16 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

16 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YASSIADA DURUŞMALARI Suikastlar Yol kesiciler Bitirdiğimiz hafta, Yassıadada bir adam eski günleri, kendi gençlik senelerini, Ağır Ceza mahkemelerin- de üye veya başkan olarak bir takım adi yol kesicileri yargıladığı günleri hatırlamaktan kendini alamadı. Or- tadan biraz uzun boylu, sırtı hafifçe öne eğik, sağlam yapılı, yüzünün iki yanından beyazlaşmış favoriler inen adam 1961 Türkiyesinin adı -ve sesi- en ziyade bilinen siması, Başkan Sa- lim Başoldu. Hakikaten Salim Başol ve arkadaşları tam bir hafta müd- detle kendilerine o"komiteci" diyen, aslında bir çeteden başka şey olma- yan tatlı su kabadayılarından mari- fetlerinin hesaplarım sordular. Tesa- düf, Yassıadanın gündeminde Top- kapı suikastı, Geyikli olayları, Kay- seri olayları ve Demokrat İzmir ga- zetesinin tahribiyle (alâkalı dâvalar birbirini takip etti. (OHakimlerin ö- nündekl dosyalar ve karşısındaki sa- nıklar değiştiler ama bir adam her seferinde huzura çıkmaktan kurtula- madı: Adnan Menderes! "Menderes devri"ni bilenler ve her şeyin nasıl sünepeleşmiş, dinleyicilere sâdece istihfaf telkin e- den, hiç bir asil tarafı olmadığını or- taya koyan bu orta boylu, zayıflamış, sahte tavırlı adamı mütemadiyen sa- nık sandalyasında görmeyi hiç yadır- gamadılar. İki defasında -Topkapı ve Kayseri dâvalarında- I numaralı is- kemleyi D.P. iktidarının "habis ruh"u Celâl Bayar işgal etti. Ama o iki de- fa da, bahis konusu olan İsmet İnö- nüydü ve Celâl Bayarın İsmet İnö- nüyle bizzat meşgul bulunduğu her- kes tarafından biliniyordu. Hele Re- fik Tulganın o son derece mantıki ve kati beyanlarından sonra -Ali Fuat Cebesoyun verdiği açmazlara rağ- men- düşük Cumhurbaşkanının İnö- nü hakkında beslediği hislerin ne me- nem hisler olduğu hiç bir izaha lüzum e, 0 derecede açık şekil- de, Yassıadada ortaya çıkmıştı. Fırtınalı günler ol hafta, Yassıada yolcu- o kadar parlak geçmedi. Bu- nun sebebi duruşmalardan ziyade ha- vaydı. Bir çok gün azgın bir deniz, yolculuğu güçleştirdi. Hattâ haftanın sonlarında bir gün vapurun Ada is- kelesinde daha fazla duramayacağı anlaşıldığından Başkan Başol duruş- mayı bir kaç saat erken tatil etmek zorunda kaldı. Buna rağmen salon hemen hiç boş görünmedi. Gazeteler 20 çıkmadığından gerçi umumi efkâr duruşmaları günügününe pek takip “demedi ama -Yassıada saatinde de, maalesef tefrika usulünden vazgeçil- miş değildir ve o saati hazırlayanlar, galiba kendi seslerinden başka sesle- ri duymaya vakit bulamadıklarından bunun yayın için nasıl bir handikap olduğunun farkında görünmemekte- dirler- biraz geç de olsa Türkiyenin bu en şöhretli adasında cereyan eden- ler süratle duyuldu. açılan dosyaların birbirlerine benzemeleri, D.P. ikti- darının "hükümet etme" anlayışım en gafil gözler önüne dahi sermeye yetti, Topkapıda İnönünün tecavüz- lere mâruz bırakılması "hikmet-i hü- kümet" sayılmıştı. o Geyiklide iki C.H.P. milletvekilini Çanakkaleye çı- karmamak ve Geyikliye sokmamak da Menderes ve met-i hükümet" idi. nünü Kayseri önünde Hafta boyunca hempası için "hik- Hele İsmet İnö- durdurmak, bunda basan kazanamayınca onu Ye- şilhisara uğramaktan âdeta Ordular seferber ederek menetmek başka bir "hikmet-i hükümet" idi. Bunlarla ar- tan "hükümet prestiji ve otoritesi" İzmirde kahraman Demokrat İzmirin ateşe verilmesiyle şahikasına eriş- mişti! Dâvalar, gösterdi ki DP. ikti- darının son yılları, bir takım sokak külhanbeylerinin, devlet mekanizma- sını ellerinde bulundurmalarından is- tifadeyle kurdukları bir çete tahak- kümüdür. Dosyalar, 27 Mayıs ihtilâlinin meşruiyetinin yeni ve parlak bir de- lilini daha teşkil etti Alaka çekici şahitler Bitirdiğimiz ohafta boyunca bakılan dâvalar içinde en ziyade, bilhassa yeni olması itibariyle "Kayseri O- layları" alâka çekti. Dâvann tanın- mış tanıkları da bulunduğundan din- leyiciler, hele cuma günü hoş saatler geçirdiler. Muhalefet yıllarının müca- AKİS, 16 OCAK 1961