16 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

16 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YURTTA OLUP BİTENLER. ikamet etmeğe (o başlamıştır. Soyak önceleri Ankarada ev arama faaliye- line girişmişse de, sonradan vazgeç- miştir. Çalışma şartlanılın son dere- ce ağır olması, becerikli ve çalışkan Bakanın bütün saatlerini Bakanlığın karmakarışık işlerine hasretmesine sebep olmuştur. Böylece, iyi aile ba- bası Soyak, iyi Bakan olduğunu da ispat etmiştir. Ama, bazı şeylerden fedakârlık ederek... Bunun için, se- çimleri dört gözle bekleyen Bakan- lardan biri de, Soyaktır. Zira seçim- lerden sonra hayatı istikrara kavu- şacaktır. Soyakın istikbal için endi- şesi yoktur. Bakanlığı devreder et- mez hemen İstanbula gidip bir müd- det dinlenecek, sonra da eski işine dönecektir. Tabii, yeni bir vazife mu- kadder olursa, o zaman iş değişecek- tir. Özal ailesi: Kabinenin en mütevazi Bakanı Rüştü Özal da Soyak gibi sâ- kin ve kendi halinde devir işlerini hazırlamaktadır. İmar ve takan Ba- kanlığım başarıyla yürüten mütevazi Ozalın tek bir sıkıntısı vardır: Eşi- nin rahatsızlığı.,, C.H.P. nin Konya listesinin lokomotifi durumunda olan Özal, Bakanlığa birşey getirmiştir. Oda, bir Bakanın ancak bu derece mütevazi olabileceğidir. Ozal, Bakan olduğu günden beri Bakanlık otomo- biline dolmuşu tercih eden tek Ba- kandır. Her sabah Bakanlığa dolmuş- la gelen, telefonlara bizzat cevap ve- ren Ozalın bundan sonraki hayatında bir değişiklik obeklemek abestir. O, nasıl başladıysa (o öylece bitirmesini bilen bir Bakandır. 15 Ekim seçimle- rini iki bakımdan merakla bekleyen Ozal, Bakanlığı odevrettikten sonra Kurutluoğlu gibi ya oparlâmentoya, ya da mühendislik bürosuna dönecek- tir. Talas ailesi: Seçimlere iki gün kala Talas ailesinde de sosyal bakımdan pek ei olmadı. İhtilâl Kabi- nesinin Y.T.P. li Çalışma Bakam, soğukkanlılıkla beklemeğe . Talas ailesi ise mesele üze- dilmiş eve Çalışma Bakanlığı yor- gunluktan başka birşey getirmediği için, Talaslar seçimleri iştiyakla bek- lemektedirler. Baba Talas seçimler sonunda Üniversiteye, kürsüsüne dö- neceği için evde bir sevinç havası €s- mektedir. Hazırlıkların ağırlık mer- kezini bu yuvaya dönüş teşkil et- mektedir. Nitekim, Talas bunu: — Üniversiteye döneceğim, Po- litikaya atılmıyacağım. Fikren Y.T. P. liyim ama, fiilen politika için daha çok gencim" diyerek ifade etmekte- dir. 20 Aşkın Bakanlık koltuğunda Yolculuk var! Ama nereye? Zeytinoglu ailesi: (o Zeytinoglu ailesi, Bakan aileleri içinde, tedir. İhtilâl Hükümetinin İlk kabi- nesine Devlet Bakanı olarak giren bu, Gürselin briç arkadaşı için Ba- kanlık, hayatının (o değişmesi demek olmuştur. İzmirin bu mütevazi ve kendi halindeki avukatı birden yük- sek politikanın içine düşüvermiş ve bu yüzden pek çok pot kırmışlar. 15 Ekim seçimleri bu sebeple Zeytinoğ- lu ailesi için meseleler ortaya çıkar- mıştır. Bakanlıktan ayrıldıktan son- ra ne yapacağım Zeytinoglu henüz bilmemekte ve: "— Bu işlere hanımlar karışır. Hanımla görüşmek lâzım" şeklinde cevap vermektedir. Bilinen, Zeytinoğlunun Malte- pede, son derece Bi Çıta- koğlu apartmanının ka- tında, mükellef döşenmiş bir. dai- rede oturduğu ve İzmirdeki işini boz- duğudur. Zeytinoglu, Bakanlıktan ayrıldıktan sonra Ankarada kalacak, belki daha mütevazi bir evde otura- cak ve avukatlık yapacaktır. Tosun ailesi: Ziraat Bakam Tosun ve ailesi için de durum pek farklı olma- yacaktır. Zira karı-koca Tosunlar Üniversite öğretim üyesi (oldukları için 15 Ekim seçimleri onların sosyal oOhayatında büyük bir de- Şişiklik yapmayacaktır. Osman Tosun halen oParistedir ve (Paris dönüşünde de Bakanlığı terkedince tekrar Üniversitedeki kürsüsüne dö- necektir. Rahatlıkla söylenebilecek şudur ki, Tosun ailesi için siyaset u- fukta bile gözükmemektedir. Osman ve Mebrure Tosun için yapılacak iş bu geçici vazifeye veda edip kür- sülerine dönmekten ibaret olacaktır, Tahtakılıç ailesi: Kısa boylu, saçları hayli ağarmış adam, muhatabına dö- nerek konuşmağa baş ladı: — Bu oda wİER sahne oldu! Tam onaltı senedir ben burada otu- rurum." Bu girizgâhtan sonra devam etti: — Millet Partisi bu odada kurul- du, Sonra Millet Partisindeki reviz- yonun esasları bu odada tespit edil- di. Hattâ, bir zamanlar Celâl Bayar ile bu odada görüştük." Hadisenin cereyan ettiği yer, A- tatürk Bulvarı üzerindeki 79 numa- ralı Yener Apartmanının 4 numara- lı dairesi, konuşan adam ise, mn Hükümetinin C. i tim Bakanı Ahmet Tahtakılıçtı. Ba. kan, derin bir nefes alarak devam etti: — Onun için evimden ayrılma- ma lüzum yok." 15 Ekimden sonra yapacakla- rını ise su sözlerle açıkladı: "— 1946'da demokrasi hareketine rejim dâvacısı olarak katıldım. Mil- letvekili seçilmediğim son 10 yıl için” de dâvayı bırakmadım. anda ni Anayasa ile kurulacak olan Millet için Uşaktan adaylığımı koy- m. eçileceğimi (o zannediyorum. Bundan sonra da İkinci Cumhuriye- tin demokratik (o prensiplerle devam ettirilmesini sağlıyacağım. Benim a- sıl mesleğim avukatlıktır. Bunların hiç biri olmazsa, avukatlığa dönece- gim." Tahtakılıç, politikacılığı bir yana, iyi bir aile babası olduğu için, üç kü- çük kızı -Işıkız, Güliz, Leyla- ve oğlu -İbrahim- ile Bakanlığı sırasında bi- le gerektiği kadar meşgul olmayı ih- mal etmedi. Eşi Meziyet Tahtakılıç ise, kendisine elinden geldiği kadar yardımcı oldu. Şüphe yok ki, Tahta- kılıçın gönlünde bir aslan yatmakta- dır. Tahtakılıç bir koalisyon kabine- sine muhakkak nazarıyla bakmakta- dır! Sarper ailesi: Hazırlığı en erkene a- lan aile, Dışişleri Bakam Sarper aile- si olmuştur. Sarper, İhtilâl Kabine- sinden istifasında (eşyalarım topla- mış ve bir kısmım da İstanbula yol- lamıştır. oVazifenin geçici oluşunu daha ilk günden kabul etmiştir. Ba- yan Sarper mükellef Hariciye Köş- künde hep diken üstünde gibi otur- muş vs bir türlü bu yeni evi benim- siyememiştir. 15 Ekim seçimleri are- fesinde ise, Sarperlerin taşınma ha- zırlıkları kesinleşmiştir. Bunun için ailenin küçük kızı Ayşe Sarper. Ha- AKİS, 16 EKİM 1961