17 Nisan 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

17 Nisan 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

SAN AT Haberler Kitap sergisi Sanatsevenler Klübü Ankarada ilk rak bir Kitap Sergisi düzenle- di. Sergide, başkentte bulunan kırka yakın sanatçı ve yazarın çıkmış bü- tün eserleri teşhir edilmektedir. Ay- rıca mevcudu bulunan kitapların da satışı yapılmaktadır. Orijinal bir biçimde (o sergilenen kitapların yanında her sanatçı ve ya- zarın büyük boy birer resmi de var- dır. Sergide, eser sahipleri okuyucu- larına kitaplarını imzalıyorlar. Bu suretle okuyucu ile sanatçı arasında daha yakın bir münasebet kurulması amacı güdülmüştür. 22 Nisana ka- dar bir hafta açık bulundurulacak o- lan serginin geniş ilgi göreceği umul- maktadır. Bu toprak başka toprak Bugünlerde İstanbulun en bedbaht amı muhakkak ki Güzel Sa- natlar Akademisi eski müdürü Bur- han Topraktır. Burhan Toprak, za- ten bir süredir dertli (bulunuyordu. Zira ortaya kendisiyle tıpatıp aynı adı taşıyan ve üstelik seramik gibi Burhan Topraka geliyorlar ve yeni atıldığı sanat faaliyeti (konusunda iltifatlarda bulunuyorlardı. Ama son zamanlardaki bir olayla, bu "karış- tırma" biraz tadsız hâl aldı. Zira, o Burhan Toprak meşhur Gaskonya- lılar rezaletinde rol alınca bu Burhan Topraka bir Menderes âşıkıdır diye ters ters bakanlar türedi. Halbuki Burhan Toprak bütün ömrünce D.P. ye değil C.H.P. ye sevgi. Menderese değil İnönüye saygı duymuştur. Şiir günleri pşkentte okulların ve derneklerin düzenledikleri gür günleri birbiri ardına devam edip gidiyor. Bu gün- lere çağrılan şairlerin seyyar tiyat- ro kumpanyalarındaki oyunculardan pek te farkı kalmadı sayılır. Dur du- rak yok o geceden bu güne koşturup duruyorlar. Şiir (o gecelerinden biri. geçen haftanın sonuna doğru'Kolej- liler Derneği tarafından 'düzenlendi ve Sanatsevenler Klübünde kalaba- lık bir dinleyici topluluğu önünde ya- pıldı. Klübün küçük salonu lebalep doluydu. oÇokları sandalyasızlıktan ayakta kaldı. Gecede, çoğunlukla Ko- leji bitirenler, çeşitli şairlerin şiir- lini, bu arada Salâh Birsel, M. Su- nullah Arısoy, Ali Püsküllüoğlu, Ah- med Oktay, Volkan Vural, Orhan Kayıhan da kendi şiirlerini okudular. Bu geceden bir gün sonra Anka- AKİS, 17 NİSAN 1961 ra Maarif Kolejinde Yeniler Ocağı- nın düzenlediği bir başka şiir-gecesi yapıldı. Bu bir oyarışmaydı. Kolejli gençlerden şürle uğraşan kız - erkek yirmi kadar genç, bir yarışmaya ka- tılmışlardı. Yür üyeleri Munis Faik Ozansoy, Salâ Birsel, öğretmen Türkân Çopuroğlu ve Arısoydu. Ya- zışma sonunda Şener Özşahin birin- ci, Nuran Emren ikinci, Rıza Akyıl- dız üçüncü, Cenk Koray dördüncü, Esin Çakıroğlu beşinci oldular. Genç lerin Özellikle ve büyük bir çoğun- lukla arı türkçeyi kullanma çaba- ları jüri üyelerinin dikkatinden kaç- madı. En çok kullanılan kelimeler de "evren" ile : em sonucu alındıktan sonra jüri yele- riyle diğer şan de kendi şiirleri. ni okudular Sergiler Gecen hafta içinde,Sanat Tenkitçi- leri Cemiyetinin Türk - Amerikan Derneğinde düzenlediği sergiden baş ka, Dil ve Tarih - Coğrafya Fakülte- sinde de ressam M. Esad Subaşının bir sergisi açıldı. Bilfül 27 yıl resim öğretmenliği yaptıktan sonra kendi. dileğiyle 1957 de emekliye sanatçı, resim çalışmalarını devam ettirmektedir. Subaşı klâsik ve modern çalışma- larını bir arada sergilemiştir. Türk motiflerinden faydalanmak' suretiy- le yaptığı çalışmalar da var. 23 Ni- sana kadar açık kalacak olan sergi, sanatçının 6. resim sergisidir. Yolculuk var ayrılan. Gene geçen hafta İçinde Sanat- sevenler Klübünde açılan bir sera- mik sergisi, taşıdıgı özellik bakımın- dan gezenlerin hayret ve dikkatini çekti. Çünkü, Naci Karasu adlı sa- natçı gün ışığından mahrum, gözle- ri görmeyen bir sanatçıdır. Görme- yen gözlerin gören bir çok gözlerden ne kadar ileri olduğunu anlamak için bu serginin gezilmesi şarttır. İç- icinde insanı şaşırtacak (derecede başarılı eserler var.'Heykellerin, ta- bakların, vazoların bu derece incelik ve titizlikle görmeyen bir kişi tara- fından yapılabildiğine insanın İnana- sı gelmiyor ama, Naci Karasunun sergisi de bir gerçek olarak ortada duruyor. Bilhassa heykellerindeki başarı üzerinde durulabilir. Yeni kitaplar go günlerde yayın faaliyeti'hızlan- mışa benziyor. Varlık Yayınevi her ay olduğu gibi bu ay da yeni ki- taplar yayınladı. Bunların içinde İL an K. Mimaroğlunun "Musiki Ta- rihi" bilhassa üzerinde durulması ge- reken bir Önem taşıyor. Düşün Yayınevi de, son günlerde iki yeni kitap yayınladı. Bunlardan biri Burhan Arpadın daha önce Cum- huriyet gazetesinde tefrika edilen Naşidin hayatı ile ilgili, tiyatro ta- rihimiz bakımından son derece ilgi çekici kitabı, ikincisi de M. Sunul- lah Arısoyun "Dışa Vuran Karanlık" adlı şiir kitabı. Yeditepe Yayınevi ise Salâh Bir- selin "Kikirikname", Ergin Sanderin "Gözlerinde Ordu ve bölge konserleri umhurbaşkanlıgı Senfoni Orkes- trası geçen yıl olduğu gibi bu yıl da bir .yurtiçi konser turnesine çıkmak üzere hazırlıklarını tamam- lamaya çalışmaktadır. Geçen yıl bu orkestra ilk defa yurtiçi konser tur- nesine çıkmıştı. Almanyada başarılı bir öğrenim süresinden sonra'yurda dönen ve döner, dönmez de, batı mü- ziğinin geniş ölçüde yayılması için çalışmaya koyulan genç orkestra şe- fi Hikmet Şimşek ağır ve yorucu üç turnenin hemen bütün . yükünü gık demeden taşımıştı. Batı, Güney ve Kuzey Anadolu bölgelerinde 19 ile gidilmiş ve buralarda kırka yakın senfonik konser verilmişti. Bu kon- serler bütün tahminlerin üstünde bir ilgi görmüştü. Bu yıl da Mayıs ayı içinde gene Şef Hikmet Şimşek yönetiminde Or- ta ve Doğu Anadolu ile, Trakya ve orkestradan iki temsilci bu bölgelere hareket etmiştir. 29