July 9, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

July 9, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Vatikanda Papanın hususi çalışma odası Papalık Tanrı mübarek olsun.." Kapaktaki o Papa) Aşağıdaki yası, Metin Toke- rin Batı Avrupa intibala- rını bir yenisidir. Bu yazı ile Türk umumi efkârına sâdece, bir samimi ve hararetli Türk dostu Rl Me- tin oker alık baligi ms al ve ikiye ayrıl- mış bulunan dünyada “dini sa- hanın dışında oynadığı büyük komünist sız- karsı bütün o kuvvetle- rini seferber ettiği sırada o ba- sında bugünkü Papa gibi ool- gun ve canlı bir devlet adamı- nın bulunduğu Vatikanın te- siri küçümsenecek gibi (o değil- dir. "— Tanrı mübarek Gisimi Tanrı- mübarek olsun! Papa Ciovanni XXIII haşmetli vatikan osarayıma, kırmızı atlasla Kaplı çok geniş çalınma odasında Tüirkçe olarak böyle söyledikten son- ra tatlı bir italyan telaffuzunun ka- -ıştığı o fransızcayla devam etti: 16 ın aziz adı Saatin ibreleri dönüyor "— atımın en güzel on yılı- nı Türkiyede, İstanbulda, Boğaz sa- hillerinde geçirdim. Türkleri . orada tanıdım ve sevdim. Beni bir tek kim- se, bir tek gün kırmadı. Sâdece sı- cak bir alâka, dostluk, samimiyet ve anlayış im Bana daima iyi mua- mele ettiler. Sonra, iri göbeğinin üzerine koy- muş bulunduğu zarif, bakımlı, meş- hur yüzüğü taşıyan elini muhatabı- nın istikametinde, yasa masasının kenarına dayadı. Gözler dalgındı. "— Lardone'den -Monsenyör Lar- done, Vatikanın Ankara Büyük El- çisidir- bir talep gelmiş. Adada bir evimiz vardır; Onun tamiri için tah- sisat istiyor. Dışişlerinde masrafı lü- zumsuz bulmuşlar. Ankarada ve İs- tanbulda birer bina mevcutken, Ada- dakine tahsisat ayrılmasının güç o- Ada! Bu mev- . Çamlar ve deniz, gözlerimin önüne geldi. Sık sık ora- ya gider ve kalırdım. Lardone'nin is- teğinin yerine getirilmesini söyledim. Bir gün oraya yeniden o gidebilmek ve bir kaç hafta kalabilmek.. Bilir il ,içimdeki en tatlı arzulardan biri e canlandı. fına bakındı. Şöyle bir etra- Masasının sağına dü- şen köşede bir büyük dünya yuvar- lağı duruyordu. Onun üzerinde, İsa- nın gerilmiş bulunduğu bir haç var- dı. Masanın arkasındaki duvar bir büyük tabloyla kaplıydı. Salonun or- tasında, yaldızlı bir masa mevcuttu. Kırmızı kadife koltuklar, odanın haş- metine renk katıyordu. Bunlardan Papaya ait olanı, ötekilerden yüksek- teydi. Yerde, kocaman ve muhteşem bir halı seriliydi. Ciovanni XXIII, Papaların odasında papalığını daha müdrik halde: "— Ama, artık er yok. Bu- radan ayrılamam" ded Sesinde, arıtım kolay bir hü- zün vardı. Bundan dört yıl önce ken- disi hakkında gene böyle hüzünlü bir iç çekmesi olmuştu. 1958 sonba- harında, Milano yakınındaki Sesto San Giovânni kasabasında bir kadın ekmek alıyordu. Radyo, Venedik Kardinali oORoricalli'nin, ölen Pius "Allahım!. o Zavallı diye o hayıflandı. ne olduğunu sordu. Kadın: Şim- de- rıncı, "— Kardeşim, Papa seçildi. di, işi o kadar çok olacak ki.." di. Fırının kendi halindeki müşterisi. Ciovanni XXIll ün kız kardeşi oAs- AKİS, 9 TEMMUZ 1962