16 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

16 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER İnönü İstanbullulara hitap ediyor Akıl için da o yolda tazyik yapacağı şüphe- sizdir. Genel Sekretere gelince o, par* tinin idari kısmını tedvir edecektir. Genel Sekreter, İngiliz partilerinde Genel Başkanların gördükleri pasif rolü görecektir. Bilindiği gibi İngiliz partilerinin lideri Başbakandır, fa- kat bir de Genel Başkan sıfatı taşıyan şahıs iç mekanizmanın başındadır. Mamafih, demokratik hayat için- deC.H. P. nin bir iktidar partisi o- larak alacağı şekil, en kısa zamanda toplanacak Kurultay tarafından tes- bit edilecektir. Bu toplantı için hayal- ler ve ümitler şüphesiz gene kabara- caktır ama sağduyunun bir defa daha belirmesi ve bugünkü idareci takımın vaziyete hakim kalması aşağı yukarı muhakkaktır. M.B.K. Uniformalar çıkarken Bitirdiğimiz o haftanın sonlarında bir gün, birbuçuk yıldan beri memle- ketin bilinen soyadlarından birini ta- şıyan genç bir hanım, karşısındaki gazetecinin meraklı bakışlarını sükü- netle karşıladı, sonra: "— Koyun can derdinde, kasap et derdinde.." dedi. Güldü ve ilâve etti: "— Komite üyelerinin hanımları da, ev derdinde !" Bu sözlerin konuşulduğu sırada memlekette seçim kampanyan bütün hızıyla devam edip sonuna yaklaşı- yor, liderler (birbirlerine atıp tutu- yor, kütleler heyecan içinde mey- danlarda birikiyor ve her evde, her köşede, yolda, apurda, Otobüste müstakbel iktidar üzerine tahminler yapılıyordu. 12 tarik o birdir Na satırların okunulmasından on sonra, ürkiye yeli Millet Meclisi ilk toplantısını yapm ÜzZe- re en yaşlı milletvekili tarafından açıldığında Milli Birlik Komitesi hu- kuken tarihe karışacak ve Milli Bir- lik Komitesi üyeliği sıfatı 23 insanın üzerinden kalkacaktır. Gerçi 23 ihti- lâlci kurmay, aynı an Türkiye Cum- huriyeti Senatosunun daimi üyeliği 'Vasfım kazanacaklakdır ama, kalkan başka bir şey daha vardır: Memur statüsü! Zira 23 ihtilâlci. Türkiye Cumhuriyeti Senatosuna üniformala- rını kapıda bırakarak, birer emekti subay o hüviyetiyle (o girmektedirler. Ankarada bir aile başkanının üzerin- den memurluk sıfatının kalkmasının ailenin hanımı üzerine ne yükler yük- lediğinin canlı şahitleri, ihtilâlciler- den çoğunun eşleridir. Memur sıfa- tıyla oturdukları Saracoğlu mahalle- si evlerini terkedecekler ve yeni ha- yatlarını yeni yuvalarda geçirecek- lerdir Millet seçime hazırlanırken, bitir- diğimiz hafta içinde M.B.K. üyeleri- ni en ziyade bu mesele meşgul etti ve pek çok kurmay randevularım "Hanımla şu saatte ev bulmaya gide- ceğiz, Sizinle şu saatte görüşebiliriz" tarzında tesbit zorunda kaldı. Kur- mayların, Senatoya girerken kendi aralarında verdikleri bir karar da bu, mesken konusundaki karar oldu. Acuner ailesi: İhtilâlin pek az konu- şan tatlı gülüşlü Albayı Ekrem Acu- nerin, son haftalarda neşesi pek ye- rindedir. Gülmekte, konuşmakta, ar- kadaşlarıyla sık sık Oo şakalaşmakta- dır. Ancak bu, ilk günlerden itibaren İhtilâlin beyinlerinden biri olmuş Al- bayı, Komite içinde son zamanlarda sırtladığı son derece omühim rolün gerektirdiği Oo faaliyetten de alakoy- mamaktadır. Acuner, AKİS muhabiriyle bu fa- aliyetinin dışında ve neşeli bir anında konuştu. Daha kendisine sual sorul- madan: "— Eee, dedi. Seçimlerde hangi parti daha fazla milletvekili çıkara- cak?" Sonra, bir göz kırpmasıyla bu su- ali kendisi cevaplandırdı: ana kalırsa, seçimde çoğun- luğu ar kazanacakt' Kırptığı göz, sözlerindeki ciddiyet derecesini gösteriyordu. İlâve etti: — Bu konuda ne düşünüyor- sun?" Cihat Baban Hikâyesi Derler ki, nefesini güvenen borazancıbaşı olur. Öyle an- laşılıyor ki, tıpkı eski devirde olduğu gibi, obugün de cevap hakkının yanlış haksız ve ipti- dai bir çi gene o gazele, mecmud unlarına — oturmak, hatta oralar şahsi o hücumlar yapmak o kabildir. Cihat Baban muhtemelen bu satırlara da, ü- çüncü şahıs isimleri karıştırarak cevaplar verecek ve bunları bi- ze, kanun yoluyla yayınlatan hâkimler o bulacaktır. - Ama bu, durum o tamamile aydınlandığı- na göre AKİS'in ton mukabele- sidir. AKİS ne demişti? AKİS demişti ki: "Cihat Baban, Ba- kanlıktan ayrılışını Kurultay tarafından oParti Meclisine se- , bağlıyor. Halbuki sebep çilmiş bir. başkasının o getirilmiş olmasıdır. AKİS mişti ki: ne demişti? AKİS de- "Cihat Baban bu ha- berin o yayınlanması o karşısında gösterdiği o tepkiyle insanların basitlikten kolay kolay kurtula- madıklarını ve tahsilin de, dün- ya görmüşlüğün de fazla (o fay- da sa, glamadığını ortaya koy- muştur. Cihat Baban birinci yalanlayamadığı gerçeği ikincisin" a ceva O halde, AKİS artık ne söy- lesin ve niçin söylesin t AKİS, 16 EKİM 1961