19 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

19 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

GENÇLİ Nümayişler Asil heyecanlar Geçtiğimiz haftanın başında bir ge- ce, İstanbulda Taksim civarında oturanlar, yataklarına girmeğe ha- zırlandıkları bir sırada Fransız Baş- konsolosluğunun bulunduğu kesimde göklere tırmanan alevleri görünce be- yinlerinden vurulmuşa döndüler. Bi- raz fazlaca mütecessisleri pijamaları- nı çıkarıp, ellerinin altına gelen ilk elbiseyi telaşla üzerlerine geçirirler- ken başlarını iki tarafa sallıyarak, "Yok canım, o kadar ileri gidemezler, yapmazlar" diye mırıldanmışlardı. İ- nanmak istemiyorlardı ama gene de zihinlerinin bir Oköşesine (o saplanan şüpheyi yenemiyorlardı. Yüreklerine soğuk su serpilebilmesi için, ancak gecenin geç saatinde ve çiseliyen yağ- murda ıslanma pahasına hâdise ma- halline kadar uzanmaları icabetti. Gördüler ki, yanan Fransız Başkon- solosluğu değildir. Taksim Sokağın- da, Fransız Başkonsolosluğunun tam karşısında, takriben otuz metre me- safedeki Taksim Garajının avlusun- daki birkaç köhne ve ahşap baraka tutuşmuştu, o kadar. Taksim civarında oturan müte- cessislerde, sarih konuşmak gerekir- se, yüksek tahsil gençliği tarafından Fransız oBaşkonsolosluğuna kundak sokulduğu zehabım uyandıran hâdise, başlangıçta yanlış tefsir edilen yan- gından aşağı yukarı sekiz saat önce vukua gelmişti. Türkiyedeki en hey- betli gençlik teşekkülü Türkiye Milli Talebe Federasyonu -T.M.T.F.- nun, hürriyet ve istiklâl omücadelesinde kan döken Cezayirli Milliyetçileri des teklemek uğruna alelacele tertipledi- 8i iki vakur sessiz protesto yürüyü- şüydü. Hâdisenin pazartesi günkü tahrik unsuru, o sabahki İstanbul gazetele- ri oldu. Fransız Devlet Başkanı De Gaulle'ün, politikasına taraftar top- lamak amacıyla giriştiği seyahati sı- rasında vukua gelen karışıklıklara İs- tanbul gazetelerinde hayli itibar gös- terilmişti, İnsanirisi De Gaulle'ün fi- yasko ile biten seyahatinin daha ilk gününde, Avrupa mahalleleri üzerine yürüyen Müslüman Cezayirli Milli- yetçilere Fransız Ordusu tarafından ateş açıldığı bildiriliyordu. Sâdece o gün 55 Müslüman Cezayirli Milliyetçi Ölmüş, 200 kadarı da yaralanmıştı... Haberin en belirli tepkisi, İstan- bul Teknik Üniversitesinde görüldü. Kıpırdanmalar kısa zamanda fikre inkılâp etti. Şiddet hareketlerinin AKİS, 19 ARALIK 1960 K herhangi bir şekilde protesto edil- mesi ileri sürüldü. Fikir İstanbul Tek- nik Üniversitesi Talebe Birliği -1.T.Ü. T.B.- tarafından da benimsendi ve bir üst kademe T.M.T.F. na telefonla aksettirildi. T.M.T.F. nun ateşli Ge- nel Başkam Nurettin Sözen İcra He- yeti arkadaşlarına danıştı. İ.T.Ü.T.B. nden başka İstanbul T.M.T.F. na bağ- lı İstanbul Üniversitesi Talebe Birli- ği -İÜT.B.-, İstanbul Yüksek Okul- lar Talebe Birliği -İ.Y.O.T.B.- ve Maç ka Teknik Okulu Talebe Birliği -M.T. O.T.B.- temsilcileriyle de mutabakata varıldı. İstanbul Teknik Üniversitesi- nin Gümüşsuyu binasından başlamak üzere bir sessiz yürüyüş yapılacaktı. Alâminüt sessiz yürüyüş Kalabalık toplamak maksadıyla te- lefonlar harıl harıl çalıştı, haber- ciler koşuştular. Buket ve çelenkler için çiçekçilere adamlar gönderildi. Kollar sıvanarak İstanbul Teknik Ü- niversitesinde dövizler hazırlandı. Ne- ticede alâminüt sessiz yürüyüşlerin birincisi ilk fikir ortaya atıldıktan a- şağı yukarı 150 dakika sonra başladı. İ.T.Ü.T.B,İ.Ü.T.B,ve İ.Y.OT.B. ne mensup 3000 kadar genç, ellerinde dövizleri, bayraklar ve iki çelenk ol- mak üzere sel gibi aktı ve evvelâ Tak- sim Âbidesi etrafında toplandı., Yüzer liralık çelenkler bırakıldı ve gençler, bütün suçları hürriyet ve bağımsız- lık istemek olan Müslüman Cezayir- lilerden ölenlerin mânevi huzurlarında bir dakikalık saygı (oduruşunda bu- lundular. Arkasından da, âdeta ağız- ları var da dilleri yokmuşçasına İs- tiklâl Caddesinde yüz metre kadar ö- tedeki, bir Ortaçağ manastırım andı- ran kirli duvarlı Fransız Başkonsolos- luğunun önünde toplandılar. Ellerin- deki dövizleri, 3000 kişilik kalabalığın toplanması neticesi bir emniyet ted- biri olarak kapanan Fransız Başkon- solosluğunun devkâri ahşap kapısına bıraktılar. (o Dövizlerin bir kısmı da mermer sütunlu ve kemerli devkâri ahşap kapının iki tarafındaki demir parmaklıkların gerisindeki muhkem pencerelerin gene demir kafeslerine asılmıştı. Gençler, bir dakikalık saygı duruşunu Fransız Başkonsolosluğu ö- nünde tekrarladıktan sonra, sessiz sedasız çekilip gittiler. Bu arada bâ- zı gençler, aralarına sokmadıkları, fa- kat etrafta toplanan halka, Müslü- man Cezayirli Milliyetçilere maddi ve mânevi yardıma teşvik edici broşür- ler dağıtıyorlardı. - Bir yanlış anlaşılma olmuş ve M. T.O.T.B. mensupları alâminüt sessiz yürüyüşe geç kalmışlardı. Onlar da 2000 kişilik bir kalabalık halinde çıt çıkarmadan Maçkadan hareket etti- ler. İkincisi, birincisinin mahiyet ve şekil itibariyla tekrarından ibaretti. Ancak, ikincisinde çelenkler yerine 40 liralık bir buket vardı. Birinci gruptaki dövizler yerine 2. gruptakile rin göğüslerine Büyük, Kurtarıcı Ata- türkün kokartları iliştirilmişti. Niha- yet ikinci Oogruptakilerdeki fazlalık, Fransızları zıvanadan çıkaran Ceza- yirli Mukavemetçilerin yeşil - beyaz zemin üzerinde al ay-yıldızdan ibaret büyük bir bayrağım başlarının üzerin İstanbul gençliği Ceazayir için nümayiş ei ürriyet, bütün insanlar için hürriyet.