30 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

30 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

vunan aşırı milliyetiçi bir arap sosya- lizmine tarafdardır. Bu bakımdan en büyük kafa dengi şüphesiz Başkan Nasırdır. Buna karşılık, Evian anlaş- maları gereğince Fransa ile yatan- dan ve sıkı bir işbirliği tezini savu- nan Ben Heddayı, demokrasilerinin çok partili düzeninin sözcüsü saymak yanlış olmayacaktır. Ben Hedda Ceza- yirin büyük problemlerini çözümlemek için yapılması gereken reformlara an- cak mutedil ve Batılı mânada sosya- list met odlara ihtiyaç olduğunu ka- bul etmektedir. Fakat Ben Heddanın sosyalizmi, elbette Ben Bellanınki değildir. Şimdiki durumda, Ben Bella Milli Kurtuluş Ordusu ile Cezayir içinde- ki üç askeri bölgenin mutlak deste- ğini sağlamıştır. 1., 5. ve 6. askeri bölgelerden Ben Bellanın adamları iş- başında bulunmaktadır. Her iki taraf arasında arabuluculuk teşebbüslerine başlanmıştır. Cezayir Geçici İcra Ko- mitesi Başkanı Abdurrahman Farisin, iki milliyetçi önder arasındaki anlaş- mazlığa son verecek ve a ba- ğımsızlığım kazandıktan sonra son belli olmayan büyük tehlikelere mr masını önliyecek yeni bir çözüm şek- li üzerinde çalıştığı bildirilmektedir. Bu arada 12 Ağustosta yapılmasına karar verilen seçimlerin geri bırakıl- ması ihtimalleri de belirmiştir. ESTİ Heddanın başkanlığındaki Geçici Ce- zayir Hükümetinin Cezayirin ilk par- lâmentosunu teşkil edecek olan Ku- rucu Meclis seçimlerinin yapılmasın - da ısrarlı olduğu bilinmektedir. An- cak Ben Bellanın seçimlerin yapıl- ması konusunda pek gönüllü olmadı- ğım söylemek için müneccim olmaya lüzum yoktur. Nitekim Ben Bella, 12 Ağustos seçimlerinin geri bırakılma- sının söz konusu olduğunu söylemek- ten çekinmemiştir. Cezayirdeki iki hi- zip arasında seçimlerin tarihi ve par- lâmentoya girecek olan milletvekili adaylarının tesbiti konusunda kesin bir anlaşmaya varılmasının temini şimdilik buhranın atlatılmasını müm- kün kılabilir. Ancak ihtilâfın, şim- dilik bir "modus vivendi"ye o varılsa bile, gelecekte çok daha kesin bir şe- kilde ortaya çıkacağından hiç kimse şüphe etmemektedir. Ben Bella, parlâ- mentoya girecek olan milletvekili a- daylarının geçici hükümet tarafından tesbit edilmesini istemektedir. Aslın- da Siyasi Büro, Ben Hedda başkan- lığındaki Geçici Cezayir Hükümetine karşı kurulmuş bir ikinci hükümet- ten, yani bir "Ben Bella Kabinesi"n- den başka bir şey değildir. Görünürde- ki gerçek, Cezayir İhtilâli Milli Kon- seyinin bir toplantıya çağrılmasıdır. Her iki taraf da buna razı imiş gibi AKİS, 30 TEMMUZ 1962 görünmektedir. Böylece, kozların bu- rada paylaşılması sağlanmış olacak- tır. "Cezayiruna, Cezayiruna!" Çok yönlü Cezayir meselesinin asıl önemli taraflarından biri de Fran- sız hükümetinin tutumudur. Fransız Parlâmentosunda bir milletvekilinin sorusuna karşılık, Cezayir işlerini yü- rütmekle görevli Baltan Louis Joxe, Fransız Hükümetinin Cezayirdeki fransız o azınlığının haklarım koru- mak konusunda kararlı olduğunu söy- lemiştir. Halen, Fransanın Cezayirde 4000 kişilik bir polis kuvveti ve en az 50 bin kişilik bir askeri kuvveti mev- cuttur. Fransız başkentine. Cezayir- deki bazı müfrit milliyetçi unsurla- rn Ben Bellanın nüfuzundan fay- dalanarak fransızların can ve mal güvenliklerini tehdit ettiğini bildi- DÜNYADA OLUP BİTENLER ren haberler gelmekte ve bu haberler fransız halkoyunu endişeye (o sevket- mektedir. Louis Joxe, Ben Hedda - Ben Bella anlaşmazlığında herhangi bir tarafın tutulmadığını söylemiştir. Ancak, De Gaulle'ün Ben Heddaya sempati duyduğu muhakkaktır. Bu- nunla beraber Fransız Hükümeti, Ce- zayirdeki fransız azınlığının oEvian anlaşmaları ile teminat altına alın- mış olan haklarım korumak herhangi bir fiili müdahalede bulun- duğu takdirde bu, Cezayir meselesi- ni milletlerarası alanda gerçekten va- ni bir Kongo haline gelmesinden baş- ka bir şey demek olmayacaktır, Fran- sız Hükümeti, "içişlerine müdahale" yi bahane edecek bir takım fırsatçıla- rın pusuda beklediğini unutmamalı- ır Tasarruti fikri küçük yağla zihinlere yerleşililimelidir TİM İTTİ. Aİ Tİ ? LE YAT PMP deli Li Lİ Rİ Basi - ÇA, 2548) - 405 27