30 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

30 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TİYATRO İstanbul I.T.I. toplantısı Kısaca I.T.I. diye anılan Milletler» arası Tiyatro Enstitüsünün Tür- lüye Merkez Heyeti, İstanbulda ola- ganüstü bir toplantı yapmıştır. Daha önce Ankarada yapılan yıl" lık toplantıda, yenilerinin seçilmesiy- le, üye sayısı 24'e çıkmış bulunan Milli Merkez Heyetinin bu sefer tam kadroyla toplanacağı umulurken, ye- ni toplantıya ancak 16 üye katılabil- mistir. Olağanüstü toplantı dâvetini yapmış olan Başkan Muhsin Ertuğrul da, Hisarda sahneye koyduğu yeni "Hamlet"in son provasında bulunmak zorunda olduğunu bildirerek toplantı- ya katılmamıştır. Gerçekten toplan- tı yeni "Hamlet"in ilk temsil akşamı- nın sabahına rastlamakta idi. oBu- nunla beraber Başkanın toplantı tari- hini bir gün sonrası için tesbit etme- si kabilken bunu yapmamış olması gözden kaçmamış ve tertiplediği top- lantıda, haklı görülecek bir mazeret- te, bulunmak istemediğine verilmiş- tir. Toplantıya çağırılan üyelere ön- ceden bir gündem gönderilmemiş, sa- dece Merkez Heyeti üyelerinin üçte birinin değiştirilmesi ve eksik üyelik- lerin tamamlanmasıyla üye sayısının azami haddi bulduğu, bu sebeple İcra Komitesinin yeni şartlara göre ve ü- yelerin tam çoğunluğunu temsil ede- cek şekilde seçilmesinin uygun olaca- ğı düşüncesiyle Merkez Heyetinin o- lağanüstü toplantıya dâvetine karar verildiği bildirilmiştir. Bu yüzden ba- zı üyeler, bu arada Mahir Canova, Lütfi Ay ve bilhassa Merkez Heye- tine' yeni seçilenlerden Refik Erdu- ran, Yıldız Kenter ile Adalet Ağaoğ- lu, çalışmalar hakkında bilgi edin- mek üzere Milli Merkez faaliyeti hak- kında seçimlerden önce kanuni görüş- me açılması teklifinde bulunmuşlar- dır. Fakat bu teklif eski İcra Komite- si üyeleriyle taraftarlarınca kabul e- dilmemiş ve derhal yeni seçimlere ge- çilmesi uygun görülmüştür. Gizli oyla yapılan seçim netice- sinde eski İcra Komitesinin, ekseri- yetle, yerinde kaldığı, yalnız yeni ü- yelerden Adalet Ağaoğlunun İcra Ko- mitesine -Aydın Günün yerine- girdi- ği anlaşılmıştır. Bu suretle Muhsin Ertuğrul Milli Merkezin kuruluşun- danberi işgal ettiği Başkanlık maka- mını muhafaza etmiştir. Prof. Bedret- tin Tuncel de kuruluşundanberi işgal etmekte olduğu İcra Komitesi' üyeli- gine yeniden seçilmiştir. Haldun Ta- ner -Başkanlık için 4 oy aldıktan sonra- Prof. İrfan Şahinbaşla birlik- te İcra Komitesi üyeliklerine yeniden seçilmişlerdir. Teni İcra Komitesi seçildikten sonra da, Milli Merkez faaliyeti ve bu faaliyete verilmesi gereken yön hak- kında, yeni üyeler tarafından açılma- sı tekrar teklif edilen umumi görüş- me oya konulmuş, mevcut üyelerden yarısının görüşmenin açılması, yarı- sının da açılmaması lehinde oy kul- landıkları görülmüştür. Başkan Re- fik Ahmet Sevengilin görüşme açıl- mamasını isteyenlerden yana olma- sıyla I.T.I. Türkiye Milli Merkez He- LT. I. Kongresi Dostlar alış verişte görsün yeti, tüzüğü gereğince, yapılacak ça- lışmaların ana hatlarını tâyin edecek ve yeni İcra Komitesini bu konuda aydınlatacak görüşmeleri yapmadan dağılmıştır. Bu görüşmeler artık Mil- li Merkez Heyetinin Ekim ayında ya- pacağı sonbahar toplantısına kalmış- tır. Hisarda yeni "Hamlet" İstanbul Şehir Tiyatrosu Rumeli Hi- sarının içinde, zevkle düzenlenmiş olan açıkhava tiyatrosunda, geçen yıl başlamış olduğu, yaz temsillerini bu yıl daha uzun bir süre devam ettir- mekle İstanbul şehrine, hele Boğazlı- lara, değeri yıldan yıla daha iyi anla- şılacak, önemli bir hizmette obulun- muştur. Hisar temsilleri yıldan yıla gelişerek bütün Temmuz ve Ağustos aylarım kaplarsa hem bu aylarda cid- di sanat gösterilerinden yoksun kalan İstanbullulara güzel akşamlar geçir- tecek, hem bu eski sanat ve kültür merkezimizi gezip görmeğe gelen ya- bancılara tiyatromuzu da tanıtacak hem de genç sanatçılarımıza, hele sahneye (o koyucularımıza (açıkhava sahnesinde kaabiliyetlerini (o geliştir- mek fırsatını kazandırmış olacaktır. Bu yaz temsillerinin bu yıl da- ha uzunca bir süre için düzenlenmesi, programın da "Hamlet", "Macbeth" ve "Tarla Kuşu" gibi, bu sefer üç Öz- lü oyunla zenginleştirilmesi teşebbü- sün gelişmekte olduğunu göstermek- tedir. Hisar temsillerinin ilerde ger- çekleşeceği umulan Oo "Milletlerarası İstanbul Festivali'nde, denemesi ya- pılmış, seviyesini bulmuş, üstün bir yeri olacaktır. Bu teşebbüsün, daha başlangıçta, ümit kırıcı bir handikapı vardı: Boğa- -ın keskin rüzgârı.. Sevinerek görül- dü ki, Şehir Tiyatrosu bu engeli yen- menin çaresini bulmuştur. Seyircilere parasız dağıtılan "beylik." battaniye- ler, bilhassa hanım seyircileri kaçıran m önlemeğe ve unutturmaya yet- . Bu sayede bu yaz Hisar temsille- rinin büyük bir rağbet görmesi umu- lur. Ama.... Sahnedeki oyun İşin bir aması var... Bunu Hisardaki yeni "Hamlet" temsilini gören her seyirci ister istemez üşü gibi olacaksa, tabiatın o güzel dekoru- na, yumuşak minderlere ve sıcacık battaniyelere rağmen Hisara seyirci çekmek kolay olmayacaktır. Ömrünün en verimli yıllarını Shakespeare oyunlarına verdiğinde, bizde bir Shakespeare sevgisi ve ge- leneği yarattığında hiç şüphe olmı- yan Muhsin Ertuğrulun 49 yılda sah- nemize koyduğu bu 11. "Hamlet", re- AKİS, 30 TEMMUZ 1962