16 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

16 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 8, Cilt: XXII, Sayı: 381 Yazı İşleri Rüzgârlı Sokak No: 15 Tel: 11 89 98 — 10 61 96 P. K. 582 Ankara * İdare: Rüzgârlı Sokak No: 15 Rüzgârlı o Matbaa Tel: 11 5221 * Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Yazı İşlerini fiilen idare eden esul Yazıişleri Müdürü Karikatür: TURHAN * Fotoğraf: Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı # Klişe. Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlâk yasa- sına aymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senelik (52 nüsha) 40.00 lira İlan | şartları: Santimi: 20 lira ' 3 renkli arka kapak: 1.500 TI. İlân İsleri: Telefon: 115221 Dizildiği o yer: Rüzgârlı Matbaa Basıldığı o yer: Güneş Matbaacılık T.A.Ş. İYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih: 15.10.1961 Sapak resmimiz İnönü - Aksal Devlet adamları Kendi Sevgili AKİS Okuyucuları, Aramızda Bu mecmuanın her sayısı şevkle, neşeyle, gayretle hazırlanır. Fakat, 27 Mayıs ihtilâlinden bu yana ikinci defadır ki bir sayı hazırlanırken böylesine coşkun bir hava AKİS idarehanesine hâkim oldu. İlk- defa- sında hazırlanan, üzerinde Menderesin bir çaprazla iptal edilmiş resmi bulunan AKİS idi. İhtilâlin bütün tafsilâtını veren o sayının 150 bin nüs- hasından şimdi elde bir teki mevcut değildir. Bugün çıkardan, 15 Eki- min ilk hikâyesini anlatan ve yeni açılan devre ait ilk. haberleri veren AKİS'tir. AKİS'in çok basılan bu sayısının da, daima saklanmak üzere kitaplıklardaki yerini alacağı hususunda bir şüphe mevcut değildir. Ancak, bizim şevkimizi, neşemizi ve gayretimizi arttıran başka şey- dir. 27 Mayıs, bu mecmuanın daima emin olduğa bir hâdisenin gerçek- leştiği tarihtir. En karanlık günlerde, pek çok kimse ümidini kaybetmiş- ken, karamsarlık ruhlara en ziyade hâkimken bu mecmuada bir tek kişi bir 27 Mayıs m mutlaka gelip çatacağından şüphe etmemiş ve AKİS herkesi buna inandırmaya bütün gücüyle çalışmıştır. Zira Türk mille- tinin, mensubu olmakla gerçekten şeref duyduğumuz bu topluluğun hiç bir asil tarafı bulunmayan, en aşağılık cinsinden bir diktatörlük idaresi altonda kalmaya tahammül etmeyeceği o kadar açıktı ki değişik bir ih- timal bahis konusu bile değildi. 15 Ekim, AKİS'in başka bir dâvasının tahakkuk ettiği gündür. İh- tilâlden bu yana, bir seçimin yapılıp yapılmayacağını pek çok kimse hakikaten merak etmiştir. Daha İhtilâlin akabinde, bu milletin kendini demokratik rejimle idareye muktedir olamayacağı gibi bir geri fikri, sözüm ona en Heri etiketler altonda piyasaya sürmeye çalışanlar çık- mıştır. O istikamette bir edebiyat revaç dahi bulmuş ve adına "Çağdaş Uygarlık Seviyesine Erişme Savaşı" diye cakalı adlar dahi takılan kam- panyalar yürütülmeye çalışılmıştır. Bu mecmua, Türk milletine yapılan böyle bühtanlara sâdece cephe almakla kalmamış, Türkiyede bir seçim yapmamaya hiç kimsenin gücü yetmeyeceği hususunda sarsılmaz ka- naat muhafaza etmiştir. Bunun aksini düşünenlerin Türk milletini, Türk Silahlı Kuvvetlerini, Milli Birlik Komitesini ve memleketin sağlam kuv- vetlerini hiç tanımamış oldukları bugün sabit hale gelmiştir. Türlü mâ- niler atlatıldıkdan, güçlükler yenildikten, başka düşünceler bertaraf edil- dikten sonra dün Türk milleti büyük bir vekar, olgunluk ve sükünet için- de sandık başına gitmiş ve dört yıl için kendine bir iktidarı bizzat seç- miştir. 27 Mayıstan sonra 15 Ekime kavuşmamız kadar hiç bir şey AKİS'i sevindirmemiş, ona gurur ve iftihar vermemiştir. Bu gurur ve iftihar, Türk milleti gibi bir millete mensup olmanın neticesidir. Şu satırların yazıldığı sırada, hatta bu satırlar okunurken seçimle- rin neticesi alınmış olmayacaktır. Fakat27 Mayıs ve 15 Ekim hâdisele- ri yanında bu neticelerin istikameti, ikinci derecede bir meseledir. Bu iki hâdiseyi başarmayı bilmiş milletin, gerekli sağduyuyu gösteremeye- ceğini sanmak, hele bu sağduyunun mutlaka gösterileceğine inanmamak nasıl kabil olabilir? Oyları kim alırsa alsın, bu milletin, memleketin na- sıl bir idareyle yürütülmesini arzuladığı münakaşa kabul etmez şekilde belirmiştir. İktidar, hangi parti rozetini taşırsa taşısın, bu gerçeği gör- mezlikten, bilmezlikten gelemeyecektir. AKİS bu hafta, en emin kaynaklardan edindiği bilgiyle bir C. H. P. iktidarı mukadder olduğu takdirde önümüzdeki günler hadiselerin nasıl gelişeceğini "C.H. P." başlığı altonda anlatmaktadır. Aynı yazıda, baş- ka ihtimallerin tahakkuka halinde neler olacağı da bir bir nakledilmek- tedir. Alâka uyandırıcı başka bir yazı, iktidarı devredenlerin şu anda ne yaptıklarım bildiren "M. B. K." yazısıdır. Onda ve onu takip eden "Hü- kümet" başlıklı yazıda okuyucularımız, memleketin unutamayacağı Ur idareciler takımının nasıl huzur içinde bulunduğuna öğreneceklerdir. Memleketin yeni bir devreye girdiği şu anda, AKİS sizler için hem en iyi, hem hâdiselerden en malümatlı arkadaş olmakta devam edecek, doğru teşhisleriyle ve peşin, taraflı hükümlerden uzak tutumuyla halko- yuna istikamet gösterme vazifesini başarmaya candan çalışacaktır. Saygılarımızla AKIS