1 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

1 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER lı ile Kenan Esengine çatması sıra- sında olduğu gibi. Mecliste, iktidar- da olan koalisyondan bambaşka bir koalisyon belirdi. A.P. nin ve Y.T.P nin hemen tamamı ile bir kısım C.K. MP. tiler: liler aynı bayrak altında birleş- 5400 lira aylık! Buna mukabil P, diğer üç partiden pek ufak iltihaklarla başka bir cephe teşkil etti re savaş başladı O gün, meselenin esasına inile- medi. Zira, başta Balıkesirin C.H.P. Ti milletvekili Aydın Bolak, 3600 lira taraftarları oMaliye Komisyonunun raporuna Anayasaya ii olmakla suçlandırdılar. Cerçi ve C.K.M.P. den hatipler işin hemen bitirilmesini istediler ama, öteki tez ağır bastı. Safdil C.H.P. liler mese- lenin bir defa oOAnayasa Komisyonu tarafından gözden geçirilmesini ve o Komisyonun ünün öğrenilmesi- . Nazarlarında derece aykırıydı ki Anayasa Komis- yonu abesi hemen ilk tetkikte tesbit edecek ve Meclisi ikaz edecekti. Zavallıların bilmediği, Yassıada avukatı Burhan Apaydının başkan- lık ettiği Anayasa Komisyonunda da hey gidi günler, hey!- Y.T ve C.K.M.P. nin bir ekseriyet teşkil ettiği ve bu partilere mensup millet- vekillerinin başka şartların tesiri al- tında olduklarıydı. Taşkilâta para Hakikaten, bu partilerin temsilcile- i mas edenler epsinin “5400'den aşağı maaşla geçinemeyiz" Sloganını ağızlarından düşürmedikle- Bunun sırrını haftanın sonunda dikkate şayan bir ketçe elde etti. Üç partinin ve bilhassa A.P Y.T.P. nin temsilcileri, o teşkilâtları tarafından, her ay ödeneklerinin bir kısmıma partiye verilmesi için taz- yik altında tutulmaktadırlar. Teşki- lat, temsilcilerden bir nevi haraç al- mak istemektedir. Buna sebep olarak partinin parasızlığı ve paraya olan büyük ihtiyacı gösterilmektedir. Me- selâ, Bursanın A.P. teşkilâtı, Bursa- lı senatör ve e İ ay- da 500 lira talep etmektedir. A.P. ve Y.T.P. temsilcileri de, İDE m dev- lete ödetmek arzusundadırlar. Bu. görülmemiş bir tertiptir. zevatın devlete ödetmek iste- seçimlerde a Bunlardan meselesinin alevlendiği bir sırada iki elini yanına açtı şöyle dedi: "— Kardeşim, biz buraya geldik ama, gelmek için az masraf mı et- tik? Gırtlağa kadar borca girdik. 12 Dayandık parayı, dayandık parayı Şimdi bunları kimden çıkaracağız?" B n yanında, yeni milletvekille- rinin sayın eşleri de yeni statüleri- nin gerektirdiği gibi yaşamak v bilhassa giyinmek taleplerini ko- calarına oaksettirmişlerdir. P. ve Y. T. P. liler, iki cami a- rasında beynamaz kalmamak 5400 diye diretmektedirler Kemal Aybarın "Yılbaşı Harçlığı' faktörü de, tabii bir önemli hususi yet arzetmektedir. © Bu yüzdendir ki salı günü mesele Anayasa (Komisyonuna geldiğinde, hiç beklenmedik bir neticeyle karşı- laşıldı. İki cephe orada da teşekkül etti. C.H.P. lilerin toptan muhalefe- tine rağmen öteki grup Maliye Ko- nisyonunun raporunun Oo Anayasaya uygunluğunu tasdik etti. C.H.P. liler "Aman, zabıtları getirtelim!" diye yalvar yakar oldular. Anayasa Ko- misyona tınmadı. C.H.P. liler "A- man, ses bantları vardır, onları cel- bedelim, odinliyelim" dediler, gene aldıran çıkmadı. Bunun üzerine Ko- misyon sözcüsü C.H.P. li Coşkun Koca böyle bir görüşü Mecliste sa- vunmayı reddetti. Fakat C.K.M.P. | Saadet Kaçar bu işi üzerine alaca ğını bildirdi. Zaten Saadet Kaçar yeni soyadıyla Saadet Evren-, Ke- mal Bağcıoğlu, Refet Sezgin ve Ce- vat Odyakmaz 5400'lerin en hara- retli savunucuları oldular. Komis- yonda C.H.P li ve sâdece aklıbaşın- Suphi BAYKAM Tu kaka oldu da C.K.M.P. li ve Kurucu Meclisin Anayasa Komisyonu üyesi Nureddin Ardıçoğlu katıldı. Teşkilâttan ve evden gelen para talepleri. Üçlü Koalisyonun mensup- larını 5400 istikametine (Anayasa Komisyonunda da itti Mesele, bu ha- liyle haftanın ortasındaki gün Mec- lise geldi Partilerin durumu Aslında, işin bu hale gelmesinde . dahil- helkesin mesuliye- Yapılacak olan şey, bütün selahiyetli temsilcilerinin kapalı kapılar arkasında bir araya gelmesi, meseleyi bir yandan Anaya- sa, diğer taraftan politik ve psikolo- jik yönlerden incelemesiydi. partilerde bu istikamette olmadı değil. C. H. P. Grup Başkan vekillerinden Şevket Raşit Hatipoğ- lu bir kokteylde rastladığı Meclis Başkanı Fuat Sirmene böyle bir tek- lif yaptı. O sırada Komisyon rapor- lan gündeme girmişti. Ama bunlar bir punduna getirilip geri bırakılır, partiler bu meseleyi aralarında hal- lederler, umumi efkâr karşısına Par- olarak birlikte çıkarlardı. Sinmen teklife itiraz etti. Günleme ti vardır. partilerin giren raporların çıkarılamayacağını belirtti. C.H.P.nin bir Müşterek Grup top tarz bir teklifi Hıfzı Hattâ bir de lantısında aynı Oğuz Bekata takrir verdi. H. olan ak. meselede alınacak ciddi vaziyet partiyi umumi efkâr Ö- nünde itibarlı ilaclar, Ama. Par- amentonun ve dolayısıyla demokra- tik sistemin yiyeceği darbe, önünde sonunda C P. için de zararlı ola- caktır. Takrir, bir kısmı partizan, bir kısmı şahsi sebeplerle reddedildi. Bazı C. H. P. liler "İnsaf!" diye omuz iliktiler. C. H. P. den her fedakârlık istenmişti. Şimdi bir de, öteki parti- lerin itibarını da mı C.H. P. düşünecekti? Yusuf Azizoğlu kliği- nin liderlerinden Recai İskenderoğlu Grup İdare Heyetine bir önerge vere- rek meselenin dört parti Grup İdare heyetleri temsilcileri arasında kara- ra bağlanmasını istedi. Y.T.P. de A- licanve Aybar gibi itidal temsilcileri 400'lerin aleyhindeydiler. ritlerin hakim olduğu İdare Heyetin- le İskenderoğlunun önergesi itibar bulmadı. C.K M.P. de işin vehametini anla- tanlar Bölük başı, Ardıçoğlu, Seyfi Öztürk ve bir kaç arkadaşları oldu- lar.Bu yüzdendir ki Bölüki Ana yasa Komisyonu sözcü ten. Saadet Kaçarın müzakere günü kürsüye çıkmasını men e Ama, lider takımı bunun Ötesine gidemedi. Kabadayı Grup, A.P. Grubu oldu AKİS, 1 OCAK 1962