16 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

16 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XX. Sayı: 342 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 16 OCAK 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Siyasi miting yapan halk topluluğu Gaye: Demokratik nizam Millet İkinci adım İkinci Cumhuriyetin o kurulu- şuyla alâkalı ilk oOadımı —Temsilciler Meclisi— bitirdiği- miz haftanın sonunda ikinci adım takip etti. Cuma gününden beri Türkiyede parti kurmak serbest» tir. Mevcut partiler ise bir ay için- de genel kurullarını toplamak Ve tüzüklerini yeni siyasi hayatın e- saslarına uydurmak sorundadırlar. Şu anda, memleketin dört köşe Binde konuşulan budur ve pek çok çevrede (obütün gayretler bir isti- kamete çevrilmiştir: Politika. Politikanın, kelime olarak ve mahiyet itibariyle bir süredir iti- barından çok şey kaybetmiş bu- lunduğu bir gerçektir. Şimdi, si- yasi faaliyet tekrar başlarken bu sahada kılıç ve at ooynatacakların her şeyden evvel "meslek"in pres- 4 tijini iade mükellefiyeti altında bu- lunduklarına bilmeleri lâzımdır. Bunun çaresi alaturka (kurnazlık yoluna sapılmaması, eski fena â- detlerin yeni şampiyonlar obulma- ması, bir boşuna çekişmenin ve lüzumsuz hırçınlıkların su üstüne çıkmaması, bir takım kompleks sa- hibi insanların politika (alanında seslerini herkesten fasla yükseltip vatandaşı iğrendirmesine Oo cevaz verilmemesidir. Eğer, bir memleke- ti idare edebileceklerine herkesi i- nandırmak azmiyle ortaya atılan- lar kendilerini idare edemeyecek vaziyette olduklarını belli eder- lerse ne kuracakları teşekkül, ne de tabiatıyla memleket bir şey ka- zanır. Türkiyenin, talihinin çok kri- tik bir devresinde bulunduğu hiç kimsenin meçhulü odeğildir. Bitir- diğimiz haftanın sonunda (millet, herkesten bu durumu göz önünde bulundurmasını ve ona göre dav- ranmasını haklı olarak beklemek- teydi. Bir ihtilâl sonrasının karı- şık düzeni, ancak sükünet o koru- narak, aklıselimin ve basiretin yolundan ayrılınmaksızın nizâma sokulabilir. Yeni partilerin birbi- rini takip edeceği şüphesizdir. Bun- lardan bir kısmının, D.P. nin mira- sı konusunda hayale (o kapıldıkları şimdiden bilinmektedir. Eğer bu hayaller onları ihtiyatsız adımla- ra sevkederse, oy uğrunda yapma- dıklarını Oo bırakmazlarsa ve odo- gumlarındaki suniliği o yoldan te- lâfi hevesine kapılırlarsa millet kendilerine asla iltifat etmeyecek- tir. Bir politikacı için en mühim vasfın, başkalarını en as kendisi kadar akıllı saymak ve ona göre davranmak olduğu hatırdan çıkarıl- mamalıdır. Her tertip, sonunda mutlaka anlaşılır ve ava giden av- lanır. Bir çok Demokratın, hele a- kibetlerinden endişe duyan ve ser- vetlerinin hesabı sorulacak diye öd- AKİS, 16 OCAK 1961