1 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

1 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER rum ne şekilde temin imkânı hasıl olacaktır.? Fakat Hükümeti idare edenler çâ- reyi bulmakta gecikmediler. Bu planlı ve sistemli (kalkınmanın ya- nında, bir Doğu ve Güney Doğu kal- kınma projesi hazırlığına girişildi. İmar ve İskân Bakanlığı kendi ihti- sas konusu olan bölge kalkınma plâ nı üzerinde çalışmalara koyuldu. ler. Evvelâ İskân meselesi bahis ko- nusu edildi. Dağınık yaşayan bölge halkını bir sistem ve bir anlayış için- de toplamaya ve istihsal gücünü at- tırarak, vukuu muhtemel açlık teh- likesine karşı konulması düşünüldü Bölgenin verimi ve mahsulleri Oüze- inde çalışmalara girişildi. Bu, uzun vadeli bir sistem içinde kalkınmak lemekti. Ama, ilgililerin kanaatine göre, tek çıkar yol da budur. Bu ırada Türkiyede mevcut 40 bin kö- mekti. Bunun için de sun'i âfetler ya- ratıp, köyleri münbit arazilerin bu- lunduğu yerlere yerleştirmek gere- kiyordu. Diğeri ise, köyü ve bölgeyi mahallinde kalkındırmaktı. Bu ko- nuda çalışmalar devam etmektedir. İşte bütün bunlar, Doğuda baş- gösteren açlık tehlikesinin karşı ted- birleri olarak mütalâa edildi. Hafta- nın sonunda ise bizzat Devlet Baka- nı Feyzioğlunun sözlerinde ifadesini Güney Doğu bölgelerinde yapılacak plânlı kalkındırma, ğu 9 2 zün mülahaza edildi. kanlığında kurulmuş bulunan ihti- sas şubeleri meselenin Üzerine eğildi Bir Mülakat Feyzioğlu Ş$ üphesiz, günün meselesi, ne barikatı çekmiştir. Doğu artık İşte aşağıdaki mülakatta, Doğudaki bizzat Devlee Bakam Turhan “Bu yıl Türkiyenin birçok bölgeleri kuraklıktan zarar gördü. Tabiatın en ağır şekilde darbe vurduğu bir- kaç Doğu ilimizde insan yiyeceği ve hayvan yemi ba- kınımdan büyük sıkıntı çekileceği anlaşılır anlaşılmaz bazı tedbirlere başvuruldu. Yeni Hükümetin kurulma- sından evvel alınmış olan bazı tedbirlere ilâve olar Karma Hükümetimiz, iş başlar başlamaz, halkın tl bını dindirecek yeni çareler düşündü. zıları Başbakanlıkça ve ilgili (Bakanlıklarca, bazıları Bakanlar Kurulunca alınmasına karar verilen tedbirlerin koordinasyonunu sağlamak üzere, altı a- kanın katıldığı bir komisyon, kısa zaman önce teşkil edildi. Hafta içinde Hükümet adına yaptığımız açıklama- da umumi efkâra ML gibi, bugüne kadar ab- atta tedbirler Çok şümullüdür tedbirlerden bir kasım kuraklıktan zarar gören eri ihtiyata, fazlasıyla karşılayacak (stoklar apmak maksadını gütmektedir. Yalnız İskenderundan her gün bölgeye gönderilen katarların taşıdığı buğday, bölgedeki her ferdin ihtiyacını karşıladıktan başka, stokları da durmadan arttıracak miktardadır. Dah şimdiden bellibaşlı merkezlerde büyük stoklar teşekkül etmiştir. Yalnız resmi sektörün değil, hususi şahısla- rın bölgeye naklettikleri insan ve hayvan yiyecekleri 2 90 tenzilâta tabi tutulmuştur. 23 Aralık 1961 de ia- dece Erzurumda 5600 ton buğday stoku mevcut idi. » Halka kolaylık olmak üzere, Toprak Mahsulleri Ofisinin bölgede mevcut silo ve ambarlarına ilâve ola- rak, birçok yerlerde tâli ambarlar teşkili (o kararlaştı- rılmıştır. ap, kuru ot, Yem Sanayiinin istihsal ettiği hay- van yemi stokları da, bütün imkânlar seferber edilerek, arttırılmıştır. Erzurum Yem Sanayii Fabrikasının bir aylık sa- tışları, geçen im bir yıllık satışının üstüne çıkmış bulunmaktadır. Bunda, fabrikanın iki vardiya halinde tam kapasite e Emi ve fiyat oucuzlatılması müessir olmuştu! ger iki tez ortaya çıktı. Biri, li indirip, küçük köyleri Konuşuyor. Doğudaki dir. Hükümet bu kortu üzerine gerekli şekilde eğilmiş ve Feyzioğlunun ağzından bulan Hükümet tedbirleri iki mühim fayda ki, burada gayeye yöneliyordu: köy adedi- 1 — Aykırı halin icabı olarak, Ok birleştir- iş, köylüyü kaybettiği istih- sal gücü içine sokabilmek... (o Yani, tehlikesi- âfetin önü- kuraklık sebebiyle açlık dinliyorsunuz. Bölgede yeter stok teşkilinin tek başına derde de- va olamıyacağı düşünülerek, Karma Hükümet, balkın yemeklik buğday ve hayvan yemi ihtiyacını uzun vade- li kredi ile temin etmesini mümkün kılacak tedbirlere de başvurmuştur. Bakanlar Kurulunca bu maksat için sağlanan kredi hacmi 50 milyon liradır. Karayolları 12. Bölge Müdürlüğü kar mücadelesi bakımından takviye edilmiş ve kış mücadelesi progra- mı il yollarına da teşmil olunmuştur. Kızılay, Hükümet tedbirlerine ilâve olarak, kendi imkânlarıyla bölgeye süttozu ve pirinç göndermiştir. Bölgedeki vali ve kaymakamlar, sağlanan maddi ve mali yardımlardan muhtaç halkın âzami derecede fay- ası için gerekli bütün tedbirleri almakla vazi- rin si Bölge valilerinden İçişleri Bakanlı- a gelmekte olan raporlar ferahlık vericidir. Basının gösterdiği geniş hassasiyet, tedbirlerin zamanında ve mümkün olan en geniş ölçülerle alınma- sını kolaylaştırmıştır. Bu vesileyle belirtmek istediğim bir nokta var: Türkiyenin beslenme derdi ne bir bölgeye, ne de bu yı- la hâs bir meseledir. Karma Hükümetin programında açıkça ifade edildiği gibi, Türkiye kam beslenme da- vasını, hem işsizlik, gerilik ve fakirlikle mücadele dâ- vasını bir tek yoldan halledebilir. Bu yol, yatırımları ümkü â eviyeye çıkarmak ve bunları mi an plânlı şekilde yürütmek yoludur Gayrisafi milli hâsılamızın EE bir kısmım yatı- rımlara ayırmayarak günümüzü gün etmek, istikbali- mizi yemek demektir. Gerekli fedakârlıklara, Adil öl- çüler içinde, milletçe katlanmasını bilmezsek, durmadan artan nüfusumuzla, hızla ilerleyen bir içinde, müreffeh ve hür bir Türkiyeyi gerçekleştirmek (o kabil olmaz. İşte bunun içindir ki, milletvekili ödeneklerini art- tırma gayretlerinin karşısına, yalnı nayasayı koru- k endişesiyle değil, Türkiyenin İstikbalini korumak endişesiyle de dikilmeye mecburuz." AKİS, 1 OCAK 1962