27 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

27 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt: XX, Sayı: 348 Millet Dananın kuyruğa "Bitirdiğimiz haftanın sonunda bü- Ü gözler. Başkan Gürselin 2 Mart perşembe günü yapacağı basın toplantısına çevrik bulunuyordu. Haf- tanın başlarında Devlet Başkanı, Or- general üniformasını giymiş olarak Başbakanlığa geldi ve masasının ba- şına geçti. Onu takip-eden günler de Cemal Gürsel muntazam şeküde ça- lıştı. Bu sırada gazetelere Başkanın 2 Mart perşembe günü basın toplantı- sı yapacağı resmen bildirildi ve her gazeteden sorulacak tek sualin 25 Şubat tarihine kadar Başbakanlığa verilmesi istendi. Böylece, bir mühim açıklamanın vuku bulacağı yolunda- ki tahminler aşağı yukarı gerçek ha- likı aldı. Başkanın bitirdiğimiz haf- ta içindeki çalışmasını hangi noktaya teksif ettiğinden haberdar bulunan- lar şu açıklamanın konusunu da tah- minde güçlük çekmediler: Siyasi fa- aliyete başlama, Referandum ve Se- çim tarihlerinin ilânı. Bunlardan il- kinin Mart başı olacağında aşağı yu- 6 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Ses verecek duvarlar karı ittifak vardır. Referandum ile Seçimin aynı gün yapılması cereyanı bitirdiğimiz haf- ta içinde yeni taraftarlar bulmakla beraber bir hukuki güçlük gözler d- nttne serildi. Anayasa kabul edilme- den Cumhuriyet Meclisi adım taşıya- cak olan Senatoyu seçmek imkanı yoktur. Zira böyle bir müessese ha- len mevcut değildir. O zaman Refe- randum Ili milletvekili seçimlerini bir arada yapmak. Anayasaya müs- bet oy verildiği takdirde o seçimi ta- kip eden ikinci pazar da seçmenleri senatörleri seçmeye davet etmek bir mantıki hal çâresi olarak düşünüldü. itirazlar, bunun pratik olmadığı yö- nünden yapıldı. Ancak, Referandum ile Seçimi aynı gün veya ayrı gün münasip görenler bir noktada birleş- tiler. Bunların bir an önce ve asgari fasılayla yapılmasında sayısın oOmilli menfaat vardır! Devlet Başkam Çan- kaya Köşkünde bunu Ekrem Alicana hatırlattığında yeni bir partinin Ge- nel Başkam olmasına rağmen Alican memleket menfaatini parti mülaha- zalarının üstünde tutmaya hazır ol- Çankayadaki Cumhurbaşkanlığı köşkü 27 ŞUBAT 1961 dugunu bildirdi ve Gürselin seçimler için düşündüğü 15 Haziran tarihini makul karşılayacağını belirtti. Gürse- lin M. B. K. üyeleriyle yaptığı mü- davele-d efkar da yumuşak bir hava ve anlayış içinde geçti, genç ihtilal" eller komutanlarının nokta-i nazarı- nı kavradılar. Zaten memleketin man- zarası da erken seçimi ve normal gün- lerin bir an önce geri gelmesini ge- rektirdiğinden bir süredir Ankarada acil lüzum halinde ifade edilen "De- mokrasiye ODönüş" temayülü kuv- vet kazandı. Başkan Gürsel, girdiğimiz hafta- nın ilk yarısında temaslarına devam edecektir, tnönüye ziyaretinin iade- sinin hafta içinde yapılıp yapılmaya- cağı henüz malum değildir ama Dev- let Başkam ile İsmet İnönü o vasiley- le hiç şüphesiz bugünlerde yeniden bir görüşme fırsatı bulacaklardır. Bu arada Temsilciler Meclisinde de pek ufak bir ekseriyetin dışında üye- ler memleketi ancak devamlılığın, ihtiyacı hissedilen huzura kavuştu- rabileceginde ittifak (etmektedirler; Tarihlerin İlânı, son temaslar da 2 AKİS, 27 ŞUBAT 1961