira- istiyorlardı. Daha sonra 150 bine rıza gösterdiler. Alıcılara gelince, 45 bin liradan me- telik fazla vermemeğe niyetliydiler. Nitekim pazarlıkta uyuşulamadı ve resimler İrtibat Bürosunda kaldı. AKİS,17 EKİM 1960