9 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

9 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

alınacaktı. Müzakerelerin başında oy- lamaya geçileceğinden böylesine bir harekete imkân Meclisin tatile girmesiyle de doğrusu, Kendilerini Yumruklayanlar Melih Kemal Küçüktepepiınar Türkiyede, Parlamentonun itibarının en yüksek noktasında olduğunu inkar etmek beyaza siyah demenin eşidir. Karşı tarafın birleşik kuvvetleri rejimin ta kendisini yıkabilmek yolunda politikanın, politi- kacıların ve bunların mabedi olması gereken Parlamentonun zede- lenmedi, milletin gözünden düşmesi için ellerinden geleni yapmakta- dırlar. Bu kuvvetlere mensup bir Beşinci Kolun, Mecliste bilhassa A.P. adesesinde demokratik sistemin bazı tabii icapları dahi olmayan kusurlar gibi gösterilmekte, halkın rejimden ve temsilcilerin- den soğuması için elden gelen her şey yapılmaktadır. Milletin temsilcileri bir gün arayla iki defa bu haya içinde yum- ruklaştılar. Mecliste gürültü patırdı kopması bizde, çok partili hayata girme- mizle başlar. O tarihten 1960'a kadar iki kabadayı partinin birbirinden kabadayı mensupları, sık sık el peşrevine kadar gitmişlerdir. Kırılan sıra kapakları, havalarda uçan çantalar, nakavt olmuş milletvekilleri, yakası açılmadık küfürler, kafaya inen bastonlar, nihayet büyük mey- dan döğüşleri demokrasimizin tadsız hatıralarıdır. Şüphesiz ki hâdisele- rin cereyan tarzına göre bazen bir taraf, bazen öteki taraf kısa vadede avantaj sağlamıştır. Bilhassa kısa vadeli avantajlar politikasının şam- piyonları olan D. P. liler zaman zaman sadece kavga çıkarmak mak- sadıyla Meclise gelmişlerdir. Daha sonraları, mazlum durumundaki C.H. P. liler yedikleri dayağı siyasi yatırım olarak kullanmışlardır. Ama ger- çek şudur ki -ve bu gerçek her gün biraz daha iyi anlaşılmaktadır- Mecliste sallanan yumrukların asıl acı ve ıstırap, büyük zarar verdiği gövde demokratik sistemdi. Çekişmelerden bıkkınlık geldiği bir sırada milletin temsilcilerinin birbirine girmesinden fazla nenin halkı daha fazla rahatsız edebileceği bin yıl düşünülse kolay kolay bulunamaz. Bütün politika hayatı bir Bö- lükbaşının tahriklerinden, bir Küçütepepınarın insafsız ve ölçüsüz söz- lerinden, gladyatör edasıyla A. P. Grubunu ifratlara iten bir avuç ırkçı- nın gayretinden müteessir olmaktadır. Bunu önlemenin yolu, iktidar Gruplarında ve en çok C. H. P. Grubunda ciddi tedbir almaktan ibarettir. Bir Parlamentoyu en tesirli şekilde bir kanun değil, o Parlamento- nun ta kendisi müdafaa edebilir ve başkası da edemez! lanılmasına Ama Sütlimandı. başlandığında, kalmıyordu. ilgili ka- rarda A. P. bütün gücüyle tatil a- yorlar, geldikleri gibi yerlerine dö- leyhinde okonuşacak ve kargı koya- o nüyorlardı, İlk alkış fırtınası A. P. caktı. Eh, muhalefetin bundan iyisi (oGrupunda Gümüşpala oyunu kullanır- istenirse olmazdı! Kâtip milletvekilinin ağır ağır o- kuduğu isimlerle birlikte oyların kul- herşey Milletvekilleri sükünetle oylarım gümüş kupanın içine bırakı- ken koptu. A. P. Genel Başkam, he- men Ur adım arkasında yürüyen Şi- nasi Osma ile birlikte Kürsüye çıkan merdivenleri oadımladı ve elindeki lı alkış yarışı başladı. . liler kır- mızı oy veren bağımsız veya M. P. li milletvekillerini, liler beyaz oy kullanan bağımsız milletvekilleri - ni alkışlamağa başladılar. u bakımdan Y. T. P. li Turan Bilginin, in Kılıçlıoğlunun kır- mızı oyları A. P. sıralarında pek fazla alkışa sebeb oldu. Buna karşı- lık C. HK. P. liler Kâmuran Evliyaoğlu, Halük Nurbaki ve Malik Yolaçı al- kışlarıyla teşyi ettiler. Katip milletvekili Malatya ilinin milletvekili kadrosunun ilk ismini o- kuduğu zaman Meclisin havası karşı- lıklı el çırpma yarışının ılık atmosfe- ri içindeydi. İşte ne olduysa bu sıra- da oldu. Kâtip, Başbakan İnönünün ismini, ikinci isme basarak okumuş, Başbakan yerinden kalkmış, kürsüye doğru ilerlemeğe başlamıştı. C. H. P. sıralarından şiddetli bir alkış koptu. Genel Başkanları kürsüye ilerlerken alkışlar şiddetlendi. Ve bir gövde gösterisi Meclisin büyük salonu C. H. P. lile- rin alkışlarıyla sarsılırken A. P. Sıralarının ön tarafına yerleşmiş bir- kaç milletvekilinin birden ayağa fırla- dığı ve yumruklarıyla sıraları döv- düğü görüldü. Kadri Eroğan, İhsan Tombuş, Ziya Altınoğlu, Cihat Bil- gehan. elleriyle oturdukları sıraları yumrukluyor, yan taraftan gelen al- kışlara müdahale ediyorlardı. . Daha sonra A. P. li milletvekillerinin bir- hengâmeye katıldı. Bazıları müş, elleriyle birşeyler işaret ediyor- lar, Başkanlık kürsüsüne haykırarak birşeyler söylüyorlardı. A. P. millet- vekillerinin gürültü arasında duyul- mayan sedalarının, Başbakan İnönüyü alkışlayan dinleyici locasnıdaki din- leyicileri protesto olduğu daha sonra anlaşıldı. Ancak, iş işten geçmiş. C. H. P. li Nurettin Özdemir oturduğu yerden kalkarak A. P. sıralarına doğru yü- rümüş ve bütün sesleri bastıracak ka- dar gür bir sesle haykırmıştı : — Ne diye ter ter tepiniyorsunuz efendiler? Biz, siz Genel Başkanınızı alkışlarken patırdı, çıkardık mı? Bi- raz, insan gibi hareket ediniz." H. P. milletvekillerinden bazı- larının önüne geçtiği Özdemire A.P. sıralarından pek hoşa o gitmeyecek kargılıklar geldi. İhsan Tombuş ileri atılmış ve Özdemirin üzerine yürümüş- tü. Zaptedilmesi güç bir kuvvete sa- hip Özdemir, etrafındakileri bir silki- nişte dağıttı ve Tombuşun üzerine yürüdü. A. P. liler Özdemirin etrafı- AKİS, 9 TEMMUZ 1962