19 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

19 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

E Ğ L E Şarkıcılar Merdivende bir sanatkâr ji yıldan beri İstanbulun eğlen hayatında bir isim, sanatkârların ideali olan ve adına şöhret merdive- ni denen merdivenin basamaklarım yavaş, fakat son derece emin ve mun- tazam adımlarla tırmanıyor. Geçen hafta içinde bir gün gazetelerini a- çanlar, bu ismin, Turizm Bankasının Yeniköydeki Boğaziçi Oteliyle bir- likte ilan edildiğini gördüler. "Erol Büyükburç ve arkadaşları" İstanbu- lini bu soğukça, ama şık ve pahalı a de söyleyeceklerdi. “Erol Büyükburç ve arkadaşları- nı bal eğlence hayatına Par- makkapıdaki küçük bir lokal tanıt- tı. Bazen sahibinin adıyla -Reşat-, ba- zen Can-Can diye bilinen bu yerin kaderiyle "Erol Büyükburç ve arka- daşlarının kaderi aşağı yukarı aynı istikameti takip etti. İkisi de, kısa zaman içinde, İstanbuldaki eğlence hayatının kremasını teşkil eden sını- fın alakasını çekti. Lokal, -Ankara- da "her parti mutlaka- Süreyyada bi- ter" denildiği gibi-, her sinema veya tiyatro çıkışının, ya da verilen bir yemeğin tamamlandığı mahal halini , aldı. "Erol Büyükburç ve arkadaşla- rı" ise, evvelâ genç kızların ve ha- nımların, sonra da helkesin sevgilisi haline geliverdi. Şimdi "Reşat" belki de fazla tutulmuş olmanın verdiği em niyetle ve gelenlerin, her şeyden çok dansetmek için geldiklerini unutarak bir takım "fasarya numaralar" la müşterilerini esnetmek gibi adet ol- muş bir yola sapacak mıdır, yoksa bu tehlikeyi'atlatıp rağbeti devam etti- rebilecek midir bilinmemektedir ama -mesela, iyi günlerinde, Ankaradaki Süreyyada orkestra hiç, ama hiç fa- sılasız çalardı ve lokalin hususiye- tini o teşkil ederdi- "Erol Büyükburç ve arkadaşları" bir burçtan bir bur- ca başarıyla yükselmekte devam et- mektedirler. Topluluğa adım veren Erol Bü- yükburç 24 yaşında, uzunca boylu, kıvır kıvır saçlı ve simsiyah gözlü bir genç adamdır. Adanada doğan genç yaşından itibaren mü- zikle uğraşmaya başlamış, mektep sıralarında arkadaşlarından devamlı teşvik görmüş ve Ticaret lisesini bi- tirdiği yıl İsmet Sıral orkestrasında çalışmıştır. O yıl hemen askerlik va- zifesini ifaya giden Büyükburç o sı- rada Orduevinde şarkı söyledi. Genç şarkıcının ideali bir vokal grup kurmaktı. Askerliğini tamamlar tamamlamaz önceden tanıdığı arka- daşlarından elektro gitar çalan bari- 34 NC E ton ses Cüret Işıksözlüyle, gitar ça- lan tenor ses Rüştü Kurtuluşla ve bir şey çalmayan bas ses Müceyim Fe- nerle temasa geçti. Dört arkadaş, “Erol Büyükburç ve arkadaşlarının ilk nüvesini teşkil ettiler. Topluluk alâka topladı ve gece klüplerinde ça- lışmaya başladı. Fakat, o sırada ken- disini yeni yeni tanıtan ve ucuzluğu- nu ayrı bir cazibe sebebi yapmak akıl- lılığını gösteren "Reşat'a gelinceye kadar "Erol Büyükburç ve arkadaşla- rının ismi fazla duyulmadı. Bir de- fa, .topluluğun her şeyi eksikti. El- biseden ayakkabıya, aletten edevata.. Mikrofon başına gündelik kılıklarıyla, bazen çamurlu ayakkabılarıyla çıkı- yorlardı. Ellerinde, iyi bir gitar dahi yoktu. Ama, iyi söylemek için çalışı- Yorlardı. Çalışmanın mükâfatını kısa zamanda gördüler. Hafif müzikten pek âlâ anlayan İstanbul eğlence ha- yatının gediklileri yavaş yavaş "Erol Büyükburç ve arkadaşlarını tuttu- ö sırada topluluğu teşkil edenler haftada en az iki defa Erol burçun evinde (o toplanmaktaydılar. Hocaları, en son gelen plâklardı. Bu plâkları dinlemekte, beğendiklerini r yana ayırmakta, sonra da Cüret Işıksözlü bunların aranjmanım yap- maktaydı. Topluluk kısa bir zamanda bu şarkıları kendi repertuvarına alı- yordu. Böylece Erol Büyükburçun se- sinden "Erol Büyükburç ve arkadaş- ları" Amerikada ve Avrupada meş- hur olan bir çok parçayı İstanbul hal- kına tanıttılar. Büyükburç şarkıları İngilizce veya İtalyanca olarak, yani orijinal şekilleriyle ve asıl-büyük ar- tistlerin - söylediği tarzda söylemek- teydi Erol Büyükburç ve arkadaşları evvelâ, kılıklarını düzelttiler. Geçen sezonun sonlarında "Reşat"da daha derli toplu ve birbirine benzer kı- lıkta mikrofon başına gelebiliyorlar- dı. Sonra şarkıcının kendisi smokine terfi etti. Bu arada Cüret Işıksözlü arkadaşlarından ayrıldı. Fakat toplu- luğun ruhu olan Erol Büyükburç bir kaç takviyeyle -kontrbas- bu eksiği duyuran adı. "Erol Büyükburç ve arkadaşları" bu sezona daha kuvvetli şekilde girdi- ler. Büyükburç bitirdiğimiz haftanın ortalarında bir gece beyaz smokinle “Reşaf'ta göründü. Âletleri de artık daha iyiydi. Hâlâ piyanistleri yoktu, batteristleri yoktu. Çalıştıkları klüp- lerin piyanist ve batteristlerinden faydalanıyorlardı. "Reşat"takiler ken dilerine zaten alışmışlardı. Boğaziçi Otelinde de müzisyenlerle uyuştular. Bu arada çalışmaya, sıkı çalışmaya devam ediyorlardı. Bu satırların yazıldığı günlerde sâdece güzel müzikleriyle değil, nıy- m zamanda bıraktıkları "terbiyeli, temin ve centilmen çocuklar" i baıyla da kendilerini sevdiren Büyükburç ve arkadaşları"nı bir tek tehlike bekliyordu: Şöhretin ve ba- şarının verdiği başdönmesi! Bu tehli- ke yenildiği takdirde hakikaten pü- rüzsüz ve sıcak sesi, tatlı hareketleri, kendisini vererek şarkı söylemesiy- le şimdiye kadar hiç bit hafif müzik şarkıcısının görmediği alâkayı gören Erol Büyükburç, arkadaşlarıyla bir- likte kendisinden çok bahsettirecek- tir. Zira, topluluğu bekleyen parlak bir istikbaldir. İKA Ajansı 1 — Günlük bültenleri 8 senelik mazisiyle en ciddi iktisadi haber kay- nağıdır. İKA Bült enleri Tüccarın rotasını gösteren bir pusuladır. Türk, Parası Kıymetini Koruma Mevzuatı Föy Volan'ı ise mali ha- 2 — yatımızın takibi en zor mevzuatım daima en son mer'i durumu ile elinizde bulunduran bir sistemdir. Dış Ticaret Föy Volan'ı İthalâtçı ve ihracatçıların işlerini bilerek 3 — yapabilmesine yardım eden ve her an masasında bulunması gere- ken bir vasıtadır. 4— Bankalar Mevzuatı Föy Volan'ı Bankacının ve Bankalarla iş ya- panların e etmeleri zaruri neşriyat kolumuzdur. 5—.........2 KA AJANSININ 1961 yılı başından itibaren yapa- cağı yeni bir imi. var. Bu hamle iktisadi ve siyasi hayatımızda boşluğu hissedilen bir organ daha yaratacaktır. İKA AJANSI'na abone olmak İktisadi, ticari ve mali mevzularla ilgili müesseselerin MHELAMEÇi icabıdır. Müracaat: Ankara Merkez: Atatürk Bul. 9076 Tel : İstanbul Şube Fermeneciler Güzel İzmir Han Tel: 127992 445404 AKİS, 19 ARALIK 1960