9 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

9 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

asılan Tunus ve Fas sınırlarından sürgündeki ordunun Cezayire girmesi - ni geciktirmeğe muvaffak olmuştur. Tabii bu arada zaman kazanılmış, Ben Hadda ve Bakanlar Rocher-No- ire gelip idare teşkilâtını ellerine ge- çirmişlerdir. Ben Bella, Kahirede akıl hocası Nasırın itidal tavsiyelerini dinlerken, Beri Hedda ve arkadaşları oCezayire hâkim olmuşlardır. Cezayir içindeki askeri bölgelerde birlikler ikiye ayrıl- mış durumdadır. Aures bölgesindeki |, Constantine bölgesinde 2, Kabyle bölgesindeki 3, Alger bölgesindeki 4, Tlemcen - Oran bölgesindeki 5 ve Bü- yük Sahradaki 6. bölge, Geçici Hükü- mete bağlılıklarını o bildirmişlerdir. Son alınan haberlere göre, Ben Bella ile altı askeri bölge kumandanlığının, Bumedien, Süleyman ve Mencelin teş- kil ettiği Milli Kurtuluş Ordusu Kur- may Heyetine kendilerini temsil yetki- si verdikleri bildirilmektedir. Ben Bel- lanın, askeri şeflerin desteğini sağla- ması sadece Cezayirli Milliyetçiler a- rasında değil, bu gelişmeyi endişe ile takip eden faşist Gizli Ordu tarafın- dan da umulmadık bir oreaksiyonla karşılanmıştır. Cezayirdeki Avrupalı- lara karşı olan geçimsiz ve hırçın tu- tumu bilindiğinden, Ben Bellanın üs- tünlüğü ele alır duruma gelmiş olma- sı Gizli Orduyu yeniden tedhişe baş- lamağa sevketmiştir. Nitekim hafta- nın ortasında, perşembe günü, O- randa yeniden silâhlar patlamıştır. Nasırın arabuluculuğu Şu anda görülen durum, Ben Hedda ekibinin Cezayirde idareyi ele aldı- ğı, buna karşılık Ben Bellanın bağım- sızlığın ilk günlerinde Cezayirde Müs- lüman Milliyetçileri birbirine düşüren tabiliklere devam etmiyeceği oumul- maktadır. Esasen Başkan Nasır, Ce- zayirli önderler arasında arabuluculuk görevini üzerine almıştır ve Kahire Radyosu devamlı olarak milliyetçile- ri birliğe davet etmektedir. Ben Bel- lanın Nasırın sözünü dinlemesi muh- temeldir. Fakat kuru yüzlü ve sinirli Albay Bumedien'in bir harekete giri- şip girişmiyeceği hakkında bir şey söylenememektedir. Şimdiki halde Ben Bella, Bumedien, Süleyman ve Mencel hakkında alınan kararın iptali halinde barışmaya razıymış gibi gö- rünmektedir. Ben Bella üç subayın or- dudan tardedilme kararının o Geçici Hükümetin yetki sınırları bakımından meşru olmadığını ileri sürmekte ve DÜNYADA OLUP BİTENLER tard kararının Cezayir ihtilâlinin en yüksek organı olan Cezayir İhtilâli Milli Konseyi -C. N.R. A. tarafından alınabileceğini osöylemektedir. o Ce- zayir İhtilâli (Milli Konseyinin ise daha çok Ben Bellanın görüşlerini paylaşmakta olduğu da belirtilen hu- suslar arasındadır. Cezayirde duruma hâkim olan Ben Hedda, 28 Temmuzda yapılacak olan Kurucu Meclis seçimlerine ka- Geçici Komitesi ile Geçici Hükümeti tek bir organ halinde re- organize etmektedir. Ben Hedda muh- temelen Başbakan olacak. Bel Kasım Kerim ve Faris Başbakan Yardımcı- lıklarını opaylaşacaklardır. Ben Bel- lanın durumu ise henüz belli değildir. Cezayire döneceğini ve siyasi mücade - lesine devam edeceğini Kahirede El Ahram gazetesine verdiği bir beyanat la açıklayan Ben Bellanın Cezayire dönerse tevkif edileceği yolunda söy- lentiler çıkmıştır. Kısaca söylemek ge- rekirse Ben Hedda ile Ben Bella ara- sındaki "görüş ayrılıkları" nda sade- ce doktriner sebeplerin değil, şahsi ik- tidar ihtiraslarının da payı olduğunu kabul etmek lâzımdır. AKİS, 9 TEMMUZ 1962