1 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

1 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

AKIİS Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl :8, Cilt: XXII, Sayı: 392 İşleri : Rüzgârlı Sokak No: 15 Tel: 1189 99 » P. K. 582 Ankara İdare: Rüzgârlı sokak No: 15 Rüzgârlı Matbaa Tel: o 106196 * Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Lid. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin TOKER * Yazı ei Jiüilen en sul Yazı işleri Mü Kurtul ALTUĞ Karikatür : TURHAN * Fotoğraf: Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı Klişe . Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlak yasa- sına uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senelik (52 nüsha) 40.00 lira ilân şartları: Santimi: 20 lira 8 renkli arka kapak : 1.500 TL ilân işleri: Telefon : 10 6196 Basıldığı yer . Güneş a T.A.Ş. FİYATI : 1 LİRA Basıldığı Tarih : 31.12.1962 Kapak resmimiz ÇEK Milletin gözü üstünde Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, De. satırlar okunduğu sırada er mean yeni bir yıl baş- lamış olacaktır. AKİS, sevgili okuyucularının ve bütün Türk mille- tinin bu yılı huzur içinde, mesut ve Yi geçirmeleri hususundaki en halis dileklerini sunar. Yeni bir yıl hepimiz için yeni gayretler, yeni fikirler, yeni bir istikamet demektir. Yeni yılın Türkiyeye getireceği en hayırlı değişiklik, şüphesiz, çalışma hızımızda bir artıştır. Her şey gösteriyor ki 1962 yılı, Türkiyenin kaderinde bir dönüm noktası teşkil edecektir. Milletce arzumuz olan "Demokrasi İçinde Kalkınma" hedefine varıp varamamamız, en ziyade, bu yıl içinde gös- tereceğimiz gayretle alakalıdır. Gereği kadar çalışan bir topluluk ol- duğumuzu iddia etmek kolay değildir. Çalışmama sebebimiz olarak, çe- şitti hususlar ileri sürülebilir. Irkımızın, bölgemizin, dinimizin tevek- kül felsefesinin, âdetlerimizin, yetişme tarzımızın, idaremizin bizi çalış- maya itmediği söylenebilir. Ama, ilerlemek için çalışmak gerekliği ve bunun başka yola bulunmadığı muhakkaktır. Bir amerikalının, ın veya erkek, sisamla işinden ne halde, nasıl yorgun döndüğü, ne ka- dar erken yatıp ne kadar erken kalktığı, bütün gününü nasıl' kesif bir faaliyet içinde geçirdiği edebiyat ve sinema sayesinde bütün dünyanın üreffeh ve konforlu amerikan topluma, fert fert bu ame- rikanların eseridir. İnsan gücünün tam randımanla İşlemesidir ki de- mokratik kapitalist âlemi her sınıf için rahat yaşanılır bir çevre hali- ne getirmiştir. Kapitalist âlem için bu böyledir de, komünist sistemde durum baş- ka mıdır? Krutçefin, Rus Komünist Partisinin XXII. Kongresinde söylediği şu sözler üzerinde dikkatle durmak lâzımdır: "Komünizmin, başıboşluğun ve dalgacılığın hüküm sürdüğü bir cemiyet olduğunu sa- nanlar vardır. ünizmde hiç kimsenin ne ekmesine, ne biçmesine lü- zum bulunmadığına, herkesin sâdece ballıbörek yiyeceğine inanan kimse- ler mevcuttur. Bu, tembellerin ve parazitlerin düşüncesidir. Komünizm de, çalışmayan yemez!" Görülüyor ki, memleketlerin kalkınmak, refaha kavuşmak için seçtikleri sistem ne olursa olsun bu hedefe çalışmaksı- zın varmak imkânı yoktur. Gerçekten, sistemler birer vasıtadan, âlet- ten ibarettir. Bizim güzel atasözümüz "Alet t işler, el övünür", burada ters olarak doğrudur: "El işler, âlet övünür". 1962 yılının Türkiye için bir dönüm noktası teşkil etme sebebi, de- mokratik yoldan kalkınma için yeni bir tecrübenin eşiğinde bulunma- mızdır. Bu tecrübede başatı kazanmadığımız takdirde, bizi bekleyen tehlikelerin ne haddi vardır, ne hesabı. Sistemin alternatifi, fakat ça- lışmanın alternatifi bulunmadığına göre şu anda hepimize düşen, bir hürriyet rejimi içinde, insanlık haysiyetine kısıntısız sahip olarak, ço- luk ve çocuğumuzla alıştığımız hayatı yaşayarak var gücümüzle ça- lışmaktır. Bunu yapmamak bizi çalışmaktan kurtarmayacaktır. Buna yapmamak sadece hürriyetimizi elimizden alacak, bizi insanlık haysi- yetinden mahram bırakacak, her türlü eza'ye cefayı verecektir. Eli- e kıymetini bilmek için elimizdekini kaçırmaya lüzum yok- S, yeni hüviyeti içinde, daha ziyade meselelerin bu yönüne eğilmekte devam edecektir. Okuyucula , tabii gene hâdiselerin iç- yüzlerini, esaslarını ve tefurruatını, tafsilatını anlatarak, beliren ve daha da belirecek çeşitti cereyanlar ortasında ışık tutmaya çalışmak başlıca hedefimiz olacaktır. Kolay edebiyata olduğu kadar maksatlı tahriklere karşı da herkesi uyanık bulundurmak, doğru bildiğimiz yo- lu göstermek, tehlikeler önünde ba: a gömmemek, bilakis onun nim yapmak kanaatimizce bu toplumun hayrma olan tek tutumdur. AKİSİ herkese daha çok sevdireceğiz. Saygılarımızla AKİS