9 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

9 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

dolarlık kısmı, yatırım ve sanayi ham- maddelerine ayrılan 330 milyon do- larla hemen hemen kapatılmıştır. Ge- riye kalan 50 milyon dolar ise tüc- cara tahsis edilmiş ve istihlâk mad- deleri ithali için ancak ayrılabilmiş- tir. Bu da göstermektedir ki, ön plân- da ve büyük bir nisbet dahilinde, sa- nayici korunmaktadır. e Piyasadaki durgunluğun bir an önce giderilebil- mesi için çabalayan Hükümetin, is- tihlâk maddelerine ayrılan 50 milyon dolarla ne fayda sağlayabileceği me- rak edilmektedir. unun dışında kalan 180 milyon dolarlık kısım ise, muhtelif dış yar- dımlar ve kredi anlaşmaları ile kar- şılanacaktır. İçerde iktisadi istikrarın o sağla- nabilmesi için ihracat ve ithalat re- jimlerinin tam bir liberasyon içinde tanzim edilmesi fikri 0. Kotanın bu hava içinde hazırlanmasına sebep ol- muştur. İthalatın kolaylaştırılması ve iktisadi bünyemize uygun şekle sokulması için alınan tedbirler ara- sında şunlar bulunmaktadır: I — Tahsisli ithal malları liste- sindeki kotaların dağıtımını, ticari icaplara uydurmak maksadıyla, ta- leplerde ciddiyeti sağlayacak ve spe- külâsyonu önleyecek tedbirler | alın- mıştır. 2 — Tahsisli liberasyon listesinde olduğu gibi, tahsisli ithal malları lis- tesine dahil esas mal ile birlikte kul- lanılan cüzi kısımların da ithali mümkün kılınmıştır. — Tahsisli ithal malları liste- ide | alınan müsaadeye istinaden getirilen malın gümrük tarife tatbi- katı dolayısıyla liberasyon o listesine dahil olması halinde muayyen kayıt ve şartlar altında bunların da ithali sağlanmıştır. Gümrüklerde meydana gelen an- laşmazlıkları ve güçlükleri (o yenebil- mek, 9. Kota ile ithali beklenen mal- ların piyasaya en kolay ve uygun yollarla sokulabilmeğini İm. İ- çin de tedbirler alınmıştır. Gümrük- lere getirilen malların kolaylıkla çe- kilebilmesi oiçin hiçbir (o formaliteye tabi tutulmaksızın 15 günlük munzam bir müddet tanınmıştır. Diğer taraftan ithalâtta esas fay- dayı ve ciddiyeti temin için, daha önce alınmakta olan 9 10 oranında- ki kaydi teminat, nakti teminata çev- rilmiştir. İthalâtın çok ve parçalı o- larak yapılmayıp, tek ve büyük eller- den yapılmasından doğacak (o fayda nazari dikkate alınmıştır. Bunun i- çin de, daha önce 300 doların altın- daki tahsislerden vazgeçme (o hakkı, 500 dolar olarak yükseltilmiştir. AKİS, 9 TEMMUZ 1962 Mal mübadelesi imkânları döviz tasarrufu sağlamak gayesiyle o arttı- rılmıştır. Daha önce, mal mübadelesi halinde yatırılması şart koşulan © 50 oranındaki meblâğ kaldırılmıştır. Ayrıca, yeni ithalat rejiminde itha- latçının lehine olan hükümlerin ma- kabline teşmili de sağlanmıştır. Pazar ola. Bir taraftan ithalât için mümkün olan kolaylığın teminine o çalışı- lırken, bir taraftan da ihracatın teş- viki için çârelerin arandığı, o gün, yeni Bakanın, selefinin Tasarla rına dayanan açıklamasından oanla- şıldı. İhracatın, döviz kaynakları bulmak için çırpınan bir memleket iktisadiyatına ne büyük imkânlar İKTİSADİ VE MALİ SAHADA 3 — Konsinye ihracatta malların, ayrıca müsaade almaksızın başka bir memlekete sevki hususu temin olunmuştur. Bu hususlar dışında da, ihracatı teknik yönden kayıtlayan maddeler- de bazı değişiklikler yapılmıştır. İh- raç süresi uzatılmış, yüklemeleri te- min için beşer günlük otomatik tem- dit tanınmıştır. Ayrıca ihracı lisansa tabi tutulan malların çeşidi azaltıl- mış, dış ticaret rejimini aksatma- mak prensibi gözönünde tutulmak şartıyla azami serbestlik sağlanmış- tır, Bu durumda ihracı lisansa tabi tutulan maddeler, sâdece Hububat nevine inhisar ettirilmiştir. Toplantıda yeni Bakan, söylemek için abim ai bir haberi niha- Odalar Birliği Genel Merkezi Eller cebe! sağlayabileceği (oOgerçeğini ogözönün- en eksik etmeyen Bakanlık teşkilâtı, bu yolda da çemberleri mümkün ol- duğu kadar açmakta fayda görmüş- tü. Bu konuda, bir hayli yeni karar- lar mevcuttur. Buna göre : I — Şimdiye kadar ihraç edilen bütün malların, ihraçtan önce ilgili mercilere tescil ettirilmesi suretiyle ihraçları mümkün iken bu durum mahdut sayıdaki mallar için cari kı- lınmış ve geri kalan malların sâdece gümrük çıkış beyannameleri ile ih- raçları sağlanmıştır. acatımızı kolaylaştırmak alıcının âra iştirakine şek- — İhr maksadıyla linde satış kabul edilmiştir. yet açıkladı. Ete, oturmakta olduğu sandalyesine iyice yerleştikten son- ra, kelimelerin üzerine basa basa : Buyıl, dış ticaretimizde belli bir gelişme vardır. Ame rika, 13 mil- yon dolarlık bir hibede obulunacak- tır" dedi.. Amerikanın; ithalât programı -inde yaptığı bu 13 milyon dolarlık yardım, daha ziyade sinai maddele- rin ithalâtında kullanılacaktır, Sana- yiciye düşen pay, Kota tahsisinde ol- duğu gibi bu defa da bir hayli yük- sek olmuştur. Sinai makineler, zirai araç ve gereçler, demir çelik mamul- leri, madeni yağ, kamyon ve otobüs yedek parçaları, sanayi ham madde- leri bu yardım fonundan karşılana- caktır. 23