9 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

9 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

YURTTA OLUP BİTENLER Bu söz Gümüşpaladan çok Adapa- zarlı A.-P, lileri memnun etti, An- cak, yolda karşılaşılan bir başka hâ- dise, A, P. linin pek ziyade iyimser olduğunu ortaya koydu. Düzceye doğru yola çıkılmıştı. Gümüşpala yolda karşılaştığı grup- lardan, beklediği ilgiyi bulamadı. Yol kenarındaki köylüler kafileye şöyle bir bakıyorlar, A. bunun ne demek olduğunu sorarcası- na baktı. Babaç “-— Bunlar Y. T. P, liler. Bunla- rı da sinemize alacağız” dedi. — Bunlar henüz kararlı değiller anlaşılan” diye cevap verdi. Bolu, A, P. Genel Başkanını Sa- karya kadar sıcak karşılamadı. Esa- sen A. P. Boluda yeni kurulmuştu. Teşkilât henüz kendine : gelememiş, seçim hazırlığı onu adamakıllı $şaş- kına çevirmişti. Ancak Y.T. P. için- de başlayan kaynaşma, A, P. ileri gelenlerinin yüzlerini güldürmüştü. Bolulu Y, T. P, liler, aday yoklama- sından memnun görünmüyorlardı. Bu yüzden bir iki istifa da olmuştu. A- ma ne olursa olsun, genede Y.T. P. Boluda, A. P. ye nazaran parti hü- viyetini haizdi. Gümüşpala Boludan hareket eder- Gümüşpala bir iki saniye sustuk- tan sonra: 12 ken, kendisini bekleyen Zonguldak- Ragıp Gümüşpala: Seçim kampanyasının tatlı sürprizini teşkil etti. Başında bulunduğu teşekkülün müfrit kademelerinden gelen telkinlere ve Osman Bö- lükbaşının seviyesiz tahriklerine rağmen verdiği şeref sözüne sadık kalması sâdece kendisinin değil, A.P, nin de itibarını yükseltti. Ancak bu, A.P, nin, bir “iyi bü- tün” değil, biri iyi, diğeri kötü “iki yarım” olduğunu bir defa daha ispat etti. Seçimlerden sonra Parlâmen- toda bu “iki yarım”ın iki ayrı vaziyet alması hâdisele- rin tabiatı icabıdır ve rejim için pek faydalı bir subap- tır. Öteki yarım, A. F. Başgil etrafında çöreklenecektir. Osman Bölükbaşı: 1947'den beri bir insanın ne bir adım ileri, ne bir adım geri gidemeden de ömür süre- bileceğinin canlı delili Osman Bölükbaşıdır. 12 Temmuz Beyannamesini sabote eden adamla Yuvarlak Masa Beyannamesini sabote eden adam arasında ne zihniyet, ne fikir, ne tecrübe ne basiret farkı vardır. 1961 seçim- ğe Osman Bölükbaşının siyasi ölümü neticesini verir- lâzımdır, Zira yeni tutumunun C.K M.P. a 1061 seçimlerinde, eski tutumu 1950 seçimlerinde M.P,. yi, 1954 seçimlerinde C.M.P. yi nereye götür- müşse oraya götüreceği vün gibi âşikârdır. Bu netice, iflâstan ibarettir. Ekrem Alican: Bir partinin ya deve, ya kuş olması mecburiyetinin Hür, P, den sonra ikinci delilini Y.T.P. teşkil edecektir. Bir çok mensubunun bütün iyi niyeti- ne rağmen, memleket bünyesi içinde Y.T.P. nin hiç bir mâna taşımamasının neticesi olarak Ekrem Alican çimlerde silinip, süpürülme, M sokabileceği pek az sayıda adamın rejimin. pas değil, yanında yer alacağı muhakkaktır, Lulara Genel Başkanın Rizeye gideceği bildirildi. Dalgalı Karadeniz Pala Paşa Karadenize, haftanın $0- nunda vardı, Belki de aceleden, programın iyi düzenlenmemiş olma- sı A, P, Genel Başkanının Rizede konuşmasına mani teşkil etti. Fa- kat Karadenizin o kesiminde cere- yan eden bir olay, emekli askeri zi- yadesiyle üzdü. Muhtemelen C. K. M. P, liler, ama belki de A, P, içindeki Gümüşpala aleyhtarı hizipler, yahut C. H. P. işgüzarları bir sahte fotog- raf düzmüşlerdi. Bir fotograf hilesi olan resimde Gümüşpala, İnönünün elini öperken görülüyordu. Sâkin Gü- müşpala resim karşısında kıpkırmızı oldu ve hiddetini de, nefretini de sak- lamaya muvaffak olamadı. Etrafın- dakilere: “ İnönüyü hayatımda ilk defa, Yuvarlak Masa Toplantısında gör- düm, Bu ne ayıp! Nedir bu sahtekâr- lık..” diye dert yandı. Gümüşpala ertesi gün, kara yo- luyla Samsuna hareket etti, Fakat Rize ile Samsun arasında halkın C. H. P, taraftarı olduğu açıkca beliri- yordu. A, P. teşkilâtı, becerikli Fet- hi Tevetoğlu marifetiyle Samsunda bir miting tertiplemişti. Samsunlu- lar da geldiler ve yeni lideri bol bol seyrettiler, Gümüşpala Samsunda, bir fevkalâdelik söylemedi. A. P, nin içi Böylece Gümüşpalanın seyahati, tir yeni liderin Türk milletine takdi- mi mahiyetinde cereyan etti. Gümüş- pala Genel Başkanlık stajı geçiri- yor, halk da onun simasını tetkik e- diyordu. Fakat emekli asker, yolda- ki tutumuyla hayli takdir topladı ve bir “karıştırıcı tip” olmadığını beli etti, Ancak, başka taraklarda bezi olan A. P. lilerin daha seçim arefe- sinde itidalli ve vatansever Gümüş- palayı sabote ettikleri kolaylıkla an- laşıldı. Partinin organı vaziyetindek!i Son Havadis, mizanpajında Gümüş- palayı derhal alta itti. Bu klikin gö- zü Ali Fuat Başgildeydi, ama Başgi- lin yaptığı “Mektupla Seçim Kam- panyası” alay konusu olduğundan manşetlere gazetenin başındaki çö- mezler kendilerini yerleştirdiler! Bu Meçhul Şöhretlerin ortaya fırlama- sı daha az komik kaçmadı, ancak maksat Gümtüşpalam gölgelemekti. Böylece A. P. nin seçimlere gi- dişi, iki at tarafından çekilen bir ara- bayı hatırlatır şekilde oldu. Ask, Çocuklarla uğraşanlar 13 yaşındaki Feride Metal, yırtıcı küçük kardeşlerinin aksine, ağır AKİS, 9 EKİM 1961 “ ei