9 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

9 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

gelo Giuseppe Roncalli Kilisenin bir sâliki oldu. Roncalli'ler beşyüz yıldır bağlar- da ve buğday tarlalarında çalışmak- taydılar. Küçük Angelo da, tıpkı er- kek ve kız kardeşleri gibi tam bir çiftçi hayatı yaşayarak büyüdü. Da- ha on yaşındayken ciddiyeti, ,işteki azmi dikkati çekiyordu. Küçük ço- cuk bu ciddiyeti ve azmi okulda da devam ettirdi. Onbir yaşında, olma kararını verdi. Önce Bergamo'- da okudu, sonra bir burs sağlayarak Romaya gitti, 25 yaşında da rahip ol- du ve ilk defa Aziz Ciovanni kilise- sinde bir âyın idare etti. a sonraları, Kardinallik o yıl- yata atılışından hemen sonra, Berga- mo piskoposunun özel kâtibi oldu ve ondan çok şey öğrendi. O yıllardır ki Roncalli'ye bir entellektüel, diplomat ve öğretmen olma imkânlarını sağla- dı. Gerçekten de, bir yandan Berga- mo piskoposuna, kâtiplik ederken di- ger taraftan şehrin din okulunda ki- lise tarihi dersi verdi. Bu arada genç rahipler için kurslar idare etti. Ciovanni daha o sıralar ve sonra- ları, ince diplomat zekâsını, mehare- tini gösterme fırsatı buldu. Şık ve temiz giyinmenin lüzumuna inanıyor- du. Sotto il Monte'de bulunduğu sı- rada bölgenin rahiplerini kabul etti- ginde iki rahibin daima traşlı ve kirli yakalı gezdiğini gördü. Bu yaş- lı başlı adamlara ihtarda bulunmanın güçlüğünü anladığında, bir gün ce- binden bir traş makinesi o çıkardı ve: Fazla bir traş makinem var. İster i misiniz, rakip efendi?" diye sordu. Sonra, bir de kolalı yaka gös- terdi: "— Bu bana büyük geliyor. İs- ter misiniz rahip efendi?" dedi. Roncalli, bütün ömrünce bu ince- liği göstermekten geri Kl Harp ve su Bügünün oPapası, Birinci Harbinde askere alındı ve İtal- yan ordusunda önce çavuşluğa ter- fi etti. Sonra, teğmen oldu. Böylece, insanlığı ateşe veren felaketi gözle- riyle gördü, tadını taddı. Savaşı taki- ben gene bir süre, seminerde öğret- menlik yaptı. Müteakiben Papa Be- nedikt XV kendisini Romaya çağırdı. Genç rahibin istikbali (açılmıştı. 1925'te Papa Pius XI Roncalli'ye ilk diplomatik görevini verdi, kendisini apostolik temsilci olarak Bulga- ristana gönderdi. Beş sene sonra temsilci, Nuncio oldu. 1935'ten 1945'e kadar İstanbulda kaldı. İkinci Dünya Harbi bitmek üze- reydi. Bir akşam, Vatikandan şifreli bir telgraf aldı. Sekreteri izinli (o ol- duğundan şifreyi kendi çözdü. Çözdü Dünya DIŞ ÂLEM ve hayretler içinde kaldı. "Her hal- de bir yanlışlık var" diye düşünme- den edemedi. Kendisine, Paris Nun- cioğluğuna tayin edildiği o bildiriliyor ve hemen görevi başına gitmesi is- teniliyordu. Telgrafta hata bulunma- dığı anlaşıldığında, Roncalli oevvelâ Vatikana gitti, Dışişleri e uğradı. "Deli misiniz? Bu, m be- cerebileceğim iş değil.." dedi. Gezi ten, Fransa temsilciliği Katolik Ki- lisesinin belli başlı kilit (onoktaların- dan biridir. Dışişleri oBakanlığında Roncalli'ye "Fikir bizim değil. Doğ- rudan doğruya Mukaddes Pederin.." cevabı verildi, Roncalli Parise gitti ve çok iyi bir Nuncio oldu. 4z zamanda Paris diplomatik çevrelerini adeta fethet- ti. Orada sekiz yıl kaldı. Kardinalli- ği de oradayken geldi. Pariste, bir eski dost ile buluştu: Numan Mene- mencioğlu. İki adam, tabiatları bir- birinden çok farklı bulunduğu hal- de sıkı dostluk bağlarıyla bağlandı- lar. Bugün hâlâ Papa, bir Türkü ka- bul etti mi, kendisine mutlaka Mene- mencioğlunu sorar ve merhum Büyük Roncalli Vene- diğe tayin edildi. Venedikte de, kısa zamanda, şehrin gözde siması haline Sosyal hâdiselere olan alâkası isminin, duyulmasına çok yardım et- ti. Zaten Venedikliler kendisini, bir gondol filosuyla karşılamışlardı. Papanın asillerden müteşekkil mabeyncileri AKİS, 9 TEMMUZ 1962 Kıyafet o eski ruh yeni 19