9 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

9 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER P, Tekirdağ İl Merkezi bulunuyordu. Gümüşpala C. H. P. İl Merkezinia önünden geçerken parti (binasının balkonunda toplanmış kalabalık pir C, H. P. li grup Gümüşpalayı s9- lâmladı ve alkışladı. A, P. liler se- lâma mukabelede bulundular. Sinemaya giriş bir hayli güç oldu. Biriken kalabalık görmek ve tanıma! için A. P. liderinin yanına sokulma- ga çalışıyor, bu yüzden büyük kar- gaşalık çıkıyordu. Tekirdağlı A, P. liler, Genel Baş- kanlarını güçlükle içeriye alabildiler Kürsü hazır, bekliyordu. Vaktin geç olmasına rağmen salon doluydu. Gümüşpala Tekirdağda da, diğe:- lerinin benzeri bir konuşma yaplı. A. P. li politikacı, her ilde aşağı yu- karı aynı konulara temas ediyordu Tekirdağlı A. P. lilere bu gezinin “tanıtma ve tanışma” gezisi olduğu- nu belirtti, Lider, konuşmasından sonra yor- gun olduğunu ve bir müddet dinlen- dikten sonra İstanbula hareket edil- mesinin doğru olacağını söyledi. Üs- telik, Ege gezisinde sakatlanan sağ eli gene acımaya, 66 yaşındaki yeni politikacıyı rahatsız etmeğe başla- mıştı. Sinemadan alınan Gümüşpala Te- kirdağ A. P. Merkezine götürül- dü ve orada kendisine, Tekirdağ mil- letvekili adaylarından bir hanımın hazırladığı taze çörekler ikram edildi. Pala Paşa henüz soğumamış çörek- lerden bir tane aldı. Çöreklerle be- raber sunulan nefis Trakya üzümü- nü de reddetmedi. Karnı acıkmış, bir hayli de yorulmuştu. İştihayla iki çörek yiyen Gümüşpala üzümden de nasibini aldıktan sonra, seyahatin ikinci merhalesi olan Kocaeli ve Sa- karyaya hareket edilmek üzere İstan- bula doğru yola çıkıldı. Üsküdarda sabah A: P. liderinin son derece önem ver- diği programında o akşam gene ufak bir değişiklik yapıldı. e Genel Merkezle cereyen eden bir muhave- re neticesi, Gümüşpalanın süratle Ka- radeniz illerine geçmesi istendiği be- lirtildi, Karadenizli A. P. liler Pala Paşayı illerinde görmeyi arzuluyor- lar ve bunun seçime takaddüm eden bugünlerde büyük faydası olacağını söylüyorlardı. Genel Merkez Karads- nizlilere fazla bir şey söyliyememiş, sâdece Gümüşpalayı göndermeye ça- lışacaklarını ifade etmişti. Talep, kendi-ine iletildiğinde Gü müşpalanın canı sıkılmadı denilirse. yalan olur. Ancak, programda yapı lacak küçük bir değişiklik, bu iste& karşılamayı mümkün kılıyordu Pate Paşa, neticede talebe rıza gösterdi İzmi!-Sakarya. voluyla başkente dö- AKİS, 9 EKİM 1961 Ragıp Gümüşpala Yeni lider nülecekti. İlk uçakla Rizeye geçile- cek, oradan Trabzona uğranılıp, gezi programı yeniden tertiplenecekti. Gece İstanbulda Malta semtinde bir akrabasının evinde kalan Gümüş- pala, ertesi sabah erkenden Üsküdar- da buluşmak üzere beraberindekilere veda etti. Üsküdardan hareket tantanalı oldu. İstanbullu A. P. liler Genel Baş- kanı uğurlamağa gelmişlerdi. Hava güzeldi, İzmit yolu o saatlerde fazla kalabalık olmuyordu. Otomobiller sü- ratle İzmite doğru yola, koyuldular. İzmitte, Gümüşpala ve beraberin- dekiler şaşırdılar. Ön tarafta oturan Pala Paşa kendisini karşılamaya ge- len otomobilleri görünce memnun bir tavırla arkasına döndü ve: “... Burada bir hayli iyiymişiz” dedi. İzmitli A. P. liler 150 otomobilin üzerinde bir karşılama hazırlamışlar» dı, Şehrin içinde de aynı şekilde ha- zırlık yapmışlardı. Ancak bir nokta İzmitlileri şaşırtt. C, H. P.li ve Y. T. P. li vatandaşlar da merak sâikiy- le Pala Paşayı görmeğe gelmişler ve kalabalığın büyük bir çoğunluğunu teşkil edivermişlerdi. Yaşlı, kır saç- lı, güler yüzlü İzmit İl Başkanı Ce- mal Babaç, ilin eski valilerindendi. Üstelik A. P. nin İzmitteki kuvvaetina ziyadesiyle inanıyordu. Pala Paşanın yanından ayrılmıyordu, İkide bir: -—- Buradan torba çıkaracağız, Paşam” demekteydi Pala Paşa klâkson sesleri arasın- da, konuşacağı meydana getirildi. Halk kendisini bekliyordu. Ada; 1, A. P. Genel Başkâtı için çok asia fazla istikbal vâdeden ver oldu, A. P. kafilesi Sakarya ili- nin merkezi olan kasabaya girerken, herkes birbirine, şimdiye kadar-Sö- ke hariç. böyle kalabalığa rastlan- madığını fısıldıyordu, Seyahatın bu kısmında Nuri Beşer, yerini İzmit İl Başkanına terketti. Cemal Babaç Pala Paşanın yanından hiç ayrılmı- yordu. Karşılayıcılar kafilenin önünü kestiler. Adım atmanın imkânı yox- tu. Gümüşpala otomobilden inmeğe mecbur oldu. İnmesiyle beraber de omuzlandı ve âdeta kaçırıldı. Gerçi Pala Paşa gezide omuza alinmaya biraz alışmıştı ama, bu defaki o &a- dar âni cereyan etmiş, o kadar ça- buk olmuştu ki, A, P, Genel Başka» nı muvazenesini bir türlü bulama- dı. Adapazarında Gümüşpalanın geli- siyle ilgili en enteresan olay, denile- bilir ki, gezi sırasında Pala Paşanın sık sık .başına gelen olaylardan bir'- nin tekrarı oldu. İzmit İl Başkanı Babaçla Gümüşpala yanyanaydı. Bir vatandaş yanlarına sokuldu ve Pala Paşaya hafif bir sesle sordu: “ —Hanginiz Gümüşpalasınız?” Pala pen söyleneni duymamıştı. Babag atıl — na sizin eski valinizim, Pa- şa sai . aş, sualinden sıkılmadı, Gü- a elini tutarak öptü ve ge- ri çekildi. Yol boyunca bu hâdiseye A. P. liler temas etmediler. Alicanın çilesi dapazarında fazla okalamıyadağı için yola çıkmayı e di, Yemekte yüze yakın dâvetli' var. dı. Bir ara, bir A. P. li Gümüşpalaya eğilerek, yüksek sesle: “e Efendim, neden İnönü ye çıkmıyor? Galiba bir elele ir Bir şeyler hazırlıyor gibimize geliyor bizim” dedi. Ama, cevap vermediğine göre, bir fikri olmadığı anlaşılıyordu. A. P, Mderinin yüzünü güldüren bir başka muhavere yola çıkmak Üze- re olan kafilenin keyfini yerine ge- . Bir başka vatandas geldi a vüksek sesle Gümüşpalaya: “- Paşam, siz buraya geldiniz, Alinan isi hitti” dedi,