19 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

19 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

A. B. D e Kennedy'nin Bakanları (Gesen hafta, A.B.D. nin 20 Ocakta işe başlıyacak yeni Başkanı Ken- nedy birbiri peşinden iki gün üstüs- te gazetecilere önemli haberler ver- di. İlk haberi verdiği gün Palm Be- ach'teki yazlık evinin önündeydi o ve gazeteciler sıcaktan o bunalıyorlardı. şikâyeti de sıcaktan değil, etrafı tu- tan bir karış kardan ve dondurucu soğuktandı. Doğrusunu söylemek gerekirse, is- ter Palm Beach'te sıcaktan terleyen- ler olsun, ister Washington'da soğuk- merikan dış politikasını yürütecek yeni Bakan belli olmuştu ki, bir ga- zeteci için o gün bundan daha güzel bir haber düşünülemezdi. Ancak ga- zetecilerin bütün sıkıntıları, içle- rinden pek çoğunun yeni Bakanın is- mini ilk defa duymuş olmalarından yordu. O zamanlar beş yıl kadar Dı- şişleri Bakanlığında yüksek dereceli bir memur olarak çalışan Dean Rusk, şu sırada Rockefeller oFoundation'ın başkanlığını yapıyordu. Rusk, umumiyetle liberal bir dış politika anlayışına sahip olarak ta- nınmakla beraber, bir dış politika kurmaktan çok, yürütmek için yara- tılmış bir tipti. Böyle bir tipi Dışiş- leri Bakanlığına getirmekle Ken- nedy'mn dış işleri kendi o yürütmek istediği ortaya çıkıyordu. Ancak Dean Rusk'ın yardımcılığı için seçi- len iki kişi Kennedy'nin yeni dış po- litika için ileri fikirli iki kişinin yar- dımlarından geniş ölçüde faydalana- cağım da gösteriyordu. Bunların bi- rincisi A.B.D. nin Birleşmiş Milletler Temsilciliğine (getirilen (Stevenson, ikincisi de Dışişleri Bakan Yardımcı- lığına getirilen Chester Bowles'du. Kennedy'nin kabinesindeki diğer isimlere gelince, bunlardan şimdilik ancak üç tanesi daha belli olmuştu: İçişleri Bakanlığı Arizonalı temsilci Stewart L. Udall'a; Sağlık, Milli E- gitim ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Connecticut Valisi Ribicoff a; Tica- ret Bakanlığı da Kuzey Karolina Va- lisi Luther H. Hodges'a verilmişti. Boş bulunan beş bakanlık için, şimdi washington'da birçok politikacınla gönlünde aslanlar yatıyordu. AKİS, 19 ARALIK 1960 29