17 Nisan 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

17 Nisan 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

FEN salim geriye döndüğünü öğrenir Öğ- renmez yolladığı mesaj ilk feza ada- mını büsbütün memnun etmiştir. Sovyet Başbakanı, Gagarine yolladı- ğı bu mesajda "asırlar boyunca bir cesaret, mertlik ve kahramanlık nü- munesi olarak hatırlanacak olan de- gerli başarınızı bütün Sovyet milleti alkışlamaktadır" demekte ve şöyle devam etmektedir: "Uçuşunuz, evre- nin insan tarafından fethi tarihinde yeni bir safha açmış olup, Sovyetler Birliği halkının gönüllerini sevinç ve gururla doldurmaktadır. Feza yolcu- luğundan dünyaya sağ salim dönmüş olduğunuzdan m sizi tebrik eder, sevgiyle kucaklar Boşluk ve yaln izlık jk feza yolcusunun hayattın öğre- nen gazeteciler, füzenin özellikleri ve işleyiş prensipleri konusunda da- ha fazla bilgi almaktan ümidi ke- since, bu sefer Gagarinin yolculuk sırasında neler hissettiğini öğrenme- Gagarini bul- maktan daha Zor bir iş gibi görünü- yordu. Tass ajansının bildirdiğine göre, muhabirlerinden biriyle bilinmeyen bir yerde konuşan Gagarin, atmosfer dışında bulunduğu zaman içinde hiç- bir rahatsızlık duymadığını, rahatça söylemiştir. Gerçi atmosfer dışında olduğu süre içinde yer çekiminden kurtulduğu i- çin "ağırlıksız" kalmış, kendim boş- lukta hisseder gibi olmuştur bu durum ona büyük bir rahatsızlık vermemiştir. Halbuki Batılı e bakılırsa, Gagarinin bu sözlerin gru olmi sı imkânsızdır. Batılı “İlim adamları- na göre, yaptığı beyanata rağmen di söylediği kadar mükemmel olması beklenemez. Çünkü atmosfer dışın- daki yolculuğu sırasında Gagarin a- ğırlığını uzun müddet tamamen kay- betmiş, geminin hızı azalırken de birkaç defa olduğundan çok daha a- gırlaşmıştır. Atmosfere girip çıkar- ken ve içinde bulunduğu feza gemi- sinin hızı azalıp oçoğalırken mâruz kaldığı sadmeler yüzünden Gagarin müteaddit şoklar geçirmiş olmalıdır. Bundan başka, fezada bulunduğu müddet içindeki sessizlik ve yalnız- lığın verdiği dehşetten de sinirleri- nin bozulmamış olması imkânsızdır. Hatta, belki de atmosfer ötesindeki yolculuğunun büyük birkısmını bay- gın geçirmiştir. Bunun en büyük is- batı, yeryüzüne sâdece iki defa me- saj göndermiş olmasıdır. Batılı bil- ginlere göre. Gagarin dünyaya ancak şokların tesirinden o kurtulduğu za- manlarda mesaj gönderebilmiştir. 10 Dünyadaki akisler Şovyet makamlarıyla Batılı bilgin- ler arasında Gagarinin sıhhati konusunda çıkan amman ne O- lursa olsun, İlk feza yolcusunun se- yahatini başarıyla yapman; daha ilk duyulduğu andan başlıyarak bütün dünyada geniş akisler uyandırdı. Bu haberi ilgiyle öğrenenlerin başında, hiç şüphesiz, Amerikalılar gelmekte- dir. Feza konusundaki çalışmalarına büyük Bİr gürültü ile başlayan Ame- rikalılar, Sovyetlere ilk olarak suni peykler meselesinde o yenilmişlerdi. Amerikan bilginleri bu konudaki ye- nilgilerini telâfi etmek için son gün- lerde bütün ümitlerini fezaya ilk in- sanı göndermeye bağlamakta, Sov- yetleri hiç değilse bu alanda geride bırakacaklarını düşünmekteydiler. Halbuki şimdi fezaya insan gönder- me yarışında da Sovyetlere geçildik- ten sonra, ümit bağlıyacakları pek çok şey, kalmamaktadır. Nitekim bu konuyla ilgili Amerikalılardan hiçbi- ri hayat kırıklığını saklamamakta- dır. Meşhur bilgin Von Braun, Ame- rikanın Sovyetler Birliğini feza ya- rışında yakalamak için yeniden iki - üç yıl çalışması gerektiğini söylerken, atmosfer ötesi yolculuk için seçilen üç Amerikalının her üçü de fezaya giden ilk adam olmak hususundaki ümitlerinin boşa gitmesinden duyduk ları üzüntüyü ifade edecek kelime bulamamışlardır. Olayı serinkanlılık- la karşılamasını beceren Amerikalı- ların başında ise, Başkan Kennedy gelmektedir. Binbaşı Dünyanın en meşhur adamı . Gagarin Rusyada bayram Moskova Radyosu ilk feza pilotu Binbaşı Yuri Gagarinin, korkunç gezisinden sağ salim döndüğünü ha- ber verince, Rusyayı şimdiye kadar ender rastlanan bir heyecan ve sevinç dalgası kapladı Radyo, Gagarinin Moskovaya ge- leceğini de bildirmişti. Moskova hal- kı milli kahraman Binbaşı Gagarini karşılamak için sokaklara döküldü ve soğuğa rağmen tıkıp usanmadan beklemeğe başladı. Ancak Binbaşı agarin bu sıralarda ailesinin bile bilmediği bir yerde tıbbi müşa- hede altında bulunuyordu. İlk feza yolcusu Moskovada uçak- tan indiği zaman yer yarinden oyna- dı. Hava alanına kurulan bir tribün- de Hükümet Erkanı ve Komünist Partisi ileri gelenleri yer almışlardı. Ön sırada Başbakan Krutçefin bu- lunduğu tribüne doğru ağır ağır iler- liyen feza pilotu, askerce bir selam- dan sonra: . Görevim tamamlanmıştır" de- di ve ve reporunu uzattı. Genç Kus pilotunun gözleri parıldı- yordu. Sıhhatli ve sevinçli görünü- yordu. Bu törenden sonra Başbakan Krutçef bilinen gülüşüyle feza pilo- tuna doğru iki adım attı ve kollarım açarak genç pilotu kucakladı. Bir iki saniye böylece kaldılar. Ayrıldıkla- rında, genç Rus .pilo tunun yanında zun süren kucaklaşmadan sonra Bin- başı Yuri Gagarin hava alanında ken disini karşılamağa gelmiş halka dön- dü. Başbakan Krutçef ise, bu sırada Binbaşı ra ebeveyninin elle- rini e or ". man ez için Sizi tebrik a diyordu Başbakanın gözlerinde takdir hissi açıkça belli oluyordu. Nitekim daya- namadı ve hemen yanında duran genç Binbaşıya bir kere daha sarı- larak uzun bir süre böylece kaldı. Gagarin bundan sonra gene ağır ağır tribünü terketti, kendisini kar- şılamağa gelenlerin arasına karıştı. İşte ne olduysa o tirada oldu. Genç Binbaşının atmosferi aşarken başına gelenler, buradakinin yanında solda sıfır kalırdı. Kalabalık Gagarini sar- mış, hele ecnebi gazeteciler feza fa- tihini bir aaniye rahat bırakmaz ol- muşlardı. Parıldayan flaşların haddi hesabı yoktu. Cendereden Gagarini gene Başbakan Krutçef kurtardı. A- çık bir otomobile binen Başbakan ve feza fatihi şehre doğru yola koyuldu- lar. Sovyetler bayram yapmakta el- betteki haklıydılar. AKİS, 17 NİSAN 17961