16 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

16 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER C.H.P. Dümenin başında Ga Politikacılar) Son derece şişman, son derece es- mer ve son derece sevimli adam oniki yıl önceki hatırayı bahiskonu- su ettiğinde İsmet İnönü ciddi ve a- ğır bir eda içinde başım salladı: "— Sanki, ben tam tersini söyle- mişim.." dedi. Hadise, bitirdiğimiz haftanın son- larında bir g ün İzmirde yeni, lüks ve hepsinden” daha mühimi, hem son derece temiz, hem de gayet intizam- lı Kısmet Otelinin 412 numaralı o- dasında geçiyordu. Heyecanlı ve gö- rülmemiş bir karşılama töreninden sonra C. H. P. Başkam, odanın yeşil renkli, geniş bir koltuğunda oturu- yordu. Yanındaki, Dr. Lebit Yurdoğ- lu idi. İnönü, birazdan miting mey- danında, halka karşı yapacağı ko- nuşmanın metnini partisinin "İzmir Mütehassısı"na vermişti ve onun fik- rini alıyordu. Dr. Lebit Yurdoğlu C. H. P. nin gecekondu ve göçmen konularındaki müstakbel tutumunun İzmirde hülasa edilmesindeki ofaydayı o belirttikten sonra konuşmanın dostluk ve kardeş- lik temalarını işleyen kısımlarına geçti. OHatırlattığı hâdise şu idi: 1949'da Ismet İnönü, Egeye gene gel- mişti. O zaman Cumhurbaşkanı idi. İzmiri, bütün kazalarıyla dolaşmıştı. Her yerde vatandaşlarına şunu tavsi- ye etmişti: "Aman, dostluk ve kardeş- lik havası içinde bulununuz. Siyasi Ma düşmanlık haline getir- meyin Odada bulunan, C.H.P. nin Dr. Le- bit Yurdoğlu Parti Meclisine girdik- ten sonra İzmir il başkam olan Ha- san Adanır o tarihlerde kendisinin de bir C.H.P. bucak başkanı bulundu- gunu li — Biz, D.P. başkanıyla yanyana duruyorduk. Bize, birbirimizle iyi ge- çinip geçinmediğimizi sordunuz Müs- bet cevap alınca da, memnunluğunuzu ifade ettiniz. Her yerde idare âmirle- rine tarafsız davranmaları'emrini ve- riyor, onlara devlet ile partilerin ayrı şeyler olduğunu söylüyordunuz." İsmet İnönü, kat'i karar vermiş insanların azimli edasıyla: "— Millein oyları bizi iktidara getirirse, işte bunu yapacağız. Gerçek bir dostluk ve kardeşlik havası tek kurtuluş çaresidir" dedi... C.H.P. Genel Başkanı, İzmirdeki o konuşmadan tam 24 saat sonra İs- tanbulda "İhtilaf Körükleyicileri"nın azlıkta olduğunu söylüyor ve seçim arefesinde memleket havasının, bu az- lığın gayretlerinin boşa çıktığım is- pat ettiğini bildiriyordu İktidara giderken İnönünün, bitirdiğimiz haftanın son iki gününde İzmir ve İstanbula yaptığı seyahat bir nevi "1961 Seçim Kampanyasının neticesini alma" se- yahati oldu. Büyük kütlelerin hare- kete geçmediği bu kampanya, İzmir- de ve İstanbulda büyük kütlelerin C. H.P. Genel Başkanına sevgi göster- mek üzere harekete geçmeleriyle ka- pandı. Hadiseye, gene İnönü İstan- bulda doğru teşhis koydu: Koparılan bunca gürültü, atılan bu kadar nara arasında C. H. P. nin hislerine hâkim İstanbulda yağmur altında İsmet İnönüyü dinleyen muazzam kalabalık AKİS, 16 EKİM 1961