9 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

9 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt; XXIV, Sayı : 419 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE 9 TEMMUZ 1962 MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Çıplak gerçek Bu satırların okunmakta olduğu sıra- dan itibaren, kim ne derse desin, Türkiyede İsmet İnönü ve partisi ik- tidardadır. İsmet İnönünün ve partisi- nin Türk toplumunda temsil ettikle- ri zihniyet, İkinci Koalisyon Hüküme- tinin şahsında, tam yetkiyle omillet kaderine hâkimdir. C.H. P. nin Koa- lisyondaki iki ortağı, bünyelerini ayrı tutmakla beraber, Kemalist partinin dünya görüşüne katılmışlar ve Türk toplumunun o prensipler içinde kendi- lamentoda sağlanan ekseriyet, İnönünün ve Koalisyonunun otoritesi ve kudreti memlekette münakaşa e- dilmeksizin iş görmesine yetecek sa- yıdadır. Bu, tarih önünde, İsmet İnö- nüyü ve partisini yetkileri derecesin- de sorumlulukla karşıkarşıya bırak- maktadır. İsmet İnönü ve partisi, Ko- alisyonu terkedebilirler. Ama Koalis- yonun tasarruflarından hiç birinde, bir mazeretin arkasına sığınamazlar. Bir bakıma millet ve onun temsilci- si Parlamento, İsmet İnönüye ve par- tisine açık bono vermiştir. Bunu kul- lanmakta meharetleri, İsmet İnönü- nün de, partisinin de alacakları no- tu tek başına tâyin edecektir. Gerçi şu anda, umumi efkâr bir bekleyiş halindedir. Ama, bitirdiği- miz haftanın sonlarında, Bölükbaşı- list Partinin Meclisteki kuvvetlerinin sinirli, hırçın davranışı iyi karşılan- mamıştır. o Bölükbaşının sözlerinin nefretle karşılanmış olmasının ve Bö- lükbaşının hak ettiği hükmü almaşı- nın C.H. P. nin hissesine düşen ayıp- lama hissini azaltan tarafı (oyoktur. İktidar İle Muhalefet arasındaki mü- nasebetlerde başlıca rolün birincide olduğu gerçeği, herkesten çok C. H. P. Genel Başkanının düşüncesidir. Nitekim, cenin M. P. nin iri kıyım li- derinin serinkanlı, alaycı, müstehzi ve kendinden emin bir önle aldı- ğı cevaplar o konuşurken C, P. sıralarında sıkılan a bin misli tesirli, kuvvetli olmuştur. Yeni Türkiyeyi yapma şerefi, Hükümet programının müzakeresinde Mecliste çıkan kavga "Konuşa karşılaşılacak güçlüklerin (o nisbetin- de, İsmet İnönüye ve arkadaşlarına ait olacaktır. Bu onlardan, her konu- da itidal, basiret ve müsamaha' ister. Yalnız Parlamento içi muhalefeti de- gil, Parlamentonun dışında doğrudan doğruya silâhlarım demokratik reji- me tevcih etmiş olanları da karşısın- da bulacak iktidar ilk anda tepesi at- mış hale gelirse, idam fermanını eliy- le imzalamış olacaktır. Halbuki, du- daklarında bir tebessümle ve çok za- man omuzlarını silkerek kendi işine baktığı takdirde birikecek başarılarla birlikte Parlamentonun içindeki o ve dışındaki huzursuz kaynakların azal- dığını görecektir. "Çetin imtihan", İsmet İnönünün meşhur ettiği bir tâbirdir. İktidarı fi- -len ellerine aldıkları şu sırada C. H. P. yi ve Genel Başkanını bekleyen budur. Şahıs olarak,, teşkilât olarak, şimdilik kapkaranlık bir istikbale mu- zaf yatırımlar yapacak yerde, bütün arka düşünceler bırakılmış halde bu- günün kurtarılmasına C. H. P. ve H. P. liler çalıştıkları, evvelâ kendi a- ralarında derlenip toparlanıp sonra memleketi derleyip toparladıkları tak- dirde Millet Kemalist Partiye bir de- konuşa insanlar anlaşır" fa daha minnettar olacaktır. Bu, vatanı kurtarmaktan ne da- ha kolay, ama ne de daha az şerefli bir hedeftir. Demokrasi Keşif kolu Salon Oo hayli uzuncaydı. Ortada bir masa vardı. Masada hazır bir kah- valtı bekliyordu. Bol köşede bir bü- fe, üzerinde ise bir telefon bulunu- yordu. Hemen devamlı çalan bir tele- fon.. Salonun bitiminde küçük ve al- çak bir balkon vardı. Balkonun du- varlarında saksılar duruyordu. Balko- nun Sol tarafına yerleştirilmiş bir di- van göze çarpıyordu. Tam karşısında ise bir koltuk. Koltuk ile divan arasın- da bir adam durmaktaydı. Arkası sa- lona dönük olan adam bembeyaz bir gömlek giymişti. Gömleğinin kollan, sıhhatli pazularına kadar sıvalıydı. Ortadan biraz uzun boylu adamın a- yağında gri, balık sırtı bir pantolon vardı. Sigara içiyordu. Ayak sesleri- nin iyice yaklaştığını hisseder etmez birden geriye döndü ve misafirini gü- leç bir yüzle karşıladı. El sıkıştılar, AKİS, 9 TEMMUZ 1962