15 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

15 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

KADIN Moda Bahara hazırlık Sıklığın bir şartı da, henüz bir mev- sim bitmeden diğerini düşünmeğe bağlıdır. Bu aynı zamanda bütçeyi sarsmadan mevsimleri karşılamaya yarar. Meselâ bugün manto içinde gi- yiyebilecek ısıtıcı bir takım, baharın tatlı günlerinde, örtünmeden rahat- ça sokağa mn gi Tanınmış fransız terzilerinin bu çin tavsiye ettikleri ideal kıyafet bu yıl gene çok moda olan ve Türkiyede çeşitleri bu- lunan tweed kumaşından yapılmış bir etekle, jerse bluzdur. Tweed ve edecektir. Meselâ siyahlı beyazlı bir tweed etekle canlı bir çingene pembe- si jerse bluz veya kahverengili be- yazlı bir tweed' ii) boncuk mavisi bir jerse bluz düşünmek mümkündür. Jerse bluz, e üzerine, bele otur- tulmadan düşürülmüştür ve yumuşak kumaş vücudun hatlarını ancak vü- cut harekette iken göstermektedir. Tweed'le takım halinde giyilen jerse bluzların etek kısımları, kol kapak- lın, yaka kenarları eteklikten artan tweed parçaları ile geniş bir şekilde çevrilmiştir ve bluz eteğe takım Uzun boy modası Şimdi rağbet boyluya 24 Yaratıcı Ev Kadını Jale CANDAN Sanat çevresinde bugüne kadar ismi duyulmamış bir ev kadınının, Sa- andan Adilin Sanatseverler lokalinde açtığı resim ve seramik sergisi - ne sanat eleştiricileri ne derler, bilemem. Öyle sanıyorum ki çok değişik ve beklenmedik bir şekilde karşımıza çıkan renk, çizgi ve malzeme kompo- zisyonları onların da ilgisini çekecektir. r. Ama, her ne olursa olsan, şura- sı muhakkaktır ki sergi, onu görmeye giden pek çok kadını sarmıştır. Bunun sebebi, bence, gerek tahta ve seramik işlerinde, gerekse tablolar- da kadınların kendi kendilerinden birşeyler bulmuş olmalarından ileri gelmektedir. Sahandan Adil bir ev kadimdir ve üç erkek çocuğun anne- sidir. Genç kızlığında sanat aşkı ile yanmış tutuşmuş, fakat çevresinin taassubuna yenerek Güzel Sanatlar Akademisine devam edememiştir. Buna rağmen, gene çevresine karşı savaşarak ve bütün fırsatlardan isti- fade ederek, çeşitli imkânsızlıklar içinde kendi kendisini yetiştirmiştir. Kendisi sergisini açmak için Anadoludan gelmiştir ve sergi kapanır ka- panmaz Anadoluya, evine dönecektir. Suhandan Adil bir ev kadınıdır ve eserlerinde bir ev kadınına hiç te yabancı olmıyan malzemeleri büyük bir rahatlıkla, aşkla kollanmış, on- ları dile getirmiştir. Malzeme yanında dile getirilen birşey de, kadının gizli kalmış hisleri, eski ve yeni arasındaki bocalaması, savaşması, kor- ku ve umutları, verme, yetiştirme, uydurma çabası ile onu saran ihtiras- lardır. Meselâ, bir duvar tabağına, o eski klâsik motifler çizerek başla- mış, yenilik arzusunu yenemiyerek onu çok modem hatlarla bitirmiştir. Tabağın ortasına korkusuzca kaktığı şey, bir Anadolu gümüşüdür ve onu renkli taşlarla süslemekten de çekinmemiştir. Zaten Sahandan AdiI- im seramik ve tahta işlerinde renkli boncuktan, puldan tutun da dan- tele, gümüşe, taşa kadar herşeyi bulmak mümkündür. Renkli kâğıt par- çalarından, eşin dostun kırılmış kıymetli cam eşya parçalarından işlen- m değişik panoları ve bunların yanında meselâ bir kadının ihtirasları- 1ı, ölümü, hayatı belirten düşündürücü tabloları vardır. Sunandan Adil yaratıcı ev kadınının bir sembolü olarak birden kar- şımıza çıktığı için kişiliğini ek e bizleri çekmiştir. e Ev kadınlığının zamanımızdaki en önemli öze işte bu yaratıcılıktır. El- bette ki her ev kadını Suhandan Adi gibi e veremiyecektir. Fakat bugün ev kadım, vazifelerinin her birinde, bir yaratıcı yön ke i bilmiş ve böylece ev kadınlığını yolnasaklıkizn. kadının kabiliyetlerini zamanla dumura uğratan bir sıkıcı iş olmaktan kurtarmıştır. Bugün anlaşılmıştır ki ev kadınlığı yalnızca el mahareti istiyen birşey değildir. Ev kadınlığında kafa, elden önemlidir. Anne, çocuğa yalnızca doğurup besleyen bir tavuk değildir. Onun kişiliğinin inkişafında en önemli rolü oynar. Bir topluma çocuğa kazandıran veya kaybettiren, başta annedir. Kadın bugün mutfakta, ev tanziminde, giyimde kişiliğini, yaratıcı tara- fını kullanır. Klâsik yemek tariflerinden bıkmıştır, daima bir yenisini dener, kendi keşifleri, kendi spesiyaliteleri vardır. Geçen yaz parça boh- çasmdaki kumaş parçalarından eteklik yapmak moda olmuştur. Her ka- dın bun» başka bir moda ekleyebilir. Ev tanziminde buluş bugün herşe- ye hâkimdir. Zamandan, paradan, emekten ekonomi yaparak ev işlerini en iyi şekilde tanzim edebilmek önemli bir organizasyon işidir ve gene kadının özel buluşlarına, kişiliğine bağlıdır. Yaratıcı ev kadını, toplumun bugün en önemli bir unsuru olmuştur. manzarası vermektedir. İnce küçük tweed eşarplar da bu yıl çok modadır ve evdeki en ufak tweed parçanın vazifelendirilmesi (o böylece mümkün olmuştur. Tweed eşarpların kenarını üç sıra iplik çekerek püskül haline getirmek en iyi usüldür. Tweed ta- kımlarla başa tweed'den genişçe bir parça bağlamak ta özellikle genç kız- ların tuttuğu bir modadır. Teferruat M odayı yapan en önemli şey, etek boylan ve teferruattır. Bir kıya- fet hat bakımından modaya ne kadar uygun olursa olsun, etek boyu o sene gözün alışkın olduğu boya uygun değilse kıyafet derhal demode bir hal alır. Geçen yıl ortaya atılan zincir kemer modası bu yıl da devam et- mektedir. Fakat zincir kemer kulla- AKİS, 15 OCAK 1962