1 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

1 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Maziye Bakış Bir 28 Nisan Günüydü Bİ yıl olmuş! Güzlerimi yazı makinesinin tuşlarından kaldırıp karşımdaki duvara çevirdiğimde, orada asılı takvimin Üzerinde kocaman 28 Nisan ibaresini görüyo- rum. Her şey hafızamda o kadar canlı, öylesine taze ki.. Sanki olanlar dün olmuş. Sanki dün beni mecmuamdaki odamdan alıp Menderesin meşhur Tahkikat Komisyonu- nun cakalı üyele- ri karşısına çıkar- mışlar ve bir iş- kence devresinden kara ha- pishanesine tıka- mışlar. o İçimde bir burkulma his- setmiyor o deği- lim, O üyelerin hepsi şimdi, bas- larında efendileri, Marmaradaki bir küçük adanın nef- ret edilen sakinle- demeleri Tâ ki bu toprak- lar üzerinde bir la yaşamasın. Bundan tam bir Kurtul ALTUĞ niyetindeyiz. Lütfen teşrif eder misiniz?" Bu bir davet değil, emirdi. Fakat kuru gürültüye pabuç bırakılmadığını göstermem lazım diye düşündüm ve resmi bir yazıyla çağrılmam gerektiğini bildirdim. Talebim, aynı nâzik ifadeyle kabul edilince bana düşen telefona kapamak ve beklemekti. Bir an için, memle- ketin içinde bu lunduğu (Oo karan- lık manzaranın muhasebesini yap mağa koyuldum: İktidarda bir par- ti vardı. Millet iradesini, insan hak ve hürriyet- lerini hiçe sayan bir parti... Teşkil edilen sivil (o bir junta (Omemleke- tin mukadderatı üzerine kumar oynuyordu. O sa- bah yürürlüğe N ren bir Tahkikat Komis yonuna oolağan- üstü yetkiler ta- nınıyordu. Aslın- da, kaderimin be- ni mutlaka bu komisyonun kar- şısına çıkaraca- ğından emindim. İunta bir kudret denemesi yapar- sa, elbette Basın- da ilk tecrübe tahtası gene A- KİS olacaktı. Bense AKİS'in 1 numaralı (omesu- lüydüm. (Bunun yıl önce benim i- için, daveti oya- çin her şey, ma- amadım. İş- : . t Komi vE ml Adnan Menderes Mlz “kendi ni başladı. Gene böy- Eden bulur techiz edilmiş le ılık bir ba- har rüzgârı başkenti yalıyordu. Evimle mecmuam ara- sındaki mesafeyi, başıma geleceklerden tamamile ha- bersiz, sakin adımlarla katetmiş, işime başlamıştım. Çalan huysuz, fakat lüzumlu makineye uzandım " Buyrun efendim, AKİS MECMUASI, ." dedim. Muhatabım son derece nâzikti. Kurtul Altuğ ile görüşmek istiyordu. Kendimi tanıttım. Maceramın İlk adımı atılmıştı. Nâzik ses devam etti: -. Efendim burası BM M Tahkikat Encümeni AKİS, 1 MAYIS 1961 hissettiği ilk sabah, işe AKİS'in telefon numarasını çe- virmekle başlıyordu. Bu ihtimali çok daha önceden mecmuada kendi aramızda görüşmüş, kararımızı ver- mistik. Baştakiler diktatörlük oyunu oynuyorlardı. Biz bu oyunun seyircileriydik. oOAma oyunu beğenmeyen, var kuvvetleriyle yuhalayan seyirciler.. Yuhalamakta, her ne pahasına olursa olsun devam edecektik. Ta, bece- riksiz oyuncular üzerine perde ininceye kadar... Telefonla ağabeyimi aradım. “-Beni Tahkikat Komisyonundan çağırdılar. Bi- 17