31 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

31 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

FEN Feza Milyarları öğüten değirmen Baskan Kennedy'nin bir süre Önce Kongreden istediği 20 ila 40 mil- yarlık özel tahsisatın sarf yerleri açıklanmış bulunuyor. Bu muazzam dolar hazinesi, Amerikanın Ruslar- dan önce aya ulaşabilmesini sâdece kolaylaştırmış olacaktır. İnsanı aya götürecek vasıtanın ortaya o çıkarı- labilmesi için bunun gibi daha birçok hazinenin bu işe tahsisi gerekmek- tedir. Geçen hafta ikincisi tamamlanan feza uçuşu, sonbaharda bir kere da- ha tekrarlandıktan sonra insan bulunan bir çevresinde yörüngeye yerleştirilmesi denenecek ve böylece 1958 yılından- beri üzerinde, hararetle çalışılmakta olan "Merküri Projesi" filen sona ermiş olacaktır. Ondan sonra sıra, adı bugünlerde sık sık duyulmağa ln "Apollo Projesi" ne gele- cektir Üç kademede o gerçekleştirilecek olan Apollo Projesine göre, önce yar etrafındaki aya çok yakın yörüngele- re, sonra ay çevresindeki yörüngele- re ve nihayet ay üzerindeki belirli noktalara inip tekrar yeryüzüne dö- nüşü hedef tutan seyahatler tertip- lenecektir. Bu seyahatler 14 gün ka- dar sürecek, aya âlet ve cihazlar ih- tiva eden peyklerin gönderilmesiyle başlayacaktır. Ayrıca içersinde insan bulunan kapsüllerin de gönderilmesi programlaştırılmıştır. Eldeki, eski projelerden kalma, Merküri O başlık- larının bu iş için tâdili ve bu kadar hatte karşılaşılabilecek oproblemle- rin başında fezadaki tehlikeli rad- yasyonların ve uzun bir süre ağırlık- sız kalmanın bünye üzerindeki tesir- lerinin neler olabileceği gelmekte- dir. Böyle uzun bir yolculukta feza vasıtası muhtelif yörüngelere girip çıkacağından bu yörüngelerin tam olarak Ve zamanında kestirilmesi için gerekli kumanda merkezi ve bunun- la ilgili konuların etüdü maksadıyla 52 milyon dolara ihtiyaç olacaktır. Yine yüksek hızlarla atmosfere giriş olayının etüdüne 28 milyon dolar har- canacaktır. Apollo Projesi A polo Projesine göre aya, insan gönderilmeden önce üzerinde her bulunan RANGER türlü ölçü ve gözlem vasıtalar ulaştırılacaktır. 28 -Gözcü-, oOSURVEYOR -Ölçmen-, PROSPECTOR -Araştırıcı- adları ve- rilen bu vasıtaların imâli için Ame- rikan Havacılık ve Feza İdaresi -NA- SA- sırasıyla 65, 53 ve 2,5 milyon dolar ödenek istemektedir. Ranger sınıfı feza vasıtalarının İlk serisi olan "Ranger-A" iki mak- satla kullanılacaktır: Yer etrafında çok basık bir elips yörüngede dön- mek ve sonra da bu yörünge yardı- mıyla ayın çok yakınlarından geçe- rek çeşitli bilgiler toplamak... Bu se- ride beş deneme yapılacaktır. İlk a- tış 1961 sonlarında olacak ve bir yıl içersinde bu denemeler sonuçlandırı- lacaktır. İlk olarak ayın yüzeyine erişmek şerefi "Ranger-B" ye nasip olacak- tır. 350 kilogram ağırlığındaki bu feza vasıtası ay yolundaki radyoak- tif ışınların şiddet derecesini kontrol edecek ve saatte 8000 kilometrelik hızıyla ay yüzeyine çarpıp parçalan- madan önce yüzey üzerinde görece- li herşeyi dünyadaki bir televizyon ekranına oaksettirecektir. (o Üzerine çarpışmadan salimen kurtulmak ü- zere fren roketleriyle teçhiz edilmiş 130 kilogram ağırlığındaki ikinci bir kapsül yerleştirilmiş bulunduğundan, otomatik bir altimetrenin vereceği kumandayla, ay yüzeyine 30 - 40 ki- olmetre kaldığında bu küçük kapsül "Ranger-B" nin gövdesinden ayrıla- cak ve hızım roketler (o yardımıyla tehlikesiz dereceye kadar azaltarak ayın hattına çarpacaktır. Bu kapsülün içinde bir sismograf, termometreler, yeryüzüne olan uzak- lığı tâyine yarayacak âletler buluna- cak ve bunlar üç aylık bir süre ay- dan dünyaya bilgiler gönderecektir. "Ranger-B" nin aya gidişi sırasında otomatik stabilizatörler (o yardımıyla güneş bataryaları dajma güneşe çev- rili tutulacak, bu suretle daima aza- mi elektrik gücü o sağlanabilecektir. Aynı zamanda dar açılı ve yüksek randımanlı bir anten de yeryüzüne doğrultularak oradyo işaretlerinin, dünyadan iyi alınabilmesi mümkün olacaktır. Yolculuk 06 saat sürecek, bunun son 10 saatinde radyoaktivite- yi ölçen âletler ayın radyoaktifliğini izleyerek dünyanın bu vefakâr arka- Surveyor On parmağında yirmi marifet... AKİS, 31 TEMMUZ 1961