1 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

1 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Şefik İnan Başkanlığındaki Kredileri Tanzim Komitesi çalışıyor Krediler Bitirdiğimiz haftanın ortasındaki mba günü Öğ sonra Merkez Bankasının yaşlı (o binasının önünde bir takım kırmızı plakalı o- tomobiller sıra sıra bal ii kattaki toplantı salonun ce mühim bir toplantı anil. Toplantı, kredi musluklarının piya- sada ferahlık yaratmak amacıyla bir parça daha açılmasını karar altına kararlarım umumi efkâra arzetmesi için yapılmaktaydı. Haftanın ortasındaki o çarşamba günü Banka Kredilerini Tanzim Ko- mitesinin üyeleri bulunan ( Ticaret Bakam İhsan Gürsan, Çalışma Baka- nı Bülent Ecevit, Merkez Bankası Genel Müdürü Münir Mostar, Zira- at Bankası Genel Müdürü (Adnan Uysal, Hazine Genel Müdürü Ziya Müezzinoğlu, Bankalar Birliği Genel Sekreteri Vecdi Üner, Garanti Ban- kası Murahhas üyesi Cabir Selek, Tapı ve Kredi Bankası murahhas ü- yesi Kemal Türkömer ve komitenin Başkam bulunan Maliye Bakam Şe- fik İnan toplantı saatinde (Merkez Bankasının üst katındaki bulunan usun masanın etrafında top- landılar. Hemen müzakerelere geçil- di. Müzakerenin gündeminin ilk mad- desi, bundan bir evvelki toplantıda teşkili karar altına alman su komis- AKİS, 1 OCAK 1962 Musluk artık '1ısss” demiyor yonun kredi musluklarının açılmasıy- la ilgili raporu oldu. Su-komisyon ü- yeleri, Merkez Bankası Genel Müdürü Münir Mostarın başkanlığında otop- lanarak hazırladıkları raporu Ban- ka kredilerini Tanzim Komitesine sundular. Rapora göre (Bankaların Merkez Bankasında mevcut limitleri kullanılır hale getirilerek bankaları kendi bünyeleri içinde kredi imkân- larım oldukça cömertçe o kullanabil- meleri derpiş ediliyordu. Bunun dışın- da kredilerin tevzi şekli hakkında da formül verilmekteydi. Bu (o formüle göre büyük sanayi merkezleri dışın- da istihlâk merkezlerine kredi otek- sifi gerekmektedir. Bu sayede stok- ların mali külfetine katlanmakta o- lan sanayici ithalatçılar bu külfetten bir nebze olsun kurtarılmış olacak- tr Müzakerelerin devamında yem bir mesele daha ortaya çıktı. Bunu ortaya atanlar daha çok komitede bu- lunan Banka Genel Müdürleri oldu- lar. Genel Müdürler kredi omusluk- larının açılman arefesinde bir mühim meseleye değindiler. Mesele piyasa- da mevcut kriz sebebiyle (o protesto edilen tüccar sınıfını İlgilendiriyordu. Piyasadaki para darlığı ve kriz yü- zünden banka borçlarını vaktinde ö- demeyen tüccarlar bankalarca pro- testo edilmişlerdi. Teni kredi fonu olsa dahi meri hükümler müvacehe- sinde protestolu tüccarın kredi talep ettiği bankaca, bu arzunun yerine getirilmesine imkân bulunamıyordu. Zira Merkez Bankası bu tüccarların senetlerim reoskont etmiyordu. ortaya dökerek çâre istediler. İki yolun ortası Talep, Banka, Kredilerini Tanzim Komitesi tarafından dikkatle in- celendi. Banka Umum müdürlerinin yerden göğe kadar hakları vardı. Fa- kat kanuni mevzuat bunun önüne set EE İ Nihayet bir gel bulun- du. ası bu arzuyu iz- har a banka umum müdürlerine yeni bir yol göstererek Ri N sağ- a amağa karar verdi. Ban- kalarca protesto edilip de kredi im kânından o faydalanmak Gi yenlı bir listesini çıkaracak ve araların- dan en haklı talepleri yerine getir- receklerdi. Böylece para ve iktisadi krizin yıktığı tüccarın bir parça be- lini doğrultman imkanı hasıl oluyor- du. Haftanın ortasındaki o çarşamba öğleye kadar bütün bunlar ko- nuşuldu, öğleden sonra ise yem bir meseleye geçildi. Zaten hareketli top- lantı son derece ilginç bir şekilde ak- şam saat 20.30 a kadar devam etti. Öğleden sonra ortaya konulan ve teşrihe tabi tutulan mesele piyasaya sunulacak kredilerin hangi (yollarla karşılanacağıydı. İşte Komite üye- 21