16 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

16 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

SAN A T Haberler Sergiler Geçen hafta içinde Türk - Amerikan Derneğinin alt ve üst salonlarında aynı samanda iki resim sergisi açıl- dı. Alt salondaki sergi Ankara Gü- zel Sanatlar Cemiyeti oüyelerinindi. Salonun her yanı tıka basa resimle doluydu. Resimler klasik tarzda ça- lışmalardı. Üst kattaki salonda ise Amerika- lı sanatçı Carole Palmerston'un sulu- boya resim sergisi vardı. Mrs. Pal- merston birbuçuk yıl önce Türkiye- dan önce, "Pasadena Art Museum", "Greek Theater", Tower", "Dun- can - Vail" galerilerinde Sergiler aç- galerisinde açtığı sergide de yağlıboya resimler için verilmekte olan "Best in Show" armağanım kazanmıştır. Bu seferki sergisi Türkiyeden çeşitli manzarala- rı tesbit etmektedir. Bir yabancı gözü ve fırçasıyla omuhtelif omemleket manzaralarının tesbit edilmiş olması, <erginin belli başlı özelliklerindendir. Sanatçı, genellikle kenar mahallele- rimizin görünüşlerini o tesbite çalış- mıştır. Her iki sergi de aynı gün ve saat- te açıldığı için bir süre sonra iki ser- ginin davetlileri yer değiştirdiler. Bu yer değiştirme daha çok Mrs. Pal- merston'un lehine oldu. Ankara Güzel Sanatlar Cemiyeti- münasebetiyle rıca, her sergide adet olan, ordövr... Mrs. Palmerston'un sergisinde ise, misafirlere şampanya İkram ediliyor- du. Köfteler, sigara börekleri, mid- yeler, Amerikan sigaraları vs... Şam- panyalım alabildiğine bol, ordövrün çeşitli ve bitmez oluşu, Ankaralı re- simseverleri kendiliğinden üst katta- ki salona çekti. Resimseverler, geç vakte kadar yeyip içmekten, resimle- ri gezmeğe fırsat bulamadılar. Vaktin ilerlemiş saatinde sergi- den çıkan bir sanatçı grubu, tadı da- maklarında kalan şampanyanın, köf- telerin, böreklerin sözünü ede ede yo- ruyorlardı. Yolda, sergiye gelememiş bir başka sanatçıya rastladılar. Sa- natçı sordu: — Sergi nasıldı çocuklar?" İçtiği şampanyadan gözleri ha- fifçe büzülmüş, yediği köftelerle bö- reklerden de miğdesi bir hayli şişmiş nüktedan ve sevimli bir şair hemen AKİS, 16 OCAK 1961 cevabı kondurdu: — Çok güzeldi, kaçırdın. Nefis bir şampanya, nefis köfteler, ondan da nefis börekler, ondan da... Çok gü- zeldi sergi. Formül aranıyor Hikâyeci (Nezihe Meriçin son bir haftadır sesi çıkmıyordu. Yâni ko- nuşamıyor, çok zaman derdini işa- retlerle anlatıyordu. Önceleri üşütme sanıldı. Ama aradan bir hafta geç- mesine rağmen sesi açılmayınca işin içinde başka işler (olabileceği düşü- nüldü. Çünkü, ateşi yoktu. Dost Ya- yınevine geliyor, sergilere gidiyor, Sanatseverler Klübüne oOdevam edi- yordu. Bu ses kısıklığı işi uzayıp ta, inandırıcı bir açıklama da yapılma- yınca eş dost bu konu üzerinde düşün- meğe başladılar. Nezihe Meriç de, “sadre şifa" bir ocevap veremiyor, boynunu büküyor, "Bilmem ki. Kısıl- dı işte." diyordu. Sonunda Sunullah Arısoy bir sebep buldu. Sanatsever- lerde toplanılmıştı. Arısoy: "— Bu, Salim Şengilin bir oyunu- dur arkadaşlar. Nezihenin sesini kıs- manın çâresini bulmuş!" dedi. Bir köşede oturan Salim Şengil, göz ucuyla Nezihe Meriçe bakıp kıs kıs güldü. Memnun bir hâli vardı. İlhan Berk, Salim Şengilin bu hâlini görünce, kurtuluşun Şengilin elinde olduğuna iyice inanmış olmalı ki, boynunu büktü, son derece yürek pa- ralayın bir sesle: "— Ne olursun Salimciğim”" dedi, “şunun formülünü bana da versene, ne olur?" Tanınmış bir Piyanist Türkiye Göz Bankası Derneği yara- lına konserler vermek üzere Po- lonyalı ünlü piyanist Mme. Haline Özerney - Stefanska Ankaraya gele- cektir. Hazırlanan programa göre sanatçı, ilk konserini 17 Ocak Salı Carole Palmerston Şampanyalı sergi günü saat 20.30'da Devlet Operasında Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestra- sı eşliği ile verecektir. Bu konserde Beethoven'in 2 ve Chopin'in I numa- ralı piyano konçertoları çalınacaktır. Mme. Stefanska, 19 Ocak per- şembe akşamı Sanatsevenler Klübün- de şerefine tertiplenecek bir partide bulunacak ve 21 Ocak cumartesi gü- nü saat 16'da yine Devlet Operasında bir Chopin resitali verecektir Ünlü piyanist 1955 yılında da An- karaya gelmiş vs konserler vermiştir. 1949 yılında Varşovada yapılan Cho- pin Konkurunda birinciliği almıştır. Dünyada Chopin'in eserlerini en iyi çalan bir kaç sanatçıdan biri olarak kabul edilen Mme. Haline Czerny - Stefanska'ın bu sefer vereceği kon- serler de büyük bir ilgiyle beklen- mektedir. 31