15 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

15 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

SANAT Haberler Gergedan Yayınları Genç şairlerden Ülkü Tamer, İstan- bulda yeni bir yayınevi kurdu. A- dı, Gergedan Yayınlan. Özellikle genç kuşağın eserlerini basacağı an- laşılan yayınevi ilk olarak İlhan Berkin - gençliği kaldı mı ki? - şiir kitabını yayınladı. Bundan sonra "Yolcunun Kitabı" adlı kullanışlı bir başka kitap yayınlanacak. Bu kıta- bin içinde tren, vapur, uçak tarife- leri, hikâyeler, fıkralar, Oo karikatür- ler, bulmacalar bulunacak. Bundan sonra da Ece Ayhanın "Bakışsız Bir Kedi Kara", Seyfettin o Başçılların "Masal Gibi" adlı şiir kitapları ile Orhan Kemalin "İstanbuldan Çizgi- ler" adlı kitabı yayınlanacaktır. Birçok yayınevinin yerli eser bas- maktan kaçındıkları bir sırada Ülkü Tamerin ilk adımda genç sanatçıların eserlerini basmakla işe başlamasını hem yerinde, hem de cesaret saymak gerekir. Otağ - 1 İlhan Berk Bir akşam, İstanbulda, Doğan Hız- lanın evinde toplanılmıştı. o Söz döndü dolaştı, "Gergedan yayınları" arasında çıkacak kitaplara geldi. Ülkü Tamer: — Önce" dedi, "Yolcunun Kitabı diye birşey var. Tren, vapur, uçak tarifeleri, şiirler, hikayeler» bulma- calar filân... Kalın bir şey olacak. Bir de İlhan Berkin şiir kitabı | çıkı- yor. İki forma... Önay Sözer atıldı : oksa onu Yolcunun Kitabına ek olamk mı vereceksi Fil sözlüğü Bu yakınlarda Ankaradaki bir sa- natsever ve sanatçı grubunu gü- nün hemen hemen her saatinde ciddi şekilde Mn bir mesele var. Bu, yeni özlük çalışmasıdır. İlk sözlük “ü'lerle ilgilidir. Bu konuda ilk incelemeyi' bir inşaat şirketin mütevazı bir müdürü olan Yavu; derman yapmış, Ali Özoğuz pa bu konuda kendisine asistanlık etmiştir. İnceleme "fil" sözünün etimolojisi üzerinde yapılarak, türkçede filden türetilmiş kelimelerin anlamları üze- rinde durulmuştur. Bu suretle bir çe- şit "filce" bir sözlük ortaya çıkmış- tır. Bu konuda Özdemir Nutku, Sev- gi Nutku, Ergin Orbey, Çetin Köroğ- lu, Kartal Tibet, önder Alkım, Mus- tafa Yalçın, Turgay Gönenç ve Tun- ca Yönder hem kelime, hem de keli- melerin anlamını bulmakta Ali Özo- guza ciddi şekilde yardımcı olmuş- lardır. Sözlüğün büyük bir kısmı hazırlandıktan sonra Türk Dil Kuru- mu Yönetim Kurula üyesi bulunma- sı dolayisiyle, sözlük bir kere de M. Sunullah Arısoya gösterilmiş, bazı eklemeler de onun tarafından yapıl- mıştır. Böylece emek verilmiş ciddi ve Türkiyede ilk defa yapılan bir sözlük ortaya çıkmıştır. Bu sözlükten seçil- Sözlüğü El işte göz oynaşta!. hazırlanan fil mis bazı kelimelerle anlamlarını aşa- gıda veriyoruz. Bu kısımlar, okuyu- cuya sözlüğün değeri konusunda ye- terince fikir verebilecektir: Filoloji: Fil ilmi Filimcilik: Profil: XlImus) Fil koleksiyonculuğu Filin ceddi (Mastadon Ma- Filbahri: Deniz fili Kefil: Enayi fil Sefili Banka borcunu ödeyeme- yen fakir fil Dâr-ı filfil: Akfil fil Filler kapısı merpolin: Buruşmayan be- Bonfile: Güzel fil kızı Filentrop: a fil, altı insan o- lan mitolojik t Filistin: Fil diyarı Filarmoni: Fil orkestrası Fileto: Şişman Filibit: Fil yiyen bit Filotilla: Atillanın fil sürüsü Fenafillâh: Kötü ruhlu arap fili Müstefilâtün: Yürürlükten kalk- mış kocakarı fil Nafile: Ahlâkı bozulmuş fil kın Çetrefil: Birbirine girmiş iki fil Fil Hamdi: Mütevekkil fil Filinta: Yakışıklı fil Gafil: Kazıklanmış budala fil Filokrat: Köroğlunun atına fil- miş fil Erol Flayn: Aydan gelmiş zampa- a fil Filoteks: Tekstini unutmuş aktör 1 Filbar: Bara düşmüş masum fil Stafilokok: Çok pişmiş rafadan l çı PE Çek yazan Amerikalı Sifilis; Fillerle yatan konsomat- Tis Sözlük üzerinde son çalışmalar hızla devam etmektedir SES"in yedinci yaşı Ankarada yedi yıldan beri her on- beş günde bir yayınlanan bir S.E. S. deki vardır. Bunu sanat çevrele- rinin çok yakından tanıdığı Sadi Gü- nel çıkarmaktadır. Bir yandan me- murluk, bir yandan Ankaradaki bü- tün toplantıları, sanat gösterilerini yakından izlemek, sonra da bütün bir dergiyi hemen hemen baştan so- na oturup yazmak, matbaacısıyla, kâğıdıyla, ilanıyla, abonesiyle Oo uğ- raşmak Günelin işidir. Doğrusu tek başına bir savaş. İşte bu dergi ye- dinci yılına baştı. Verilen emeği, de- vamdaki ısrarı ve başarıyı değerlen- dirmek gerekiyor. AKİS, 15 OCAK 1962