1 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

1 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Kuyruklar Bir rekortmen! G çen hafta içinde bir gün, D. P. oyu avına çıkmış yeni partiler Türkiyede hiç, ama hiç kuyruk bu- lunmadıgını bir yandanilan eder, di- ger taraftan da sanki bütün eski D P. lilere kuyruk diyen varmış gibi "Efendim, milletin yarısına bu yakı- şıksız isim nasıl verilir!" diye dema- goji yaparken İstanbul Adalet Sara- yında bilhassa iyi niyetli eski D. P. liler tarafından sıkıntıları hepimizle birlikte çeken milyonlarca eski D. P. lilerdir bunlar, ibretle seyredilecek bir "Hesap Verme Hadisesi" geçti. iki hakim ortasında oturan babacan bir baskın yorgun sesiyle sordu: "— Yüksek Soruşturma Ki dan gelen dosyada, 14/5/1950 ile 27/5/1960 arsanda 9 milyon 287 bin 904 lira haksız iktisapta bulunduğu- nuz ileri sürülüyor. Bir diyeceğiniz var mıydı?" İkinci Ağır Ceza Mahkemesinin sanık mahalinde heyecanlanıp mut- tasıl renk değiştirerek ifade (veren orta boylu adam beklenen şekilde mukabele etti: “—bBir kuruştuk dahi gayrımeşrü servetim yoktur, hepsini alnımın te- riyle kazanmış bulunuyorum." Sanık mahallinde bulunan ve te- rinin pek kıymetli olduğuna inandığı anlaşılan adam münfesih D. P. devri- nin tipik "zeki iş adamları"ndan Raif Dinçköktü. Milli İnkılaba kadar İs- tanbul Sanayi Odası Başkanlığını de- ruhte etmiş, ünlü iş adamlarını türlü yollardan V. C ne aktarmakta em- salsiz bir meharet göstermiş, eski D. P. âteştendi Yassıadaya nakl-i mekân etmiş büyük başlarının haklı takdir lerine mazhar olmuştu. Konuşurken son derece şık, maviye çalan gri pö- tikare elbisesinin üst düğmesiyle fa- sıla vermemecesine oynamaktaydı desinin şümulü dışında-kalan şahıs- lar ve suçların umumi hükümler dai- resinde normal adalet mercilerinde nin özel Ağır Ceza Mahkemesi huzuruna çıkarılmıştı. Raif Dinçkök bir hususiyet taşı- maktadır. Bütün Türkiyede, hatta bütün Cumhuriyet tarihinde en yük- sek meblaga varan gayrımeşru ser- vet edinen zat, Yüksek Sonuçlarına 14 Kurulunun mükemmel hazırlanmış kararnamesine göre bu ince uzun yüz- lü, zayıf, eski çalımlı tavırlarım “ha kimler huzurunda kaybetmiş olan adamdır. Ga, ayrımeşrü nn he- sabı M. B. K. nin 170 sayılı kanunu- nun 2. maddesinin A bendine göre ve- rilmektedir ve Dinçkökün vaziyetinde bir çok "Gözde Demokrat" vardır. Ama 9 milyon 287 bin 904 liralık vur- gun! Bu, D. P. devrinin dahi rekoru- dur. 170-2/A, ayni zamanda, haksız iktisaplara pertavsız tutan mal be- yannamelerinde kasden hata yapan- ların şiddetle tecziyelerini de istemek- tedir. Duruşmada okunan ar poru, Dinçkökün cansij hiz- metlerinin mükafatım fazlasıyla gör- müş olduğunu a koydu. Dinçkö- kün kirli çamaşırlarınn listesi an- cak, hem de yıbinlaliı eke atıflar yapan 16 sayfalık bir bilirkişi rapo- runa sıgdırabilmiştir. 464 sayılı yük- lü dosyası ise en azından üç kilo çek- mektedir. Havadar Balmumcu Özel Garni- zonundan her nasılsa yakasını kurta- rabilmeği (o becermiş mültimilyoner Dinçköke, münfesih D. P. nin İktida- rı devralması fevkalade uğurlu gel- miştir. Ticari hayattaki yeri, bu sa- yede mantar gibi gelişmiştir. 14 Ma- yıs 1960 ile 27 Mayıs 1960 tarihleri arasında oniki parça gayrimenkul e- ra- SÖZLÜK dinmiş ve on şirkete de büyük meb- lağlarla iştirak etmiştir. Basit unutkanlıklar Bu "ticaret dehası"nın son on sene onüç gün zarfında elde ettiği ve ha- len uhdesinde bulunan servet şöyle- dir: 4 milyon 843 bin 976 liralık gay- rimenkul, I milyon 598 bin 757 liralık ticari servet, 10 milyon 416 bin 656 li- ralık hisse senedi -nerede saklı olduk- ları belli değil-, 670 bin liralık işti- rakler 54 bin 200 liralık menkul eş- ya, 550 liralık ziynet eşyası, 141 bin 886 lira 57 kuruşluk nakit ve banka mevduatı ve 3 milyon 346 bin 991 lira 92 kuruşluk alacak!.. Bilirkişi, bazı borçlarını da çıktık- tan sonra, halen 20 milyon 663 bin 516 liralık bir adam haline gelmiş olan Dinçkökün, eski D. P. iktidarı devrinde safi servet olarak 10 milyon 792 bin 843 lira elde ettiğini hayret- lere düşere ana çıkarmıştır. Ancak bilirkişi, hesaplarında âzami derecede hüsnüniyetli davranarak 039 liralık net servet edinmesine ses çıkarmamıştır. Ancak 0 milyon 287 bin 904 liranın mâkul bir kaynağına Dinçkökün servet beyannamesinde tesadüf edilmemiştir. Bilirkişi, dolayı- sıyla da Yüksek Soruşturma Kurulu, kaynağı izah edilemiyen ve müsade- AKiS. 1 MAYIS 1961