17 Nisan 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

17 Nisan 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt: XXI, Sayı: 355 Millet Mübalağa haftanın açanlar, Bitirdiğimiz sonlarında gazetelerini ü hemen bü- tün başyazı ve fıkra (o sütunlarında kapkaranlık bir Türkiye levhasıy- la karşılaştılar. Sanki rus feza ada- mı Gagarinin dünyamıza tepeden ba- karken gördüğü karalar, bizim baş- karamsarlıktı. İşlenen acıklı tema "Eloğlu fezayı fethediyor, biz neler- le uğraşıyoruz” teması oldu ve bu konuda bol bol (mürekkep akıtıldı. Karamsarlık kısa zamanda o sütun- lardan anket sütunlarına atladı. As- lına bakılırsa başyazarların ve fık- ra yazarlarının aksettirdikleri, hal- kın gerçek tepkisiydi. Hakikaten, fezaya ilk insanın atıldığı, bunun bir rus olduğu ve adamın yeryüzüne sağ salim döndüğü işitilir işitilmez in- san sıfatıyla duyulan memnunluğa. kısa zamanda, bunun bir Amerikalı. hattâ, bir türk olmamasının uyandır- dığı hüzün eklendi. Tabii arkadan "Dünya nerede, biz nerede! Efendim, çalışmıyoruz, bir şey yapmıyoruz. Bütün işimiz laklakiyat. Şuraya ba- --n, adam, saatte 27 bin kilometrelik süratle fezada uçarken biz bir Ana- yasamızın daha 27. maddesine gele- medik.. Ooo, daha 27 bin fırın ekmek lâzım bize" edebiyatı piyasayı sarı- verdi. Aslında, cemiyet olarak bir ham- le yapmamız, daha çok, pek dikleri teknik başarı karşısında bi- zim bir koyu karamsarlığa kapılma- mız sâdece yersiz değil, aynı saman- yaç gösteren bir sahadır ve bu yüz- dendir ki orada sâdece iki dev, Rusya ile Amerika yarışmaktadır. Bizden her konuda mukayese edilemeyecek derecede ileri olan ve bizim gıpta et- tiğimiz milletlerden hiç biri fezaya adam gideremediklerinden dolayı bizim bâzı karamsar aydınlarımızın kapıldıkları neviden teessür duyma- mışlardır. Almanya, İsviçre, İngil- tere, Fransa, İsveç, Avusturya.. Ba- zısı İlim, bâzısı fen, bâzısı medeniyet, bâzısı refah, bâzısı kültür, bâzısı hu- AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI F E N 17 NİSAN 1961 Yuri Gagarin fezadan döndükten sonra Numaralı zur bakımından bizden çok ileri bu memleketlerin hiç birinde "Ah, ne- den biz gidemedik? Bizim nemiz ek- sikti?. Daha yüz fırın ekmek yeme- miz lâzım.." tarzında tepkiler belir- memiştir. Halbuki bitirdiğimiz haf- ta bizde herkes birbirine nasihat kâinat o vatandaşı vermekle (.meşguldü ve bilhassa 27 Mayıs hareketinden sonra beliren lâfçılık kendisine yeni bir tema bul- duğundan dolayı memnun, gürül gü- rül akıyor, sütunları dolduruyordu. agarinin macerası şüphesiz bize hangi dünyada ve nasıl şartlar için- AKİS, 17 NİSAN 1961