1 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

1 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

RADYO Danışma Kurulu Yetkisiz kararlar vo yılı Temmuz ayının ortalarına Ankara Radyosunda, çeşit- li a. dairelerinden gelen temsilci- lerin katıldığı Radyo Danışma Ku- rulu toplanmıştı. Basın temsilcileriy- le, Ankara, İstanbul ve İzmir Radyo- ları idarecilerinin de bulunduğu bu kurul, 28/5/1949 tarihli ve 5392 sayı- lı kanunun 15. maddesine göre teşek- kül etmişti. Bu maddeye göre Türki- ye Radyolarında yapılacak yayınla- rın esasları ve programları hakkında Danışma Kurulu üyeleri bir karara varacaklar ve Türkiye Radyoları da bu kararlarla yayınlarını ve program- larını ayarlıyacaklardı. Uzun bir süreden beri yapılmamış olan bu toplantının radyolarımız için hayırlı olmıyacağını tahmin etmek imkansızdı. Fakat bugünkü durum gözönünde tutulursa, geçen Temmuz- da toplanan Radyo Danışma Kurulu- nun ne kadar yetkisiz kararlar aldığı meydana çıkar. Bir defa bu kurul, sözlü programlara haftalık radyo ya- yınlarının 20 25'inin ayrılmasını iste- miştir. Bugün özellikle Ankara Rad- yosunda konuşma programları birbi- ri arkasından yayınlandığı halde söz- lü programlar haftalık yayın süresi- nin 26 20'sini bile doldurmamaktadır. Bu sebepten haftalık yayın saatleri- nin ancak © 15'ini söze ayırmanın dinleyiciye bıkkınlık (o vermiyecegi anlaşılmıştır. Aynı kurul, Türk Müziğini de solo programlar, Tarihi Türk Müziği ve Modem Türk Müziği gibi bölümlere ve yine haftalık yayın süresini da bu bölümlerin yüzdelerine ayırmıştır. Bu ayırımlar da Radyo Danışma Ku- rulu üyelerinin ne kadar yanlış karar- lar verdiklerini ortaya koymaktadır. Çünkü çeşitli imkansızlıklardan ötürü evdeki hesabın çarşıya uymadığı bu- günkü tatbik sahasında her zaman görülmektedir. Danışma Kurulunun yetkisiz ka- rarlan arasında değil de, yetkisiz- liğinden ötürü veremediği kararlar- dan biri de üç radyonun beraber ça- lışması ve üç radyo arasındaki bir- likle ilgilidir. Üyelerin çoğunluğu radyocu değildir, ama hepsinin radyo dinledikleri muhakkaktır. Buna rağ- men aralarından, İstanbul Radyosu Batı Müziği yayınlarken Ankara Rad- yosunun Türk Müziği yayınlamasını teklif eden bir üye çıkmamıştır. Bu- gün halâ her iki radyoda da aynı sa- atte, aynı cins programa rastlamak kaabildir. 32 Tatbik edilen kararlar Bütün bunlara in aynı Rad- rulunun radyola- rımız tarafından hâla tatbik edilen kararlar aldığı da meydandadır. Bu kararların başında haber bültenleri gelmektedir. Haber bültenlerinin 16 dakikayı seçmemesi ve devlet büyük- lerinin nutuklarının haber bültenlerin- de özetlenmesi hususu halen tatbik edilmektedir. Ne varki bir çok prog- ramlar gibi haber bültenleri de sık sık sürelerini dolduramamakta ve beş-on dakikada sona ermektedir. Radyoculardan meydana gelmeyen Danışma Kurulunun radyoculara bir programın süresini aşması kadar sü- resinden önce bitmesinin de zararlı olduğunu öğretmesi pek tabii bekle- nemez. Bu Kurulun aldığı ve titizlikle tatbik edilen kararları arasında bir de Ezan, Kuran ve Mevlid yayınları gelmektedir. Karara göre Ezan rad- yolarımızdan kaldırılmış, hatta Ra- mazan içinde bile yayınlanmamıştır. Kuran ise Türkçe tercümesiyle bera- ber yalnız cuma sabahlarına münha- ra yayınlanması kararlaştırılmıştır. Tepyekün yetersizlik Her şeye rağmen Temmuz ayındaki tecrübe Radyo Danışma Kurulu- nun yetersizliğini ortaya çıkarmıştır. Kendi sahalarında değerli kişiler o- lan bu Kurul üyelerinin radyoculuk konusunda sâdece bir dinleyici olduk- ları da bu şekilde anlaşılmıştır. Gerçi çok yerinde kararlar alınmış olsaydı bile radyolarımız bu kararları ancak istedikleri zaman tatbik edeceklerdi. Çünkü bütün danışma kurulları gibi bu Kurulun aldığı sonuç ta istişari mahiyetteydi ve hiç. bir zaman harfi harfine tatbik edilmesi beklenemez- di Son ümit yemin ayındaki tecrübe bütün ü- midlerin bir kanıma bağlanması- na sebep oldu. Bu, radyolarımızı kur- taracak, bir düzene koyacak ve iyi program yapılmasını sağlayacak olan ve artık Kurucu Meclise geldiği bili- nen radyo kanunudur. Bu kanuna gö- re radyolarımız iktisadi devlet te- şekkülü haline gelecek, kendi yağıyla kavrulmasını becerebilecek ve istedi- ği zaman da bir Danışma Kurulundan değil, fakat geçen yaz Ankarada top- lanan kurul üyeleri gibi değerli ki- şilerden yardım alabilecektir. Şimdi son ümit olan bu kanun beklenmek- tedir DİKKAT MÜHİMDİR A. ve H. APİKOĞLU KAR DEŞLER SUCUK FABRİKASI Şimdi de Türk vatandaşlara fikir rahatlığı ile yiyebilecekleri Dana, Malak ve Koyundan yapılmış SALAM ve SOSİSLERİ Piyasaya arzetmiştir. Bakkal ve Mezecilerden İsrarla arayınız. Kurşun mühüre ve etiketine dikkat ediniz. Fabrika; Eyüp, Alibeyköy — Telefon: 22 78 72 AKİS, 1 MAYIS 1961