16 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

16 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

mutanlığından Emniyet Müdürlüğüme gelen gizli bir emirle harekete geçen dürünün evinde yaptı tık 363 adet, matbaada ise tam 13 dergi bulup, müsadere ettiler. Al ilânı, yat aşağı! Hiçbir bayide satılmıyan ve cak abonelerine 1 kuruşluk pos- ta pulu yapıştırılıp gönderilen dergiyi, kıdemli besin mensuplarının yakından tanıdıkları İhsan İleri adında bir ka- dın, 13 yıldanberi çıkarmaktadır, tira- jı, sadece yaşlı İhsan hanımın, Ana- dolu turnelerine çıktığı zaman artan dergi, normal zamanlarda ayda 800 ila 800 arasında basılıp (dağıtılmaktadır. Dergi, uzun zaman düşük iktidar ta- rafından beslenmiş, ilân ve reklâm- larından nasiplenmiştir. Şimdi de baş- lığının altında «tarafsız» yazılı olması- na rağmen, D.P. nin propagandasını yapmaktadır. Derginin dördüncü say fasını tamamen kaplıyan ve yirminci sayfasının da yansım alan Ali Fuat Başgilin malüm makalesi yanısıra, be- sinci sayfasını dolduran ve D. P. yi kurnazca öven bir avukatın makalesiy- le, diğer sayfalarında gazetelerden ma- kaslanmış Yassıada haberleri, hep D.P. nin savunmasıdır. İhsan hanım, 27 Mayıs Devrimine rağmen, düşük efen- dilerinin kendisine yapmış olduğu es- ki iyilikleri unutmamış, belki de böy- le bir düşünce ile sayfalarını DP. le- a yazılara açmıştır, İhsan hanı- Anadoludaki bütün belediye baş- kanları değilse bile, ekseri D. Partili belediye başkanları şahsen tanımakta- dırlar. Yalnız, 27 Mayıs gibi bir devrim- den sonra, bütün kuyruklar kesilmiş, halka faydalı olmıyan her çeşit neşri - yaşama prensibinden kıl kadar ayrıl- mamış, İhsan hanım dâima bildiği yoldan yürümüştür. Nitekim o gün, derginin basıldığı matbaa ile Neşriyat Müdürünün evinde yapılan aramada ilk defa «Dünya ve Türkiye» adlı der- giyi gören polisleri, ilânların çokluğu hayrette bırakmıştır. Dergide, 9 tam sayfa ile 2 yarım sayfa banka ve res- mi müessese ilânı bulunmaktaydı. Bu kadar çok ilâna, şimdiye kadar Türki- yenin hiçbir siyasi dergisinde rastla- mak mümkün, e Nerde kal- dı ki, sadece 800 ilâ 900 arasında ba- san bir dergide olsun! Belli başlı he- men bütün büyük bankalar, herbiri 800 lira tutarında koca koca ilânları- nı acaba hangi sebeple bu dergiye ver- mişlerdi?. Sualin cevabını geçen haf- ta perşembe günü saat 12 de Nişanta- şındaki evinden alınıp Harbiyeye gö- türülen İhsan hanımın kendisinde aramak lâzım geldi. Temsilciler Meclisi Yaşlı asker Yeni Meclis binasının toplantı sa- lonunda bulunan Başkanlık kür- AKİS, 16 OCAK 1961 Kâzım Orbay Kürsüde bir asker süsünün yanındaki meşin (kaplamalı kapılardan biri açıldı ve siyah fraklı, uzunca boylu, zayıf fakat dine tavırlı bir adam kürsüye doğru ilerledi. Ar- kasında gene koyu renk elbiseler giy- miş iki genç adam vardı. Uzunca boy- lu, zayıf, siyah fraklı adam sol elin- de siyah bir silindir şapka tutmak- taydı. Siyah fraklı adam, kürsünün ge- risindeki Başkanlık koltuğunun önün- de durdu ve salonda bulunanları mü- tebessim bir çehre ile süzdükten son- ra, konuşmağa başladı. e Adamın ilk özleri, «Temsilciler Meclisinin sayın üyeleri oldu. Sonr Yüksek Meclisiniz içinde ovü- cutlarıyla övünülecek ve Başbakanlı- yüce değerde partisiz üye- ler bulunurken b vazifeye eski bir askeri seçmeniz, milletin, verdiği her işi çok iyi başaran Türk Silahlı Kuv- vetlerine güveninin yeni bir belirti- sidim diye ilâve etti. Salonda büyük bir alkış başladı. Hâdise, geçen haftanın başında bir gün cereyan ediyordu. Saatler 16.24 dü. Temsilciler Meclisinde Başkanlık seçimleri yapılmıştı. Oturum, mütad üzere saat 15 de açıldığında Temsilci üyelerin hemen hepsi salonda hazırdı. celse- . Tengirşek, teamülü yerine getirmek üzere Başkan adaylarını oy- lamaya koyacağını (o bildirdiği (o sırada bir takrir, Başkanlık kâtibi Alev Coş- kunun eline ulaştı. Tengirşekin arzu- suyla takrir umumi heyetin ıttılaıa arzedildi. Takririn altında iki linin imzası vardı: Sahir Kurutluoğlu. U takrirlerinde, Başkanlığa Kâzım Orba- YURTTA OLUP BİTENLER yı, Başkan vekilliklerine Yargıtay Tem silcileri Lütfi Akatlı, İbrahim Senliyi, Divan kâtipliklerine Oktay Ekşi, Alev Coşkun, Rıfat Çini ve Yusuf Ziya Yü- cebilgini, idare amirliklerine ise Bah- i Nuri Kınıkı aday göster- diklerini bildiriyorlardı. lar umumi heyetin tasvibine arzolun- du. Oylama normal şekilde devam e- diyordu ki bir hâdise, hareketsiz bir celseye revnak verdi. Alkış tufanı Oylamanın tam ortalarına doğru ön sıraların birinde oturan beyaz saç- lı, sevimli ve yaşından umulmayacak kadar dinç bir adam. Divan kâtibi- nin, ismini üzerine, basa basa okuma- sından sonra yavaşça yerinden ruldu. Bu, İsmet İnönüydü. birden sükünetini kaybetti ve sessiz- lik, yerini alkış, tufanına bıraktı. CH. P. lideri, kendine oOhas yürüyüşüyle oyların — atıldığı doğru ilerlerken, muhteşem salon al- kıştan çınlıyordu. İnönü sağ elinde tuttuğu oy pusulalarından birini o ilk sepete itina ile bıraktı. Sepetin üze- inde «Başkan» yazılıydı. Sonra diğer kâğıtları aynı itina ile diğer sepetlere attı. Yerine dönerken alkış sesleri koca salonu inletiyordu. Dinleyicilere ait üst balkonlardan ve Temsilcilerin bulunduğu kısımdan gelen alkışlar. Paşa yerine oturuncaya kadar dinme- di. Böylece ilk secim mesut bir ha- dise ile kutlanıyordu. nü, oyunu kullandıktan sonra vazifesini ifa etmiş insanların rahat- 1ğ içinde yeni Meclis binasından çık- Le vi celseye ara verildi. Orbay k Geçici “Başkan Tengirşek oturumu açtığında, Divanın yakışıklı kâ- tibi Alev Coşkun tasnif heyetinin ne- ticeyi bildiren yazısını okumağa oha- zırdı. Nitekim Başkanın ra rine Coşkun neticeyi bildir Orbay 263 oyun 241 ini alarak Tem- a Meclisi Başkanlığına Geri kalan oylar muhtemelen C.K. MP, illerindi. Başkan vekilliklerine ise, gene bilinen isimler. Lütfi Akatlı ve İbrahim Senil seçilmişlerdi. Kâtip- ler heyetinde de bir değişiklik olma- mıştı. Alev Coşkun, Oktay Ekşi. Rıfat Çini ve Yusuf Ziya Yücebilgin vazife- ye hazırdılar. Haftanın son oturumu ise şamba m yapıldı. ne Kâzım Orbay Başkanlık teydi. Fakat bu defa müzakereler pek uzun sürmedi. Bu toplantı da bir se- çimler oturumu olmaktan ileri gide- medi. Bu defa da Tüzük Komisyonu seçilerek, tasniflere geçildi. Fakat ne- ticeyi beklemekte fayda görülmedi- ğinden Başkan, komisyonların çalış- malarım süratle ( ilerletebilmeleri ve umumi heyete hazırlıklı gelebilmeleri gerekçesiyle oturumu Pazartesi saat 15 e kadar tatil etti. çar- 19